For godt 6 måneder siden forsvandt den almindelige salgsvogn fra DSBs InterCity-tog, nu forsvinder den også fra InterCity-lyn togene der kører mellem København H og Århus. Dette sker som et led i en effektiviseringsaftale som DSB og Dansk Jerbaneforbund netop har indgået. 

I løbet af det sidste år er der sket store forandringer i den service der er blevet tilbudt på DSBs InterCity og InterCityLyn-tog, afhængig af strækningen har der været flere forskellige koncepter. På visse strækninger har det været muligt at købe varme drikke og snacks fra automater, på andre strækninger var der en salgsvogn der kørte igennem toget og til sidst var der på visse strækninger salg fra togets pantry.

For godt 6 måneder siden forsvandt den velkendte salgsvogn fra InterCity-togene og nu forsvinder den også fra InterCityLyn togene. Salgsvognen forsvandt fra InterCity-togene som led i en spareplan hvor DSB skulle spare 1 milliard kroner inden 2014, ifølge Personale- og Kommerciel direktør i DSB, Susanne Mørch Koch, er det også i dag økonomien der gør at salgsvognen nu afskaffes helt: 

“Vi må erkende, at det ikke er muligt at få skabt en bæredygtig økonomi for salgsvognen – heller ikke på de lange strækninger. DSB har i længere tid haft fokus på det spørgsmål og har nu valgt at tage konsekvensen af dette.  Personaleressourcerne fra salgsvognen vil blive brugt til andre opgaver i den daglige drift. Der skal fra vores side lyde en stor anerkendelse for, at Dansk Jernbaneforbund endnu engang har sat sig til bordet og indgået en aftale, som sikrer den løbende effektivisering af DSB”

Det vil fremover kun være muligt at købe mad og drikke ombord i de internationale tog der køres af svenske SJ og tyske DB.