Senaste nytt

Ytterligare försämringar i Miles&More, från 1 januari 2014

agehall

Medlem
Ja, det var ju måttligt roligt kan jag säga. Just därför förstår jag inte riktigt varför man tog bort intjäningen av HON Miles i economy - det kan inte ha varit många (om ens någon!) som fick ihop till HON Circle den vägen...
 

Pho

Medlem
Ja, det var ju måttligt roligt kan jag säga. Just därför förstår jag inte riktigt varför man tog bort intjäningen av HON Miles i economy - det kan inte ha varit många (om ens någon!) som fick ihop till HON Circle den vägen...

Och den som gjorde det borde var värd de förmånerna :)
 

Jonas C

Medlem
Svaret är enkelt: Lufthansa vill göra HON exklusivt, så därför vill de inte ha en massa ekonomi-pax i FCT. Men jag håller med A380*G att Y och B fares är lönsammare än många Business biljetter.

Å andra sidan brukar många avtalsbiljetter bokas i Y och B, för betydligt billigare än standardpriset, så det är nog även ett skäl till varför.
 

Fredrik

Medlem
Ja de vill göra HON exklusivt men det blir inte mer exklusivt för att man kan bli HON med P fares men inte med Y fares. Att påstå att massa ekonomipassagerare i FCT är en sanning med modifikation, av de ca 8000 HON (siffra jag snappade upp på FT för ca ett år sedan) så är det nog inte överdrivet många som blivit HON med hjälp av ekonomibiljetter.

Sag inte det. De flesta HON ligger antagligen inte langt ovanfor gransen. Jag forutsatter att manga frekventa resenarer flyger bade ekonomi och premium och om de inte langre far rakna ekonomiflygen blir det svarare att aterkvalificera. Det har vet nog bara LH vad som stammer men om vi utgar fran att forandringarna som helhet syftar till att minska antalet HON sa kan vi nog anta att det ligger en del i min gissning ovan.
 

Hall

Medlem
Vänta nu en stund... Ponera att det fanns 7500-8000 HON i mitten av 2012 och att LH-group ville få ner det till säg 2-3000 för att göra det riktigt exklusivt och samtidigt öka intjäningen på de passagerarna som vill ha HON (välja C/D istället för Z osv). Hur skulle ni då göra för att få till det om ni vore LH? Är inte de förändringarna som genomförts fullkomligt logiska? Jag misstänker att de vet precis vad de håller på med... Sedan kan ju kunden bli sur och ge upp M&M helt och hållet men det kan ibland vara svårare att simulera.
 

Jonas C

Medlem
Å andra gnäller Lufthansa att de tappar marknadsandelar till Gulfbolagen och TK. Varför man då vill jaga bort sina kunder och leda dem direkt till dessa bolag går bortom all logik. Det känns snarare som att Lufthansa har överskattat kundens betalningsvilja. Och vad vinner man på att göra HON exklusivt? Kortet var redan exklusivt från början, så det verkar snarare som att man vill spara in på antalet Wienerschnitzlar som konsumeras i FCT…

Samma sak gäller med de ombokningsbara biljetterna där LH tvingar folk som redan har köpt en dyr D-fare att köpa upp sig till en ännu dyrare J-fare om de vill boka om nära inpå avgång. Denna typ av transaktionella tänkande håller sig inte i längden, och Lufthansa kommer förr eller senare att känna av konsekvenserna.
 

Hall

Medlem
Å andra gnäller Lufthansa att de tappar marknadsandelar till Gulfbolagen och TK. Varför man då vill jaga bort sina kunder och leda dem direkt till dessa bolag går bortom all logik. Det känns snarare som att Lufthansa har överskattat kundens betalningsvilja. Och vad vinner man på att göra HON exklusivt? Kortet var redan exklusivt från början, så det verkar snarare som att man vill spara in på antalet Wienerschnitzlar som konsumeras i FCT…

Som TS förtjänstfullt har återspeglat i tråden så handlar det inte bara om wienerschnitzlar på FCT utan mycket annat. För att göra det bra så kostar det och det kan man i första hand kosta på en liten exklusiv grupp. Vidare så var kortet väldigt exklusivt från början men blev sedan efter några år mindre exklusivt i takt med att skaran med HON expanderade. Jag uppfattar det som att man nu vill tillbaks till den ursprungliga idéen/formen.
 

Senator

Moderator
Vi skall komma ihåg att Lufthansa är ett vinstdrivande företag. Jag har en amatörteori om långsiktighet från ett bolag som jag benämner som "Senator's Holy Trinity of Corporate Success". Det innebär att ett företag är framgångsrikt när det finns en balans mellan kunders, anställdas och ägarnas nöjdhet. Bolag som balanserar ut detta vinner i längden.

Just nu är varken aktieägare, kunder eller anställda happy... Kanske minst av alla, en del kunder. Åkte själv två legs i C mellan ARN-FRA och FRA-BCN i fredags och det är inte så mycket beröm man kan ge annat än att professionella är LH alltid. Tur man är åter på Swiss idag.

Det som jag stör mig på dock när det gäller Lufthansa är det enorma introverta fokus, och inte fokus mot marknaden. Bolaget verkar behöva lite nytt, extern blod som inte kommer från "Cradle to the grave" mentaliteten som finns inom koncernen.

Min andra analys baserat på en del samtal med mina kontakter är att kostnaden för att hantera både HON och SEN har blivit för höga, eller att det inte ger tillräckligt avkastning för att ha så många SEN och HON. Under 2011-13 har LH investerat €150m i lounger och SEN loungerna har blivit rejält mycket bättre. Men, det är fortfarande väldigt fullt..

Jag tror det är en svår balansgång allt detta mellan investeringar och kunder. Läs bara alla dessa utlåtande om denna kapitalintensiva bransch:
Great Aviation Quotes: Airline Business
 

Palazzi

Medlem
Jag vill nog lägga till några parametrar i " Senator 's Holy Trinity of Corporate Success". Stater, affärspartners och omgivning (in the name of CSR).

"Stater" i den bemärkelse att man som flygbolag bör vara väldigt rädd för högre skattetryck för flyg i allmänhet, och flygfotogen i synnerhet.
"Affärspartners" i betydelsen av flygplatser. Synergieffekter i marknadsföring och servicererbjudande, samt hålla kostnader nere.
"Omgivning" i den bemärkelse att man vill behålla en positiv syn på varumärket, för allmänheten. Gröna investering, betjäna HELA marknaden i ett land etc...

Staters påverkan på flygmarknaden kan man ju se tydligt i en konkurrenssituation. Qatar har ju många fördelar i konkurrensen, och tyska bolag har förlorat många strider i Tyskland, som lett till högre skattetryck.

Flygplatser och flygbolag försöker hela tiden dra nytta av varandra, i vissa fall till en grad av utpressning (läs Ryanair). SAS har ju en tydlig prägel på ARN t.e.x.... Lounger, check-in automater, reklampelare mm..

CSR kan väl ta sig uttryck på olika sätt..... Vissa bolag verkar klara sig utan :p

När affärsverksamheten blir internationell så är helt plötsligt inte marknadsmässiga grunder samma sak för alla - Global konkurrens & Nationella förutsättningar. Det kommer bli Lufthansas död....
 
Toppen