Senaste nytt

Vilket lojalitetsprogram ska jag välja för hotell?

Roseleaf

Medlem
Hej alla experter!

Nu känner jag mig tämligen varm i kläderna gällande Eurobonus och dess möjlighet till bonusresor med 2-4-1 Vocuhers och liknande.

Då kommer vi till nästa nöt att knäcka.
Jag har idag ingen status i någon hotelkedja, har för det mesta kört Hotels.com för att boka.
Jag har de senaste åren inte rest särskilt mycket och kommer nog inte göra det närmsta åren pga. olika anledningar (Bygga hus, småbarn etc)

Sparar just nu poäng till någon businesstrip framöver. (Har inte rest en enda gång utan endast shoppat till mig poängen)

Men känner ändå att man skulle vilja fokusera på en hotellkedja och samla lite poäng. Gäller det verkligen bara att bo på hotellen för att tjäna poäng eller kan man likt Eurobonus handla via portal eller liknande och på så sätt tjäna poäng att använda till någon gratisnatt?
 

Senator

Moderator
Om du kan lägga till vart du kommer åka oftast så blir nog svaret lite mer nyanserat. Stor skillnad om det är Norden, Europa, USA etc
 

TP12

Medlem
Klok tanke!
Då säger vi USA främst

Om du skaffar Amex Platinum så blir du guld hos Hilton och Marriott, det är nog det enklaste och billigaste om du inte har så många nätter och vill ha täckning i USA. Du får även guld hos Radisson som har hyfsad täckning här i Sverige.

Guld hos Hilton ger bla. fri frukost vilket är värt en del.
 

palmen

Moderator
Om du knappt kommer att resa eller bo på hotell så spelar det inte så stor roll, du kommer inet få ihop poäng som räcker till något vettigt i alla fall. Jag tror att du får ut mer av att fortsätta med hoetls.com och deras lojalitetsprogram där man får en voucher på snittsumman av senaste 10 nätterna.

Amex Platinum kommer som sagt med massa statusar på hotell, men för 6600 kronor per år så kan du få väldigt mycket hotell för pengarna om du lägger årsavgiften på att istället betala för det hotellet du vill ha. Amex Platinum har ju dock många fler fördelar, och kan du dra nytta av flera så kan det kanske vara värt det, men vad du beskriver så låter det tveksamt.

De gånger du bor på hotell och bokar direkt med hotellen, se till att vara med i deras program, ofta får man då wifi gratis och liknande.

Inom Norden har du Nordic choice och deras kreditkort som gör att du kan dra in status där, du blir dessutom guld direkt om du skaffar kortet nu. Du får dessutom 10k poäng som räcker till en hotellnatt på billigare hotell i Norden. Fördelen med Nordic Choice kortet är att det också ger 24 kvalificerade nätter varje år (om man använder kortet en gång varje månad som minimum), då räcker 6 hotellnätter för att behålla guld-kortet framöver.

Ny guldkampanj med NCC Mastercard? Anmäl innan året 2020 är slut | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

mha321

Medlem
I USA är det ju mycket Hilton, Marriott och Hyatt.

Om det I absolut första hand är USA kan Hyatt vara ett bra alternativ. Det är en lite mindre kedja, och ger därför ofta lite bättre förmåner. Men deras täckning utanför USA är dålig.

Vad gäller poäng-for-the-buck tror jag de kedjorna är hyfsat likvärdiga. Hilton är bra på promotions, och som poäng jägare är det ju trevligt. Men det gäller att ta tillräckligt många och flexibla resor för att de ska betala sig...
 

henrik l

Medlem
Om du skaffar Amex Platinum så blir du guld hos Hilton och Marriott, det är nog det enklaste och billigaste om du inte har så många nätter och vill ha täckning i USA. Du får även guld hos Radisson som har hyfsad täckning här i Sverige.

Guld hos Hilton ger bla. fri frukost vilket är värt en del.

Nu har jag dålig koll på Hilton, men desto bättre på Marriott. Enligt min åsikt är väl den enda riktigt substantiella fördelen med Gold sen utcheckning kl 14. Man får visserligen 25% mer poäng och viss chans till uppgradering. Sedan säger man också: "Enjoy our fastest Internet connection absolutely free". Vet inte hur uselt deras normala WiFi är:D
 

M.K

Medlem
Klarar du minst en natt per år på hotell håller jag med @palmen om hotels.com. Varför lägga ner massor av tid och energi på något som du tillsvidare ändå prioriterar långt ner?

Jag upplever även bra service från hotels.com men har guld där. (Minst 30nätter/år). Senast i oktober då mitt bokade hotell stängdes, troligen pga pandemin. Jag ringde då direkt till guldsupport och fick en svit i stället på bättre hotell med frukost för samma pris.

En annan fördel är att du kan boka dina få nätter varsomhelst på jorden och får en frinatt efter max tio nätter. Håll utkik efter kampanjer som ger fler «stämplar» per stay.

Jag gilar flera kedjors program mer ska sägas, men bor också väldigt mycket på hotell jämfört med snittet. Problemet är bara att du med t ex Hilton lär få hålla på i många år med ditt resmönster för bara en frinatt på ett fint hotell med värde.

Nu har Hilton också mycket bra kampanjer med t ex dubbla poäng. Som vanlig medlem (0-9nätter/år) behöver du dock i utgångspunkt en spend på hela $9500 för en enda natt på deras topphotell.
 
Last edited:
Toppen