Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi – Et produkt over forventning

Baggrund

Etihad har vundet mange priser for deres første klasse og lanceret en hel del innovative ideer såsom at bruge kokke fra Michelinrestauranter og uddanne kabinepersonalet i børnepasning. For min kommende rejse fra Skandinavien til Afrika var der flere alternativer, men Etihad lå godt til i pris og med forbindelse via Paris tilbydes der en førsteklasseskabine til Abu Dhabi hvortil det var muligt at opgraderer ved hjælp af Etihads opgraderingsauktion.Mit bud gik igennem og 40 timer inden afgang fik jeg en lykønskningsmail med en ny rejseplan. Jeg havde fået den sidste ledige plads i førsteklasse.

I lufthavnen

Etihad samarbejder med Air France, KLM og Air Berlin indenfor Europa, af de forskellige alternativer valgte jeg at flyve med Air France til Paris for der at anslutte til Etihad. De to primære anledninger var opgraderingsmuligheden samt at de har egen lounge i lufthavnen. Ulempen ved denne forbindels var dog at det blev en ganske lang transfer på lige over fem timer i Paris.

Jeg blev inchekket hele vejen allerede i Stockholm, tasken blev sendt direket og jeg fik boardingkort til samtlige flyvninger. Dette var heldigt, da Etihads incheckning endnu ikke var åben. Ved ankomst til Charles-de-Gaulle var det bare at følge skiltene mod terminal 2C som Etihad anvender og der passerer sikkerhedskontrol fulgt af paskontrol.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Etihad Diamond First Class check-in i Paris

Foto: Jacob Molin

Etihads lounge ligger på første etage i den kombinerede transithal for terminal 2A og 2C. Dørren til loungen var låst, men jeg kunde se at der sad en kvinde ved receptionsdisken. Desværre var loungen endnu ikke åben, den åbnede først 3,5 timer før afgang.

Loungen var dog værd at vente på. Den 620 kvadratmeter store lounge blev indviet februar 2013 og kostede 50 millioner kroner at bygge. Til trods for at Paris ikke er en hubb for Etihad med kun to daglige afgange er loungen blandt de bedste jeg har besøgt og jeg vil faktisk vurdere den som bedre en Etihads Lounger i Abu Dhabi. En stor del af loungen var indrettet som en stue med lænestole, boghyller med bøget, flere TV-apparater samt effektfuld belysning.

Etihad First & Business Lounge, Paris CDG

Etihad First & Business Lounge, Paris CDG

Foto: Jacob Molin

Det bedste var udbuddet af mad og drikkevarer. I loungen var der en bemandet bar samt en à la carte restaurant med en god menu og en buffet med enklere retter. Den ordinære menu bestod af forret, valg mellem fire hoveretter, ostetallerken samt tre forskellige desserter, den kompletteredes af en speciel julemenu. I dagene omkring jul og nytår fandtes fandtes delikatesser som gåselever til forret og hummer og tournedos til hovedret. Jeg blev den allerførste besøger da loungen åbnede og havde god tid til at nyde den suveræne fireretters menu med champagne til forretten og en god fransk rødvin til hovedretten, servicen var meget elegant og opmærksom. Al servicepersonale var klædt i hvide jakker.

Lounge: Etihad First & Business Class Lounge, Paris CDG, Terminal 2C

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

En time før afgang klokken 20:15 startede ombord stigningen, præcis som angivet på boardingkortet. Jeg ville maksimere min tid i første klasse og forlod derfor loungen tidligt. Ved gate fandtes en separat passage for passagerer i første klasse, også her var der en meget venlig og respektfuld modtagelse fra personalet. Mit boardingkort fra Air France blev byttet ud til et nyt hvor det første klasse var tydeligt markeret.

