Senaste nytt

toer00

Medlem
Hej,

Ett av mina stora intressen här i livet är viner av alla de slag. Naturligtvis ingår även Champagne i detta. Men då det finns en tråd för Champagne så, så provar jag med att starta en VIn-tråd.

Dela gärna med er av viner, vingårdar odyl. fritt fram!
 

toer00

Medlem
Så första inlägget i denna tråd.
Var på Mallorca i julas och besökte då Miquel Gelabert i Manacor , rekommenderas starkt. En i sammanhanget liten odlare med stora viner, båd röda och vita. Lät skicka hem 12 st bl.a deras vita Sa Vall Selecció Privada 2016 samt Torrent Negre – Selecció Privada Aniversari 2014. Väldigt trevligt, gemytligt och autentiskt. Man får mejla och boka tid, engelskan är inte den bästa men med lite god vilja i kombination med att jag bott i Spanien som liten och kommer i håg lite spanska gjorde att det blev väldig bra.

2021 Julen - Palma - 1 av 8.jpeg


2021 Julen - Palma - 2 av 8.jpeg


2021 Julen - Palma - 3 av 8.jpeg


2021 Julen - Palma - 4 av 8.jpeg


2021 Julen - Palma - 5 av 8.jpeg



2021 Julen - Palma - 7 av 8.jpeg


2021 Julen - Palma - 1 av 1.jpeg
 

Attachments

  • 2021 Julen - Palma - 6 av 8.jpeg
    2021 Julen - Palma - 6 av 8.jpeg
    104,3 KB · Visningar: 67
  • 2021 Julen - Palma - 8 av 8.jpeg
    2021 Julen - Palma - 8 av 8.jpeg
    144,7 KB · Visningar: 62

toer00

Medlem
Som jag skrivit i en annan tråd Behöver tips: San Francisco och road trip | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor så åker vi till SFO och skall snurra runt där i 14 dagar i juli, bl.a så kommer vi besöka Santa Ynez, Sonoma och Napa. Vi tänker bo te.x 4 dagar i
Santa Barbera och 4 dagar i Healdsburg (Somoma). tacksam för tips, gillar välgjorda och mustiga CAB fr. Kalifornien och även även dito Chardonnay, vinerna får gärna kosta några dollar mer...

Tacksam för alla tips om vingårdar att besöka, viner att köpa med sig hem samt naturligtvis ba restauranger med bra vinutbud...
 

toer00

Medlem
Som jag skrivit i en annan tråd Behöver tips: San Francisco och road trip | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor så åker vi till SFO och skall snurra runt där i 14 dagar i juli, bl.a så kommer vi besöka Santa Ynez, Sonoma och Napa. Vi tänker bo te.x 4 dagar i
Santa Barbera och 4 dagar i Healdsburg (Somoma). tacksam för tips, gillar välgjorda och mustiga CAB fr. Kalifornien och även även dito Chardonnay, vinerna får gärna kosta några dollar mer...

Tacksam för alla tips om vingårdar att besöka, viner att köpa med sig hem samt naturligtvis ba restauranger med bra vinutbud...

Nu går det inte att ändra inlägget men ba skulle naturligtvis blivit "bra"...! ett r skanades och víps blev det något annat... :D
 

Highbury

Medlem
Dunn gör väl bra viner i prisklassen runt 1000 lappen De släpps sporadiskt på bolaget men de finns säkert i större utbud i Kalifornien.
 
Som jag skrivit i en annan tråd Behöver tips: San Francisco och road trip | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor så åker vi till SFO och skall snurra runt där i 14 dagar i juli, bl.a så kommer vi besöka Santa Ynez, Sonoma och Napa. Vi tänker bo te.x 4 dagar i
Santa Barbera och 4 dagar i Healdsburg (Somoma). tacksam för tips, gillar välgjorda och mustiga CAB fr. Kalifornien och även även dito Chardonnay, vinerna får gärna kosta några dollar mer...

Tacksam för alla tips om vingårdar att besöka, viner att köpa med sig hem samt naturligtvis ba restauranger med bra vinutbud...

Stanna till på ett franskt slott på en kulle mellan motorvägarna och prova lite amerikansk skumpa på Domain Carneros www.domainecarneros.com. Lite lätt surrealistiskt, men ok mousserande.

Åk till Chateaux Montelena Chateau Montelena Winery och drick lite vitt. Väldigt långt ifrån vinnaren -73 i Paris dock, men historiskt kul och de har en skön liten park. Men parkera inte på Irländarnas plats...

Fort Ross Vineyard Fort Ross Vineyard - Fort Ross-Seaview Sonoma Coast Pinot Noir, Chardonnay, and Pinotage - Tasting Room ligger högt upp, så om det är molnigt kan man åka upp genom molnen till en skinande sol. Om inte molnen skymmer ser man Stilla havet. Rekommenderar varmt en superbra ost/charkbricka till provningen av vinerna.

