Senaste nytt

Wizz Air börjar flyga inrikes i Norge?

011430121

Medlem
Då kom beskedet, det blir tre inrikes linjer, inga höga odds på destinationerna från Oslo till, Bergen, Tromsö med fyra turer om dagen och Trondheim som får två turer per dag.

Källa CHECK-IN.dk
Wizz Air i lynoffensiv mod Norwegian og SAS - CHECK-IN.dk

Priser från 199kr
Källa dn.no
Lavprisselskapet Wizz Air starter innenriksflyvning fra Oslo | DN

En annan avisering om start av inrikes trafik i Norge aviserades av en legend i Skandinavien Erik Braathen

Erik Braathen startar nytt bolag i Norge. | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Last edited:

mha321

Medlem
Det var inte oväntat. Men det blir definitivt tufft för både Norwegian och SAS. Plocka lite russin ur kakan och trycka ner priserna på de linjer där både Norwegian och SAS faktiskt tjänade pengar...

Var väl bara en fråga om det skulle vara Wizz eller Ryan, och som spelplanen ser ut nu så har ju Wizz klar fördel. Man undrar om det blir någon Norsk personal?
 

Homer

Medlem
Med en krigskasse på rundt 17 milliarder kroner er det nå klare for å innta innenriksmarkedet i Norge.

Under en pressekonferanse ble det klart at selskapet vil fly fra Gardermoen til Bergen, Tromsø og Trondheim:

  • Oslo Gardermoen – Bergen fire ganger daglig, fra 199 kroner.
  • Oslo Gardermoen – Tromsø fire ganger daglig, fra 199 kroner.
  • Oslo Gardermoen – Trondheim to ganger daglig, fra 199 kroner.
selskapet vil ha fra to til fire avganger om dagen, med oppstart 5. november.

Lavprisselskapet Wizz Air starter innenriksflyvning fra Oslo | DN
 

M.K

Medlem
Fantastiskt, ett sämre (?) lågprisalternativ till Ryan utan fackföreningar.

Jag antar att detta förmodligen innebär döden för NAS? Norge har nu rödmärkt hela Europa med ytterst begränsat resande till/från hemmamarknaden som följd. Ett priskrig på NAS enda fungerande marknad inrikes blir självklart jobbigt.
 

mha321

Medlem
Jag antar att detta förmodligen innebär döden för NAS? Norge har nu rödmärkt hela Europa med ytterst begränsat resande till/från hemmamarknaden som följd. Ett priskrig på NAS enda fungerande marknad inrikes blir självklart jobbigt.
Vore ju intressant att se om de gör någon form av pivot och istället gasar på LGW tex. Å andra sidan har de väl aldrig haft någon direkt inrikesmarknad i UK...
 

apknug

Medlem
Grattis Norge till ökad konkurrens!

Kanske ni efter många år äntligen slipper leva upp till det epitetet som näringsminister Björn Rosengren yppade år 1999; "den sista Sovjetstaten"
 

Palazzi

Medlem
Misstänker att man gör detta som en direkt provokation mot NAS och den norska regeringens investeringsintresse. Förslaget bygger väl på att man kan bevisa att behövlig /sund konkurrens inte finns utan NAS, men om Wizzair kan bevisa motsatsen så faller ju argumentationen och troligen bolaget med den.
Smidigt sätt att göra sig av med en aktör.

Säkert inte en dålig satsning rent ekonomiskt, men det är såklart inte det enda motivet sett till hur annonseringen tajmats. Tror inte ens det bör anses konspiratoriskt.

Vill man hålla liv i flygindustrin, utan stora skattesubventioner, så tror jag inte man kan vara mycket mer kräsen än att trafik bedrivs. Alitalia ansökte nyss om 11mån förlängning av sin frist och mer statligt stöd. Börjar bli absurt trots ett omvärldsläge som ej tidigare skådats. Kanske blir möjligheterna annorlunda/bättre (?) framledes..
 

Homer

Medlem
Analytiker tror Wizz Air vil presse SAS og Norwegian: – Kommer på et forferdelig tidspunkt – E24

Pedersen tror SAS sitt viktige marked for forretningsreisende har tatt «varig skade» i kjølvannet av coronaviruset, og at selskapet i fremtiden vil måtte snu seg mot markedet for fritidsreisende.

«Nå blander Wizz Air seg for alvor inn i kampen – og utfallet blir utvilsomt et tøffere press på billettprisene».


Professor advarer politikerne: – Kan ikke la Norwegian ligge igjen i veikanten – E24

– Vil det være bedre for SAS om Norwegian går konk, og de heller kan konkurrere med «Nye Braathens» og Wizz Air?

– Nei, absolutt ikke. Jeg tror SAS lever godt med NAS. Et mer aggressivt Wizz Air vil være verre for SAS.




De som brukar önska livet ur Norwegian får kanske äntligen som de vill, men
i stället får de Wizz - Be careful what you wish for (eller kanske wizz for i det här fallet)
 
Last edited:

fcx

Medlem
önska livet ur Norwegian får kanske äntligen som de vill, men
i stället får de Wizz - Be careful what you wish for (eller kanske wizz for i det här fallet)

Utan att ta ställning i övrigt, men Wizz håller i vart fall vad de lovar (de lovar ingenting). Norwegian har det senaste decenniet skapat långt fler ovänner än vänner.
 
Toppen