Senaste nytt

Zip-code problem vid enrollment av Miles&More

agehall

Medlem
Jag tror nästan alla program har en "grace period" på några veckor eller månader så man kan gå med "after the fact" men inom en viss tidsperiod.

Jag är rätt övertygad om motsatsen. Det är ganska vanligt att ha kravet om att man måste vara medlem när man flyger för att få räkna en flight. Hur det är på just M&M vet jag dock inte.
 

Senator

Moderator
Jag är rätt övertygad om motsatsen. Det är ganska vanligt att ha kravet om att man måste vara medlem när man flyger för att få räkna en flight. Hur det är på just M&M vet jag dock inte.

Från SAS villkor:
2.5 Travel and activities that took place more than six months ago cannot be retroactively registered. New members can register points retroactively for travel or activities that took place up to 30 days before the membership commenced. Retroactive registration can take place only when accompanied by valid documentation. Valid documentation is:

− Copy of flight ticket or travel itinerary if travelling by e-ticket. Ticket number, flight number, booking class, date to-from and ticketed name must be visible.
− Hotel or car rental invoice.

Documentation sent to SAS will, after the case has been closed, be stored for a maximum period of one month and will then be destroyed.

Members are only entitled to points for which they have performed a valid activity. SAS may at any time withdraw points for any activity wrongly registered on the member’s EuroBonus account.
Medlemsvillkor i EuroBonus - SAS

Åter igen är SAS bättre, då Lufthansa säger:

1.2. Commencement of membership

Membership commences upon enrolment, when an individual mileage account is opened through Lufthansa or a joint operator of the programme

2.3. Mileage accrual

Miles may be earned from the commencement of membership.

Miles & More - Terms & Conditions - Miles & More Terms & Conditions

Så du har rätt, och jag har rätt :)
 

A380*G

Medlem
Jag prioriterar EB men hade en flygning med Austrian i K-klass. Gick inte att regga på EB så någon rekommenderade M&M eller aegan. Är det inte bra?

Ok, bara undrade. Huruvida det är bra eller inte beror på ditt framtida resmönster och bokningsklasser. Just K ger inte så mycket på M&M heller.
 
Jag blev medlem och testade att retroaktivt regga det. Får se vad som händer.

En konstig grej, fick ytterligare mail från Eurobonus (som redan har rejectat en gång) idag att de inte kunde regga mina poäng retroaktivt eftersom jag inte fanns med på flyget !? Jag svarade dem och bifogade kopia på mitt boardingcard. Det var en flygning med austrian Vienna-Narita OS51 26/12 i klass K. Jag har fått veta att eurobonus inte godtar K klass men det var ju konstigt att de hävdar att jag inte ens flugit? :)
 

agehall

Medlem
Sådant händer. Men jag skulle nog ha ignorerat det. Risken är att någon nitisk EB-agent markerar flighten som registrerad trots att den ger 0p och då får du aldrig över den till något annat program.

Ta det lite lungt och tänk efter innan du gör saker...
 
Ok, funkar det på det viset att de kan låsa registrering av flighten?

I princip svarar jag bara att jag faktiskt var på flighten och bifogade bild på biljetten, ser inte hur de kan bli nitisk över det?

//Max
 

agehall

Medlem
Ja, när flighten är registrerad som krediterad till ett program, så kan du inte kreditera den till ett annat. Eftersom du försökt retroregistrera till EB och det misslyckades och du nu korrigerade dem, så skulle iaf jag tolka det som att du verkligen, verkligen, verkligen vill ha flighten registrerad till EB och göra vad jag kan för att fixa det.

Eftersom du redan visste att du inte skulle få några poäng till EB, så har du alltså bara att förlora på att korrigera EB-personalen i det här fallet. I bästa fall händer inget, i värsta missar du chansen att kreditera den någon annanstans.

Se det som läropoäng - alla gör vi fel i början. Är man intresserad av att tjäna poäng börjar jobbet långt innan man flyger i form av att man ser till att boka rätt bokningsklasser. Målet ska alltid vara att veta exakt hur många poäng man får och till vilket program redan innan man sätter sig på flighten. Annars kan man ge sig den på att man gör bort sig.
 
Tack för input. Jag har definitivt lärt mig att det är planering som gäller. Den flygningen var bokad via flygresor.se innan jag hade koll på bonuspoäng. nu är det kontroll som gäller

Resan jag försöker regga ger väldigt lite hur som helst så det så det är ingen fara med den.
 
Toppen