Den forreste bro anvendtes for første klasse og en venlig stewardesse tog imod og eskorterede mig til min plads 02K. Mit første indtryk af førsteklasse var klart positivt, det var helt mørkt ude og kabinen var udstyret med en elegant og effektfuld belysning som gav et rigtigt godt indtryk.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Førsteklassesuiten ved ombordstigning

Foto: Jacob Molin

Airbus A330-flyet havde Etihads nye førsteklassesuiter med døre der kan lukkes. Da jeg kom ombord lå menu og drinksliste, et velkomstkort fra kabinechefen og en lille æske chokolade klar i suiten. Efter stewardessen havde taget min jakke og hængt den i suitens garderobe kom der flere ting – et godt udbud af aviser og magasiner, toilettaske samt pyjamas. Jeg blev også tilbudt en velkomstdrink og bestilte naturligvis et glas champagne. Der fandtes to slags at vælge imellem, en hvid og en rosé, hvor den hvide var en Bollinger. Senere blev der tilbudt arabisk kaffe og dadler, en tradition de fleste flyselskaber fra golfen har i deres premiumkabiner.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Menu, drinkliste, theliste go velkomstchokolade

Foto: Jacob Molin

Knap en halv time senere kom de fleste øvrige passagerer og første klasse blev helt fuld. Efter et punktligt pushback vistes en kort bøn fulgt af en sikkerhedsvideo på arabisk og engelsk inden vi lettede på vej mod Abu Dhabi med en total flyvetid på seks timer og 30 minutter.

Sædet

Den nye førsteklassesuite var indrettet med mørkebrunt træ og forskellige beige farver med detaljer i sort. Designet faldt helt i min smag og udstrålede snarere elegance end overdådighed og luksus. Alt føltes meget stilfuldt og behageligt. Suiten er en rigtig suite, med en dør der kan lukkes, så man får en meget privat oplevelse.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Etihads førsteklassesuite

Foto: Jacob Molin

Når man kigger på tallene ligger benpladsen på 80 tommer, lige over to meter, og sædebredden på 30 tommer (76 cm). Benpladsen er ikke meget større end hvad der tilbydes i Etihads udemærkede business class, men suiten er givetvis både bredere og mere rummelig. Ombord på Etihads Airbus A330-300 fly er der otte suiter, 2 rækker med en 1-2-1 konfiguration.

Alle suitens funktioner kontrolleres med et elektronisk panel, hvorfra man bl.a. kan justere stolen og alle lamperne. Det er dog ikke muligt at styre dørrene elektronisk, disse betjenes manuelt. Dette er et punkt hvor suiten adskiller sig fra Emirates ditto, hvor dørrene styres elektronisk.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Kontrollen till sædet

Foto: Jacob Molin

I suiten findes også en garderobe og en lille minibar, som var en låge man åbnede ved siden af skærmen. Dette virkedes mere som en gimmick end en seriøs facilitet, da den ikke rummede mere end én flaske vand og en pose nødder. Den var cool at vise frem for stewardessen under velkomstdemonstrationen, men ikke noget jeg tror der vil blive anvendt ret ofte.

Underholdningssytem

Etihads underholdningssystem kaldes E-Box og er et rigtigt godt system med et omfattende og ganske varieret udbud af film, Tv-programmer, musik og spil med en menu der er både nydelig og velstruktureret, der var ingen problemer med at navigere rundt blandt de mange titler. Hver enkelt titel har desuden et unikt nummer, ex. 523. Hvis man finder en film i underholdningskataloget kan man enkelt indtaste nummeret og komme direkte til filmen.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Underholdningssystemet E-Box

Foto: Jacob Molin

Underholdningssystemet har også to cockpitkameraer der var tændt under store dele af flyvningen, et var fremadrettet og det andet rettet skråt nedad. Før afgang blev der delt støjreducerende høretelefoner ud af kabinepersonalet og de gav en udmærket lydoplevelse.

Internet ombord

Der blev tilbudt trådløst internet ombord, og det blev slået til kort før vi nåede marchhøjde. Priserne så ganske overkommelige ud i sammenligning med hvad andre flyselskaber tager. Der var mulighed for at vælge mellem to tidsperioder og fuld opkobling under hele flyvningen. Jeg havde inden afrejse læst at internet skulle være gratis i første klasse, men jeg så ingen information omkring det og undersøgte det ikke.

Måltider

Etihad satser stort på mad og drikkevarer hvilket tydeligt mærkes, ikke mindst fordi man i første klasse har en ”Food & Beverage Manager” som i mange tilfælde har baggrund som kok fra et hotel eller en bedre restaurant (en del skal være hentet fra Michelinrestauranter). I visse tilfælde er det dog kun kabinepersonale der har fået specialuddannelse indenfor mad og drikkevarer.

