Senaste nytt

Ville du klare at sidde i et fly med 11 sæder i bredden?

Redaktionen

Medlem
Airbus-A380-11-abreast-3-5-3-01-564x211.jpg

Flyproducenten Airbus har i de seneste uger præsenteret sine nye kabineløsninger for økonomiklasse på langdistanceflyene som Airbus A380. Flyselskabet har nu mulighed for at vælge mellem det man kalder Premium Economy, Comfort Economy og det nyeste, Budget Economy – til “prisbevidste rejsende”.

Premium Economy er tænkt til flyselskaber som vil satse på forretninsrejsende med mere plads til den enkelte ombord., I kabinen findes 9 sæder i bredde i en 3-3-3-konfiguration, sæderne er her 19 tommer brede.

Comfor Economy er standardkonfigurationen som de fleste flyselskaber har valgt, det er et kompromis mellem komfort og økonomi med 10 sæder i bredden i en 3-4-3-konfiguration. Med Comfort Economy er det tanken at man ikke skal behøve at ramme personen ved siden af med skuldrene.

Til sidst findes der det nye Budget Economy, tiltænkt den prisbevidste rejsende som kan acceptere simpel komfort ombord. Konfigurationen bliver med 11 sæder i bredden i en 3-5-3 kofiguration. Sæderne er stadig 18 tommer brede, hvilket faktisk er som gennemsnittet, men til gengæld har man sparet på visse andre ting.


11 sæder i bredden på økonomiklasse på Airbus A380


Vi fik mulighed for at teste dette nye kabinedesign hos Airbus i Hamburg og selvom sæderne faktuel hverken er mindre eller smallere end økonomiklasse sæder i al almindelighed (inklusive Airbus Comfort Economy-alternativ) er armlænet rigtigt smalt og der er mange mange mennesker når rækken fyldes op.

At sidde ved vinduet har både fordele og ulemper. Kabinevæggen er ikke helt lige men buet, der bliver således mere plads til armene end ved de øvrige sæder, men mindre plads til benene da væggen tager lidt af pladsen.


At sidde ved vinduet har både fordele og ulemper


Der er endnu ingen flyselskaber som har taget ideen til sig, men konfigurationen kunne være et alternativ på eksempelvis korte linjer med høj frekvens i Asien samt naturligvis hos charterselskaberne.

Ville du selv acceptere at sidde 11 personer i bredden mod en lavere billetpris? Og ville du klare at rejse i midtersædet i midtersektionen med to personer på hver side. Eller er det pengene værd at betale for lidt mere komfort på økonomiklasse? Diskutér i vores forum!


Airbus A380 med 11 sæder i bredden (3-5-3)

Læs mere »
 
Toppen