I oktober 2015 starter Lufthansas datterselskab Eurowings langdistancetrafik fra Tyskland til destinationer i Asien, Mellemøsten og Caribien. Ruterne bliver trafikeret med fly af typen Airbus A330 med tre klasser ombord og indebærer en ny form for virksomhed som Lufthansagruppen ikke har drevet i mange år. 

Eurowings bygger i grunden på Germanwings-konceptet med en lavprisstruktur men samtidigt med god kvalitet og et premiumalternativ ombord. Fokus er på byer som ikke er Lufthansaknudepunkter, dvs andre byer end Frankfurt og München men muligheden for at udvide til eksempelvis Schweiz eller Østrig findes. Indledningsvis er det fem destinationer som vil blive trafikeret fra knudepunktet i Köln/Bonn: Varadero, Punta Cana, Dubai, Phuket og Bangkok. En ny Eurowingsbase i Wien er også undervejs. Flytypen bliver en Airbus A330-200, fra starten af vil man anvende to fly, men yderligere fem er på vej.

Press conference Lufthansa CEO Karl Ulrich Garnadt

Lufthansas administrerende direktør Karl Ulrich Garnadt presenterer det nye Eurowings

Photo: Jacob Molin

Eurowings vil også gradvist overtage salg og markedsføring fra det som i dag hedder Germanwings. Germanwings vil fortsat findes som flyselskab, men vil fremover bliver solgt under varemærket Eurowings. Tanken med dette er at undgå at låse selskabet og dets virksomhed til Tyskland samt at man trot Eurowings som navn er mere anvendeligt når man skal markedsføre flyselskabet til kunder udenfor Europa. Lufthansa håber at eksempelvis thailændere vil booke Eurowings for at flyve til Europa.

Billettyper og kabineklasser

Tre forskellige billettyper med tre forskellige kabineklasser tilbydes ombord.

Eurowings Basic rummer de laveste priser og inkluderer kun håndbagage. Indchecket bagage, mad, drikkevarer og andre tjenester som mulighed for ombooking købes som tillæg.

Ombord sidder man i Smart/Basic med 243 sæder. Benpladsen er 30 tommer (76 cm) og seat reclin 10 cm.

Eurowings longhaul cabin Basic Smart

Eurowings Smart Basic

Photo: Lufthansa

Eurowings Smart er billettypen for dem som vil have lidt mere inkluderet ombord. I prisen er indchecket bagage, Smart-måltid (et varmt og et koldt måltid) og drikkevarer inkluderet. Passagerer som har bonuskort på niveauerne Frequent Traveller/Senator/Hon Circle i Miles & More har adgang til lounge i lufthavnen og det er også muligt at tjene point i Miles & More. Med en Flex-billet har man desuden mulighed for ombooking og annullering af billetten.

I Smart sidder man i den forreste del af økonomiklassekabinen som har 34 tommers benplads – 4 tommer mere end længere bagude. I Smart/Basic More Comfort er det også muligt at læne sædet længere tilbage (15 cm istedet for 10 cm). I alt findes der 46 sæder.

Eurowings longhair cabin More Comfort

Eurowings Basic Smart More Comfort

Photo: Lufthansa

Eurowings Best er Eurowings premiumbillet hvor man sidder i premiumkabinen længst fremme med mere benplads og et mere avanceret sæde. I Best indgår to stykker indchecket bagage, to stykker håndbagage, priority check-in, fast track, lounge, à la carte-måltid og fuldt udvalg i underholdningssystemet. Indtjening til Miles & More er muligt og i Best får man også HON Circle-point.

Ombord vil der også være trådløst internet som er gratis i Best. Underholdningssystemt indeholder både et standardudvalg og et premiumudvalg  som man kan betale ekstra for (premiumudvalget er gratis i Best). Alle sæder har USB-stik og skærme i HD-opløsning.

Eurowings longhair cabin BEST

Eurowings Best

Photo: Lufthansa

I Eurowings Best-kabinen findes der 21 sæder, tre rækker i en 2-3-2 konfiguration. Benpladsen er 45 tommer (114 cm). Sæder er i grunden samme sæde som Lufthansa har i det nye premium economy, dog med et lidt andet farvevalg.

Lanceringsprisern på eksempelvis ruten Köln-Dubai findes fra €99,99- i Basic, €149,99- i Smart og €399,99 i Best. Priserne er for en enkelbillet.

Test af det nye Eurowings Best-sæde

Vi fik mulighed for at teste det nye Eurowings Best-sæde allerede nogle få minutter efter den blev præsenteret. Det er som skrevet samme sæde som Lufthansa har i det nye premium economy men med Eurowings vinrøde farve på nakkestøtten, bordet og opbevaringspladsen ved siden af sædet. Benpladsen virker dog til at være større i Eurowings Best. I Lufthansa premium economy er det 38 tommer, i Eurowings Best 45 tommer (begge er tal fra Lufthansa).

Vi var med ved både lanceringen og premiereflyvningen af Lufthansa premium economy og skrev efter indvielseflyvningen således om komforten:

“Sædet var meget meget behageligt at sidde i, noget de fleste ombord var enige om. Sædet tilbyder ingen overflod af plads og hverken kan eller skal sammenlignes med business class, men det var ikke på nogen måde trangt, hverken set til bredden eller mængden af benplads. Den største ulempe var faktisk at sædet kunne lænes for langt tilbage. Det fungerer formentligt fint på natflyvninger hvor alle vil sove, men på en dagsflyvning er det næsten umuligt at sidde og arbejde når sædet foran er lænet helt tilbage. Det blev også meget trangt hvis man ville rejse sig.”

Med syv tommers ekstra benplads virker det som om Lufthansa tog blandt andet vores kritik til sig og forhåbentlig indebærer det mindre gene for personen bagved når sædet er lagt ned. I øvrigt er sædet både skønt og rummeligt.

Eurowings BEST class seat

Sædet i Eurowings Best

Photo: Jacob Molin

Eurowings BEST class seat

Sædet i Eurowings Best

Photo: Jacob Molin

Eurowings BEST class seat

Sædet i Eurowings Best

Photo: Jacob Molin

Eurowings Airbus A320 Airbus A330

Eurowings Airbus A320 og Airbus A330

Photo: Lufthansa