Spekulationerne har været mange, men i dag på et møde i SAS hovedkontor i Frösundavik præsenterede SAS administrerende direktør Rickard Gustafsson de nye langruter fra Skandinavien som starter i 2016.

To nye destinationer tilkommer i SAS rutenet, begge i USA – Los Angeles og Miami. Sammenlagt bliver der tre nye ruter – Stockholm-Los Angeles, København-Miami og Oslo-Miami.

Stockholm-Los Angeles

Ruten Stockholm-Los Angeles starter den 14. marts 2016 og vil blive trafikeret med daglige afgange i sommerhalvåret. I vinterhalvåret skal ruten trafikeres 5-6 gange per uge.

Fra Stockholm afgår flyet kl. 09:50 som SK933 med ankomst i Los Angeles kl. 12:15. Returflyvningen går fra Los Angeles kl. 14:15 som SK934 med ankomst i Stockholm kl. 10:00.

I Stockholm er tidstabellen tilpasset således at der er mulighed for videreforbindelser til og fra det øvrige Skandinavien, Finland og Baltikum.

Flytypen er endnu ikke fastlagt, det bliver enten en Airbus A330 eller en Airbus A340. Uanset flytype bliver det et fly med den nye kabine.

Rickard fortæller at Los Angeles har været meget efterspurgt som destination, det giver en god balance mellem forretningsrejsende og privatrejsende og Los Angeles er desuden hub for samarbejdspartneren United Airlines hvilket giver gode muligheder for forbindelse videre i regionen. Los Angeles er desuden en vigtig fragthub.

København-Miami og Oslo-Miami

Miami bliver endnu en helt ny destination i SAS rutenet og vil blive trafikeret fra både København og Oslo med trafikstart i efteråret 2016. Præcise datoer er endnu ikke fastlagte.

København-Miami trafikeres med tre ugentlige afgange og Oslo-Miami med fire ugentlige afgange. Ruten trafikeres således fra Skandinavien alle ugens dage. Til forskel fra ruten til Los Angeles er det muligt at nå en tur og retur på 24 timer hvilket betyder at ruten kan klares med kun et fly.

København-Miami trafikeres på mandage, torsdage og lørdage med afgang fra København kl. 09:30 som SK953 og ankomst i Miami kl. 13:50. Returflyvningerne går på onsdage, fredage og søndage som SK954 kl. 15:50 med ankomst i København kl. 07:10.

Oslo-Miami trafikeres på tirsdage, onsdage, fredage og søndage som SK955 med afgange fra Oslo kl. 09:35 og ankomst i Miami kl. 13:50. Returflyvningerne går fra Miami på mandage, tirsdage, torsdage og lørdage kl. 15:50 med ankomst i Oslo næste morgen kl. 07:05.

Rickard Gustafsson fortæller at valget af Miami var lidt anderledes end Los Angeles. Selvom der findes en efterspørgsel blandt forretningsrejsende på rejser til det sydøstlige USA er Florida og Miami fremfor alt en fritidsdestination. SAS ser dog en stor efterspørgsel på rejser til Florida, ikke mindst grundet det store antal krydstogter som starter i Miami. Desuden er det en hub med mange forbindelser til Caribien og Latinamerika.

Der findes ifølge Rickard også et stort fragtbehov på ruten og man ser også en øget interesse blandt amerikanere for rejser til Skandinavien.

Flytypen til Miami er endnu ikke helt klart, men det bliver sandsynligvis en de nye Airbus A330 som leveres i løbet af efteråret.

Ny rute till Hong Kong og udvidelser på eksisterende ruter

I september starter SAS også en ny rute fra Stockholm til Hong Kong. Som følge af at flere fly leveres vil man også udvide til daglige afgange på Stockholm-New York, Stockholm-Chicago, København-Shanghai, Købehavn-San Francisco og Oslo-New York.

SAS Business Class

SAS nye Business Class

Photo: SAS

SAS strategi for langrutevirksomheden

Rickard fortæller at de nye ruter er nøje overvejet og at SAS bedømmer at det kan gøres lønsomt. Han fortæller også at de effektiviseringer som er gjort under de seneste år har muliggjort disse satsninger. Det koster penge at starte nye ruter.

SAS strategi for langrutevirksomheden er at fokusere på den nordlige halvkugle. Det indebærer altså at eksempelvis Afrika og Sydamerika ikke er interessante. Der findes en stor tro på Nordamerika og fremfor alt mener han at efterspørgslen overstiger kapaciteten. Han ser en genuin langsigtet efterspørgsel til USA hvor en stor del af innovationsindustrien og mange store virksomheder findes. Mange virksomheder etablerer sig i USA ligesom mange vælger at arbejde og studere i USA.

Asien er fortsat et interessant marked og Hong Kong tilkommer som nævnt i september, samtidigt er prispresset på nogle punkter hårdere, blandt andet grundet konkurrencen fra selskaberne i Mellemøsten. SAS har dog den store fordel at kunne flyve direkte fra Skandinavien, noget mange sætter pris på, men den lokale efterspørgsel i Nordeuropa skal være tilstrækkelig for at ruterne kan bære.

Hvorfor ikke alle langruter fra København?

SAS har tidligere fokuseret en stor del af sin langrutevirksomhed i København, men Rickard ser ikke en mere jævn fordeling mellem hovedstæderne som et problem. I tilfældet med Hong Kong og Los Angeles som begge går fra Stockholm var efterspørgslen fordelt jævnt mellem landene. Derfor var tanken at når nu San Francisci og Shanghai går fra København blev det et godt kompromis med Los Angeles og Hong Kong fra Stockholm.

Rickard ser også at markedet har ændret sig en hel del de seneste år, mange forventer flere direkteruter end hvad der var tilfældet for nogle år siden og lavprisselskaberne har også haft en vis påvirkning.

SAS VD Rickard Gustafsson

SAS administrerende direktør Rickard Gustafsson

Photo: Jacob Molin