Senaste nytt

Visum till Indonesien?

Hotelier

Medlem
Har resa bokad till Jakarta den 12 december, men vidare flyg till Bali efter några dagars karantän.

Men, att förstå visumproceduren är en mardröm. Visa on arrival är borttaget sedan covid. Indonesiska ambassaden i Stockholm har denna sida:
https://kemlu.go.id/stockholm/en/pages/visa_satu_kali_kunjungan/2651/etc-menu

Men när jag mailar hänvisas jag bara till visum-agenter som har gmail-adresser och vill ha 3000 kr person att hjälpa till med visum. Blir smått galen och hur oseriöst och ostrukturerat det är.

Någon som har bättre insikt och koll?

Turistvisum eller business-visum spelar ingen roll. Har skäl för att kunna hävda business, men åker hellre som turist för enkelhetens skull (blanda in visumsponsor osv).
 

Hotelier

Medlem
Jag länkar till exakt samma sida i originalinlägget. Men ambassaden, i mitt fall, hänvisar enbart till visa-agenter. Någon annan som sökt visum senaste månaderna med mer insikt?
 

E.K

Medlem
Det ända jag kan tänka mig varför dom gör det är att dom anser att du inte är tillräckligt kapabel att göra det på egen hand.
Absolut inget illa menat med ovanstående. Har äldre bekanta som inte riktigt förstår längre hur man gör för att söka visum i detta fallet till Thailand.
Då är det bättre att det går via en agent ifall något saknas så får agenten jaga fram det innan han vidarebefordrar allt till ambassaden.

Var exakt på ambassadens hemsida står det att visumansökan måste gå via en agent???
Varför finns informationen överhuvudtaget hur man skall gå tillväga om man ändå inte kan söka själv???

Det är inte så märkvärdigt att söka, gjort det själv flera gånger till Thailand eftersom jag råkar ha konsulatet nära mig.
Har lämnat in själva ansökan. 2 passfoton samt pass och kopia passet och kopia på flygbiljetter + pengar till avgiften.
 

andersl

Medlem
Visa on arrival (VOA) är pausat sedan ca 1,5 år pga Covid.
Under lite mer än 1 år var Business visa ( B211) det enda alternativet, och det kostade ca 5-6.000sek per person.
Sedan någon månad tillbaks har man lagt till turism som alternativ i B211 för besökare från 19:länder, där Sverige ingår.
Men du kan inte ansöka om det själv, då du måste ha en lokal sponsor, dvs agenten. Agenten måste kunna visa att dom har ekonomiska medel för att “sponsra” dig, därav att dom tar bra betalt för det. Men priserna har iallafall gått ned till ca 3.000sek.
Viktigt att inte bara välja agent efter pris, då det förekommer en del oseriösa agenter.
 

E.K

Medlem
Är det inte så att man får en bunt papper av agenten/ garanten som man själv skickar till ambassaden med pass och ansökan.
Indonesien har ju någon form av E-visa också så möjligheten finns att agenten löser allt den vägen.

Personligen skulle jag inte vara orolig för att använda en agent som ambassaden hänvisar till.
Sen att åka till ett land som är igenbommat där man med lagliga kryphål tar in några turister kan ju vara ett äventyr för sig själv.

Jag tog för givet att även dom hade börjat glänta på dörren som man gjort i vissa närliggande länder.
Den informationen framgick väldigt dåligt på ambassadens hemsida.
 

andersl

Medlem
Det är bara E-visa som gäller, du mailar dina uppgifter till agenten, betalar i förskott, och får ditt E-visa per mail efter 2-3 dagar. Gjorde det i december och allt fungerade hur smidigt som helst, men känns ju lite sådär att betala i förskott till en agent som man inte har någon relation till.
Åker till Bali nu i december igen (har hus där), men har nu hunnit skaffa uppehållstillstånd (Kitas) så slipper söka visum framöver.

Tänk också på att karantänen är 2 nätter för full vaccinerade, men 4 nätter om reser med ovaccinerade barn oavsett ålder.
 

Hotelier

Medlem
Det är bara E-visa som gäller, du mailar dina uppgifter till agenten, betalar i förskott, och får ditt E-visa per mail efter 2-3 dagar. Gjorde det i december och allt fungerade hur smidigt som helst, men känns ju lite sådär att betala i förskott till en agent som man inte har någon relation till.
Åker till Bali nu i december igen (har hus där), men har nu hunnit skaffa uppehållstillstånd (Kitas) så slipper söka visum framöver.

Tänk också på att karantänen är 2 nätter för full vaccinerade, men 4 nätter om reser med ovaccinerade barn oavsett ålder.
Tack för ditt svar Anders.

Så det är enbart E-visa som gäller, oavsett om jag har lokala kontakter på plats som skulle kunna fungera som sponsor av ett business-visum?

Ambassadens senaste svar:
"now you must have a tourist or business visa to Indonesia. the Indonesian embassy in stockholm cannot issue a visit visa in the current covids pandemic situation. you must contact directly to the agent we have sent before."

Det här med att Indonesien skulle öpnna upp för utländska turister stämmer inte alls, med andra ord? Turistvisum är bara att glömma? Det är ju inga barnfamiljer som orkar gå igenom denna process och sedan betala för motsvarande två nätter på St. Regis bara i visumavgifter.
 

andersl

Medlem
Tack för ditt svar Anders.

Så det är enbart E-visa som gäller, oavsett om jag har lokala kontakter på plats som skulle kunna fungera som sponsor av ett business-visum?

Ambassadens senaste svar:
"now you must have a tourist or business visa to Indonesia. the Indonesian embassy in stockholm cannot issue a visit visa in the current covids pandemic situation. you must contact directly to the agent we have sent before."

Det här med att Indonesien skulle öpnna upp för utländska turister stämmer inte alls, med andra ord? Turistvisum är bara att glömma? Det är ju inga barnfamiljer som orkar gå igenom denna process och sedan betala för motsvarande två nätter på St. Regis bara i visumavgifter.


Du kan ordna E-Visa med hjälp av lokal kontakt, ett krav är dock att den person som agerar sponsor måste kunna visa upp att han/hon har 10.000USD på ett konto som garanti. Och det lär vara rätt en rätt krånglig process.

Dom verkar anse att dom har öppnat upp genom att lägga till turism som kategori i Business visa. Men som du säger vilken två barns familj vill betala 12.000kr i visa kostnad, sitta i karantän 4 nätter inkl dubbla PCR tester och dessutom betala ca 1.000kr per person för PCR test innan avresa. Beroende på vilken standard man vill ha på karantän så landar det ju på runt 25.000kr utöver flyg, hotell etc.
 
Toppen