Bo en natt i Sonoma och kolla in första butiken för Williams-Sonoma och ät duck confit på The Girl and the Fig www.thegirlandthefig.com med nån hyfsad Cab.

Avsluta vinandet med ett glas (eller två) Opus One hos Mondavi på en.opusonewinery.com.

Några fler ställen :
Benovia Best Russian River Pinot Noir & Chardonnay | Benovia Winery kanonviner vitt, rött & rosé, jättetrevlig privat genomgång och provsmakning för några år sedan.
Joseph Phelps Joseph Phelps Vineyards Mycket bra viner och otrolig vacker miljö. Väldigt tillrättalagt.
Stag's leap Stag’s Leap Wine Cellars - A Historic Winery in Napa Valley, CA | Stag's Leap Wine Cellars har alltid varit svag för Stag's leap.
Duckhorn Napa Valley Premier Wines | Duckhorn Vineyards är vackert, och har fått bra recensioner senaste åren. När jag var där var det sisådär, men jag har lagt den på listan för återbesök vid tillfälle.
 

Mimer

Medlem
Jag har varit på besök i Santa Ynez dalen vid ett flertal tillfällen, har besökt många av de vintillverkare som finns där. Men det är några år sedan nu, vill bara vara ärlig om det.

Generellt har jag bara positiva saker att säga, trevliga vingårdar, min upplevelse är att det är mindre turistigt och mindre industriellt/kommersiellt än Napa men det är förstås min personliga upplevelse. På många (kanske alla?) så finns möjligheten att ta med en mat/picnic som man kan njuta av tillsammans med det vin som erbjuds.

Några korta reflektioner:

Godast vin som jag har provat bland ställena där är, enligt mig då, Sunstone. Har nog aldrig druckit ett dåligt vin där.

Trevligaste stället för vin och picknick är Firestone. Har bra med platser att sitta på och har en riktigt fin utsikt.

Proffsigast som jag har upplevt i Santa Ynes är Fess Parker. Väldigt kunnig personal som också är duktig på tips baserat på vad man föredrar i smakväg.

Till sist 1: Det har varit väldigt mycket restriktioner på öppettider och hur ”spontant” man kan besöka under pandemin, det kan vara som så att du måste förboka hos många av ställena fortfarande. Skall försöka kolla med min vän i Los Angeles som är i Santa Ynezdalen flera gånger i månaden hur det ligger till nu.

Till sist 2: Om du tröttnar på vin så kan jag också varmt rekommendera ett besök på Firestone Brewing i närbelägna Buellton. Se till att beställa in pretzels med deras egengjorda senap (om den fortfarande finns till försäljning) som tillbehör till en sampler plate.
 

toer00

Medlem
Jag har varit på besök i Santa Ynez dalen vid ett flertal tillfällen, har besökt många av de vintillverkare som finns där. Men det är några år sedan nu, vill bara vara ärlig om det.

Generellt har jag bara positiva saker att säga, trevliga vingårdar, min upplevelse är att det är mindre turistigt och mindre industriellt/kommersiellt än Napa men det är förstås min personliga upplevelse. På många (kanske alla?) så finns möjligheten att ta med en mat/picnic som man kan njuta av tillsammans med det vin som erbjuds.

Några korta reflektioner:

Godast vin som jag har provat bland ställena där är, enligt mig då, Sunstone. Har nog aldrig druckit ett dåligt vin där.

Trevligaste stället för vin och picknick är Firestone. Har bra med platser att sitta på och har en riktigt fin utsikt.

Proffsigast som jag har upplevt i Santa Ynes är Fess Parker. Väldigt kunnig personal som också är duktig på tips baserat på vad man föredrar i smakväg.

Till sist 1: Det har varit väldigt mycket restriktioner på öppettider och hur ”spontant” man kan besöka under pandemin, det kan vara som så att du måste förboka hos många av ställena fortfarande. Skall försöka kolla med min vän i Los Angeles som är i Santa Ynezdalen flera gånger i månaden hur det ligger till nu.

Till sist 2: Om du tröttnar på vin så kan jag också varmt rekommendera ett besök på Firestone Brewing i närbelägna Buellton. Se till att beställa in pretzels med deras egengjorda senap (om den fortfarande finns till försäljning) som tillbehör till en sampler plate.

Tusen tack! Ytterst värdefullt!
 

rsimon

Medlem
Diane de Belgrave 2009.

Köpte troligen restlagret (18 fl) av denna på ett varuhus i Tyskland i somras. 15 EUR/fl. Som några skrev på Cellartracker så kommer den nog inte utvecklas längre, men den är verkligen full av smak nu och med supermjuka tanniner. En fröjd att njuta av.

0C1F2B08-EC0A-422B-8268-D5FBA3F0C97A.jpeg
 
Toppen