Senaste nytt

Visum till Kina (Peking)

TravelARN

Medlem
God kväll!

Vi ska flyga STO-MUC-PEK imorgon. 5 timmar senare flyger vi PEK-Seoul från samma flygplats på en annan separat biljett. Jag var ganska säker på att man får vistas i Kina under 144 tim utan visum. Men nu läser jag att några säger att det behövs ett visum.
Vi fick inte checka-in on-line. Kan någon förklara vad som gäller i vårt fall.

Tusen tack på förhand!
 
Last edited:

crown

Medlem
God kväll!

Jag fick kalla fötter nu. Vi ska flyga STO-MUC-PEK imorgon. 5 timmar senare flyger vi PEK-Seoul från samma flygplats på en annan separat biljett. Jag var ganska säker på att man får vistas i Kina under 144 tim utan visum. Men nu läser jag att några säger att det behövs ett visum.
Vi fick inte checka-in on-line. Kan någon förklara vad som gäller i vårt fall.

Tusen tack på förhand!
Jag flög got-fra-pek-icn i maj, visserligen på samma biljett men något visum behövdes inte, jag följde bara transit-skyltarna. Men även om n i ska gå landside så bör ju 144h fungera då du kommer från tyskland och ska till Sydkorea. Kan tänka mig att online checkin ej fungerar dock så de inte ser din separata biljett och att du får visa manuellt på flygplatsen.
 

Doctor-X

Medlem
Lånar tråden lite, har sökt i forumet och googlat men inte hittat något svar.

Om man flyger CPH-PEK/PVG-HKG T&R (håller på att omboka biljetter till HKG och då är både PVG och PEK aktuella transferbyte) behöver man visum till Kina då om man stannar på flygplatsen. Som jag förstår genom googling så får man stanna upp till 24h på flygplatsen (så länge man inte lämnar airside) i Kina utan visum så länge man har giltiga biljetter att flyga vidare internationellt, men frågan är då om Hong Kong räknas in här som en internationell destination?
 

palmen

Moderator
Lånar tråden lite, har sökt i forumet och googlat men inte hittat något svar.

Om man flyger CPH-PEK/PVG-HKG T&R (håller på att omboka biljetter till HKG och då är både PVG och PEK aktuella transferbyte) behöver man visum till Kina då om man stannar på flygplatsen. Som jag förstår genom googling så får man stanna upp till 24h på flygplatsen (så länge man inte lämnar airside) i Kina utan visum så länge man har giltiga biljetter att flyga vidare internationellt, men frågan är då om Hong Kong räknas in här som en internationell destination?
Behövs inget visum och mig veterligen kan du dessutom få 144h visa on arrival om det nu skulle vara aktuellt.
 

Canadien

Medlem
Lånar tråden lite, har sökt i forumet och googlat men inte hittat något svar.

Om man flyger CPH-PEK/PVG-HKG T&R (håller på att omboka biljetter till HKG och då är både PVG och PEK aktuella transferbyte) behöver man visum till Kina då om man stannar på flygplatsen. Som jag förstår genom googling så får man stanna upp till 24h på flygplatsen (så länge man inte lämnar airside) i Kina utan visum så länge man har giltiga biljetter att flyga vidare internationellt, men frågan är då om Hong Kong räknas in här som en internationell destination?

På PEK kan du göra Transfer "airside" även om det är en passkontroll och en säkerhetskontroll.
På PVG måste du såvitt jag vet in i Kina för att göra bytet, och således ansöka om 144h transit without Visa när du landat i PVG.
 
Inga problem, på PVG får man gå ut till landside, ibland även hämta bagaget och checka in detta igen beroende på flygbolag (var så på LH för oss)
 
Toppen