Selve menuen var intet mindre end en gourmetfest som fyldte hele fem sider i menuen og givetvis med mulighed for at spise hvad man ville når man ønskede det. Det største problem med denne flyvning var den sene afgangstid i kombination med den korte flyvetid således at serveringe konkurrerede med behovet for søvn. Dette kompenseredes dog til dels af den glimrende  à la carte service i loungen inden afgang.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Amuse bouche og et glas vin

Foto: Jacob Molin

Menuen bestod af en hovedservering efter afgang, som på denne afgang var en middag med fire forretter, fire hovedretter, samt en ”chef’s special”. Udover dette fandtes der ”From the Grill” hvor man sammensatte sin egen grilltallerken med seks forskellige slags kød, lam og kylling, syv forskellige slags tilbehør (ris, kartofler, grønsager) samt fem forskellige saucer. Hvis man ville have noget fra Etihads hjemland var der en ”Taste of Arabia” menu med bl.a. Mezze og Biryani. Til at afslutte med var der en dessertmenu med oste og fem forskellige desserter.

Under resten af flyvningen blev der tilbudt ”Kitchen Anytime”, et koncept som også anvendtes i business class, dette giver mulighed for at bestille enklere retter fra en snackmenu når man ønsker det. På denne natflyvning bestod Kitchen Anytime hovedsagligt af forskellige morgenmadsretter men også af ting der passer til at blive spist om aftenen og natten som Croque Monsieur, Etihads Steak Sandwich, suppe, ostetallerken eller bare en skål med chips og kager som komplement til en cocktail.

Også drinklisten var omfattende. Ombord fandtes to champagner, tre hvidvine, fem rødvine, en dessertvin, fire slags øl, tre cocktails samt adskillige apéritifs, likører og andre spiritusser. Hvis man ønskede at springe alkoholen over fandtes mange forskellige slags juice og sodavand, to mocktails, en række forskellige slags kaffe og 11 forskellige slags the som var beskrevet i en separat theliste. Samtlige theer kom fra Dilmah. De to champagner var Billecart-Salmon Brut 2000, samt den rosa Jacquart Brut Rosé.

Efter start passerede flyets Food & Beverage Manager gennem kabinen for at tage imod bestillinger af mad og drikkevarer. Jeg bestilte en mezzetallerken til at starte med og spurgte hvad han ville anbefale som hovedret. Eftersom det var juletid anbefalede han festtallerkenen med kalkun, hvilket også blev mit valg. Det havde dog været spændende at teste grilmenuen med alle de forskellige valgmuligheder for at se hvor godt kabinepersonalet håndterede den. Jeg bestilte også et glas rødvin og vi var begge enige om at den toscanske vin var et godt valg.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Flot præsentation med to forskellige duge

Foto: Jacob Molin

Vinen serveredes kort efter sammen med en amuse bouche. Derefter blev bordet gjort klar til middagen med ikke bare en men to duge, en hvid dug underst og en mørkebrun mønstret dug ovenpå. Bordet havde en god størrelse og det blev dækket meget elegant. Foran stolen fandtes en skammel så der var mulighed for at to personer kunne spise ved samme bord.

Først kom en aflang tallerken med forskellige grøntsags salater, den var ikke med på menukortet men blev serveret til alle passagerer der spiste rigtig middag. Til dette serveredes brød, en personlig brødkurv blev sat på bordet.

Derefter kom mezzetallerkenen som holdt høj kvalitet, tallerkenen var dog meget omfattende og mezze mætter, så jeg valgte at levne for at gøre plads til de kommende retter. Efter mezzetallerkenen blev der serveret en lille skål med sorbet, sorbeten havde en svag smag af pistacie, ifølge stewardessen var dette for at fjerne tidligere smage fra munden. Dette var noget jeg aldrig har prøvet før i nogen klasse, men det var klart imponerende at de tænkte på det.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Hovedret

Foto: Jacob Molin

Endelig kom hovedretten ind, en god juletallerken med kalkun, kartofler, sauce og garniture, hertil blev jeg tilbudt en påfyldning af vinglasset. Hovedretten smagte rigtigt dejligt og var også meget mættende.

Jeg havde egentligt tænkt mig at afrunde måltidet med en dessert, måske deres ”dessert taster” med fire forskelligt små desserter bl.a. crème brûlée, mangomacchiato og is, men jeg følte mig så tilpas mæt at jeg var glad for at jeg sprang den over.

