Jag vill nog lägga till några parametrar i "
Senator 's Holy Trinity of Corporate Success". Stater, affärspartners och omgivning (in the name of CSR).
"Stater" i den bemärkelse att man som flygbolag bör vara väldigt rädd för högre skattetryck för flyg i allmänhet, och flygfotogen i synnerhet.
"Affärspartners" i betydelsen av flygplatser. Synergieffekter i marknadsföring och servicererbjudande, samt hålla kostnader nere.
"Omgivning" i den bemärkelse att man vill behålla en positiv syn på varumärket, för allmänheten. Gröna investering, betjäna HELA marknaden i ett land etc...
Staters påverkan på flygmarknaden kan man ju se tydligt i en konkurrenssituation. Qatar har ju många fördelar i konkurrensen, och tyska bolag har förlorat många strider i Tyskland, som lett till högre skattetryck.
Flygplatser och flygbolag försöker hela tiden dra nytta av varandra, i vissa fall till en grad av utpressning (läs Ryanair). SAS har ju en tydlig prägel på ARN t.e.x.... Lounger, check-in automater, reklampelare mm..
CSR kan väl ta sig uttryck på olika sätt..... Vissa bolag verkar klara sig utan
När affärsverksamheten blir internationell så är helt plötsligt inte marknadsmässiga grunder samma sak för alla - Global konkurrens & Nationella förutsättningar. Det kommer bli Lufthansas död....