Det er ikke første gang BusinessClass træder ombord på en Airbus A350. Vi var ombord allerede i sommeren 2014 under Airbus verdensturné og vi var også med det premierekunden Qatar Airways fik leveret det første fly. Men det er ikke ofte at man får mulighed for at være ombord næsten helt alene, guidet af den ansvarlige testpilot for A350-programmet, som med forsæt er fløjet ind i lyn og storme, har fløjet med is på vingerne og startet flyet i et bassin fyldt med vand. Det han ikke ved om Airbus A350 er ikke værd at vide.

Nåja, vi er ikke helt alene, men vi er en lille gruppe på blot en håndfuld personer som går ombord på flyet, der er parkeret i Blagnac lufthavnen udenfor Toulouse. Med ombord er foruden testpiloten Franck Chapman også en sikkerhedsvagt som holder et vågent øje med os under hele besøget.

I grunden er der ikke meget nyt ved besøget, vi har været ombord på netop dette fly tidligere. Flyet er ét af de fem Airbus producerede til brug ved testflyvninger og senere hen promoflyvninger rundt i verden. At få et fly næsten helt for sig selv på denne måde er nærmest unikt, ved medieevents er der normalt flere hundrede personer som skal igennem flyet på nogle timer og der er mennesker overalt. Nu kunne vi få alt demonstreret i fred og ro, helt efter vores ønsker og med uovertrufne muligheder for at tage billeder.

Airbus A350 in Toulouse

Airbus A350 Toulouse Blagnac lufthavn

Photo: Jacob Molin

Airbus A350

Airbus A350 er verdens nyeste passagerfly som blev sat i kommerciel trafik i januar 2015. Flyet regnes ofte som Airbus modsvar til Boeings Dremliner, men ifølge Franck Chapman sammenlignes den bedst med Boeings 777-300ER. Qatar Airways blev premierekunde i januar 2015 og senere i løbet af 2015 sætter Vietnam Airlines og Finnair også flyet i rutetrafik.

Kabinen

Flyets officielle navn er A350 XWB hvor XWB står for Extra Wide Body – en ekstra bred flykrop. Mens mange flyselskaner har otte sæder i bredden på økonomiklasse er det på Airbus A350 muligt at placere ni sæder i bredden uden at det påvirker sædebredden og den mængde plads hver enkelt passager får.

Faktisk er det muligt at klemme hele 10 sæder ind i bredden, men så bliver det også trængt. De flyselskaber som vælger det alternativ plejer at kompensere med lidt mere benplads. Ingen af har premierekunderne har dog valgt det alternativ, hos alle tre er det ni sæder i en 3-3-3-konfiguration der gælder.

Airbus A350 in Toulouse

Kabinen i business class

Photo: Jacob Molin

Airbus A350 findes i to versioner. 900-versionen med plads til 315 passagerer og den lidt længere 1000-version med plads til 369 passagerer. Det præcise passagerantal bestemmes naturligvis af flyselskabet og afhænger af hvilke klasser som skal være ombord og hvor meget plads hver enkelt passager får.

Airbus A350 in Toulouse

Economy class kabinen

Photo: Jacob Molin

Airbus testfly er udrustet med to klasser – economy class og business class, sidstnævnte opdelt i to kabiner. Sæderne på både economy og business er modeller som anvendes af flere flyselskaber.

Sæderne kommer altid fra eksterne producenter og der findes flere leverandører og modeller at vælge imellem. Skærmene kommer derimod fra Airbus, men også her er der flere valgmuligheder med forskellige størrelser og opløsninger, der findes blandt andet en widescreen-model. Airbus står også for grundstrukturen til underholdningssystemet og en del anden teknologi ombord, softwaren leveres dog af eksterne producenter. Hvad underholdningssystemet angår er Panasonic og Thales blandt de mest brugte leverandører.

Det færdige sæde er således et samarbejde mellem flere forskellige producenter.

Airbus A350 in Toulouse

Et af testsæderne på business class

Photo: Jacob Molin

Kabinebelysning

Hele flyet er udrustet med en avanceret kabinebelysning med “mood lighting” som kan skabe forskellige effekter og indtryk. Dette kan flyselskabet selv påvirke, man kan eksempelvis få en lyssætning som matcher sæderne i kabinen, flyselskabets logo eller flyselskabets signaturfarve. Systemet kan håndtere 16,7 millioner farver, hvilket skal være samtlige farver som eksisterer.

Her er nogle eksempler på farvesætninger som blev demonstreret under vores besøg.

Airbus A350 in Toulouse

Kabinebelysning på Airbus A350

Photo: Jacob Molin

Airbus A350 in Toulouse

Kabinebelysning på Airbus A350

Photo: Jacob Molin

Airbus A350 in Toulouse

Kabinebelysning på Airbus A350

Photo: Jacob Molin

Airbus A350 in Toulouse

Kabinebelysning på Airbus A350

Photo: Jacob Molin

Airbus A350 in Toulouse

Neonbelysning i alle regnbuens farver

Photo: Jacob Molin

Besætningens hvilerum – crew rest

Flyet er udstyre med to såkaldte “crew rests” hvor besætningen kan hvile under flyvningen når de har pause.

Airbus A350 in Toulouse

Piloternes hvilerum

Photo: Jacob Molin

Længst fremme findes piloternes crew rest med to senge og et sæde.

Airbus A350 in Toulouse

Piloternes hvilestol med tilhørende skærm og fjernbetjening

Photo: Jacob Molin

Bagerst i flyet findes kabinebesætningens crew rest med tre senge.

Airbus A350 in Toulouse

Kabinebesætningens hvilerum på Airbus A350

Photo: Jacob Molin

Vi greb chancen og kravlede ind i et af hvilerummene bagerst i flyet for at teste komforten. En trappe fra det almene område fører op til hvilerummet, men det gælder om at klatre forsigtigt for trappen er både smal og stejl og der ikke meget plads. Sengene er måske til den hårde side, men i øvrigt er det rigtigt hyggeligt i det lille rum hvor man desuden har et gardin som kan trækkes for. En sjov detaljer er skærmen som findes ved hver seng og er koblet til flyets underholdningssystem hvilket giver besætningen mulighed for at se film når de har pause. Der findes også en fjernbetjening på væggen som man kan anvende.

Airbus A350 in Toulouse

Et af kabinepersonalets tre hvilerum, med egen skærm. Rigtigt hyggeligt!

Photo: Jacob Molin

Cockpittet

Cockpittet bygger i stor grad på samme teknologi som er anvendt i tidligere flytyper. Næsten alle instrumenter og måleredskaber vises på digitale displays. Det måske mest interessante er at piloterne selv kan bestemme hvad som skal vises på hvilke skærme og det er blandt andet muligt at “skifte” skærm mellem kaptajnen og styrmanden.

Airbus A350 in Toulouse

Cockpit på Airbus A350

Photo: Jacob Molin

780 fly i ordrebogen

Per december 2014 havde Airbus modtaget 780 ordrer på fly af typen Airbus A350 fra 40 kunder i 31 lande. Alle tre flyselskabsalliancer er repræsenteret og ligeså er fem forskellige leasingselskaber. Blandt kunderne findes desuden en privat kunde som dog har valgt at holde sin identitet hemmelig.