Sammenlagt var jeg meget tilfreds med mad og drikkevarer ombord der til fulde levede op til, eller overgik mine forventninger. En sjov og inspirerende menu med mange alternativer, god kvalitet på maden og en skøn præsentation. Desuden var der et herligt niveau af elegance, stil og finesse i serveringen, noget jeg sætter pris på. Etihad har dog fravalgt den traditionelle første klasse luksus, eksempelvis var der ikke kaviar på menuen.

Service

To personer tog hånd om serveringen i førsteklasse, en stewardesse og en man der var Food & Beverage Manager. Der var ingen tvivl om at stewardessen kom fra Sydøstasien, men hun snakkede så godt engelsk at det var umuligt at afgøre hvor hun var fra. Jeg spurgte senere under flyvningen og hun fortalte at hun var fra Thailand. Food & Beverage Manageren kom fra Indien. Der var tillige en Cabin Manager som passerede igennem kabinen et antal gange, han var englænder og hed Thomas. Han havde lagt sit visitkort i speciel velkomstfolder som fandtes ved sædet ved ombord stigning.

En af de store udfordringer for flyselskaberne i Mellemøsten, med så mange nationaliteter i personalestyrken plejer at være det at skabe en identitet og konsekvent virksomhedskultur. Emirates er et eksempel på et flyselskab hvor det til tider kan være tydeligt idet servicen varierer en del afhængig af kabinepersonalets sammensætning. Af de store flyselskaber i golfen synes jeg Etihad er det flyselskab der lykkes bedst med dette. Servicen har været konsekvent på rejsens samtlige Etihad flyvninger uden nogen større forskelle i service og imødekommenhed.

Søvn

Efter at have afsluttet middagen skiftede jeg til pyjamassen der var blevet delt ud før afgang. Pyjamassen var meget behagelig i gråt stof, men overdelen i Large var for stor til mig, så jeg anvendte min egen T-shirt. Toilettet var for øvrigt rigtigt heftigt med sort indretning og mange spejle, desuden var det dobbelt så stort som de fleste almindelige flytoiletter.

Stewardessen havde bemærket at jeg var gået ud for at skifte og da jeg kom tilbage var min stol lagt ned og forberedt til natten med en pude og sengetøj. På den flade stol var der lagt en lagen og ovenpå ventede en blød dyne samt en pude. Ved siden af stolen stod en flaske vand. Hun spurgte om det var okay at hun vækkede mig om morgenen inden hun lukkede dørrene og ønskede mig en god nat.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Suiten klar til natten

Foto: Jacob Molin

Stolen var bekvem at sove i men en anelse hård, jeg havde gerne set en rigtig madras i stedet for det tykke lagen der blev brugt. Suiten skabte en rigtig behagelig atmosfære med de lukkede døre og indretningen. Om natten var lyset i kabinen slukket og flyets effektbelysning i loftet var tændt så det lignede en stjernehimmel. I første klasse har Etihad fjernet alle hattehylder, al håndbagage opbevares i suiten hvilket skaber yderligere rummelighed.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Stjernehimmel i kabinen

Foto: Jacob Molin

Jeg var meget træt efter en lang dag og faldt hurtigt i søvn, det blev til tre og en halv times søvn.

Ankomst

45 minutter før landing blev lyset i kabinen tændt og kaptajnen kom med en meddelelse om at vi snart nærmede os Abu Dhabi. En enkelt passager i første klasse havde bestilt rigtig morgenmad som blev serveret cirka samtidigt, vi øvrige havde i stedet valgt at maksimere søvnen. Jeg gik op og skiftede tilbage til mit almindelige tøj og da jeg kom tilbage havde stewardessen ordnet suiten så den nu var en stol igen.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Førsteklassekabinen før landing

Foto: Jacob Molin

At de passagerer der vågnede sent også ville have noget at spise og drikke havde de dog tænkt på. Blot 35 minutter før landing blev jeg tilbudt en kop kaffe og et glas appelsinjuice der blev serveret på en lille bakke sammen med en kurv med to croissanter. Dette var aldeles udmærket, kaffen var tiltrængt, ligeså var det rart at få noget enkelt i maven, samtidigt med at jeg kunne maksimere søvnen. Jeg havde nok alligevel ikke valgt at spise en omfattende morgenmad så kort tid efter middagen.

Før landingen passerede kabinechefen igennem kabinen, med sig havde han fast track-kort til de som afsluttede deres rejse i Abu Dhabi, samt information om gates for dem der skulle rejse videre. Jeg havde en transfer på over tre timer og mit fly var derfor ikke med på listen. I mange byer rundt omkring i verden har man desuden ret til gratis limousine transfer til og fra lufthavnen når man rejser i første klasse.

Efter at have cirklet en runde omkring Abu Dhabi landede vi klokken 06:45 lokal tid, 10 minutter før tidstabel. Kabinepersonalet måtte slide hårdt den sidste halve time med at ordne morgenmaden, fjerne sengetøj, ordne kabinen og fjerne det sidste porcelæn. Det jeg savnede af de normale første klasses rutiner var at der ikke var nogen der kom forbi for at takke og sige hej, jeg fik en meget varm og personlig velkomst, men det sluttede lidt abrupt servicemæssigt.

Etihad Diamond First Class Paris-Abu Dhabi

Cockpitkameraet

Foto: Jacob Molin

Abu Dhabi bød på lækkert vejr, med en fin udsigt under indflyvningen og desuden var cockpitkameraet slået til via underholdningssystemet. Jf. min booking skulle vi parkere ved den terminal 3 hvorfra mit næste fly skulle gå fra. Dette var mit første besøg i Abu Dhabi, men på trods af at jeg ikke var bekendt med lufthavnens struktur fik jeg hurtigt fornemmelse af at det ikke passede, hvilket informationsdisken bekræftede. Det var dog enkelt at komme fra terminal 1 til terminal 3 gennem en glasgang. I terminal 3 fik jeg desuden adgang til førsteklassesloungen, med blandt andet à la carte restaurant, cigarlounge og gratis massage, på trods af at min næste flyvning var i business class.

Bedømmelse

Etihads førsteklasse overgik forventnignerne. Førsteklassesuiten var dejlig men muligvis ikke meget bedre end hvad en del andre flyselskaber tilbyder. Det som fremfor alt imponere var mad, drikkevare og service, Etihad sætter en høj standard og levede op til den. En omfattende menu og elegant, venlig og personlig service. Den nybyggede lounge i Paris var desuden en af de bedste jeg besøgte, i kombination med den specielle julemenu i restauranten.

Det største problem med denne flyvning var den korte flyvetid i kombination med at det var en natflyvning. Jeg ville aldrig tøve med at vælge Etihad i fremtiden, men næste gang vil jeg satse på en dagflyvning eller en lidt længere flyvning så jeg kan nyde menu og servering til fulde.

26
Most popular / latest

  1. Jacob den
    bl0m

    Jacob, det är alltid ett nöje att få följa med i dina äventyr.
    Den nybyggda loungen i Paris, var den bättre än “The Private Room"?

    The Private Room i Singapore är ju en renodlad förstaklasslounge så det är lite annorlunda. Men Etihads Parislounge står sig bra, det var mycket som de gjorde väldigt bra.

  2. acervin den

    Trevligt och informativt som alltid. Nu när man blivit matchad till Etihad Gold så borde det öka chanserna i en auktion. Många här nere som är förtjusta i Etihads mat o dryck koncept i business. Synd att de inte flyger från Köpenhamn som Qatar o Emirates.

  3. Jacob den
    jumbooze

    Som alltid välskrivet och jättebra, tog du möjligtvis bilder på toaletten?

    Försökte ta en bild men var lite för mörkt.

  4. jumbooze den

    Som alltid välskrivet och jättebra, tog du möjligtvis bilder på toaletten?

  5. Jacob den
    acervin

    Trevligt reportage som alltid. Hur står sig Abu Dhabis flygplats mot Dubai när det gäller faciliteter och shopping?

    Abu Dhabi är avsevärt mindre och har egentligen redan passerat sin kapacitet (ny terminal under byggnation på andra sidan landningsbanorna).

    Annars är det en ganska smidig flygplats för transfers just eftersom allt är mindre. Shoppingen i terminal 3 är bättre än terminal 1, annars finns det mesta av den ordinarie shoppingen i båda terminalerna. Helt OK lounger också, men som sagt, det där med kapacitet börjar bli ett problem.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×