Senaste nytt

Vilket Hiltonhotell rekommenderas i Shanghai för en förstagångsbesökare?

Maja

Medlem
Tack för alla tips och råd!

@Tonton Ska kolla in Hangzhou och besök i det området! Tianducheng låter dock oerhört märkligt, men ska absolut läsa på även om detta.
Trist att Hilton Shanghai ej finns längre, får leta vidare med andra ord.

Tack @Glenn E ang. hotelltips. Får kolla in Hilton Shanghai Hongqiao, men om jag tolkar dig rätt så finns det ingen tunnelbanestation i närheten och det är bussen som gäller därifrån? Hur enkelt/svårt är det att åka taxi i Shanghai? Prisnivån är allt ifrån billigt till dyrt när jag läser olika inlägg på nätet så svårt att veta och hur man ska tänka kring att ta sig runt.

Doubletree Pudong vad är det för typ av verksamhet där istället?

Jag som alltid är van att åka kommunalt i kombination med att gå mycket börjar inse att Hiltonhotellen inte ligger helt fördelaktigt till för detta andamål.

@Dreamliner Ditt hotellförslag känns mer realistiskt för vad vi vill se/göra när vi är där. Tips på hur jag som statuslös bokar bästa möjliga rum? Inkl. eller exkl. frukost?
 

Glenn E

Medlem
Buss 71 har egen fil så den är snabb. Tunnelbana linje 15 är lika nära men då måste man byta. Linje 10 är lite längre bort.
Om du funderar på andra kedjor som statuslös ligger Swissotel bra till. Det hör till Accor. Andaz ligger också bra till. Courtyard Shanghai Central ska vara bra.
Taxi från Hilton till stan kostar drygt 50 kronor.
 
Last edited:

Maja

Medlem
Tack @Glenn E för dina förslag och återkoppling kring prisläget för taxi. Hur fungerar DiDi? Samma som Uber? Är det att föredra? Har förstått att engelska inte alltid år gångbart så det känns lite bekymmersamt att försöka åka taxi då... Eller det kanske bara jag som överplanerar nu?

Andaz inkl. frukost så hamnar jag nästan i samma prisnivå som jag kan boka Waldorf Astoria om jag jmf priserna nu.

Swissotel och Courtyard får jag kolla upp senare, det är för långt fram i tiden så de har inga rum att boka.

Var och hur söker jag lättast hur jag tar mig fram med buss/metron? Via Google Maps så verkar det inte fungera alls. Inga destinationer som jag försöker med får jag upp alternativ för. Blockering? Tips på annan sida att kolla istället?
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Apple maps fungerar väldigt bra för alla transporter. Didi fungerar bra fast man kanske måste ha Alipay eller wechat pay men osäker på det.
För priser Hilton och Swissotel 700 cny. Courtyard 600 cny och Andaz cirka 1100 cny borde gå att få.
 
@Dreamliner Ditt hotellförslag känns mer realistiskt för vad vi vill se/göra när vi är där. Tips på hur jag som statuslös bokar bästa möjliga rum? Inkl. eller exkl. frukost?[/QUOTE]
Jag bokar alltid clubfloor då ingår frulle i lounge eller på andra våningen samt happy hour mellan 18-20.
 

Maja

Medlem
@Dreamliner Ditt hotellförslag känns mer realistiskt för vad vi vill se/göra när vi är där. Tips på hur jag som statuslös bokar bästa möjliga rum? Inkl. eller exkl. frukost?
Jag bokar alltid clubfloor då ingår frulle i lounge eller på andra våningen samt happy hour mellan 18-20.[/QUOTE]
Har försökt söka på deras hemsida https://www.radissonhotels.com/en-us/hotels/radisson-blu-shanghai-new-world och ser att det rimligen bör vara ett Business Class Deluxe Room jag ska försöka boka. Går ej att boka, finns helt enkelt inte, det billigaste alternativet jag får upp är Business Class Junior Suite. Har sökt på lite olika random datum och får aldrig upp Business Class Deluxe Room. Tyvärr hamnar sviterna nästan i samma prisnivå som Waldorf Astoria och då är mitt val ganska enkelt i detta läget...

Frågan är bara hur jag ska bära mig åt för att få upp ett Business Class Deluxe Room för prisjämförelse?
 

Non-stop

Medlem
Jag och sambon var i Shanghai för knappt 2 år sen. Vi bodde dels i området runt Yuyuan Garden vilket var ganska tråkigt och kändes som lite av en turistfälla. Vi bodde även på Swissotel vilket var bra. Rummen är kanske lite daterade men fortfarande fräscha. Kan skrapa fram lite bilder på rum/lounge om det är intressant.
För att ta oss runt använde vi nästan uteslutande Didi. Priserna var tillräckligt bra så det kändes inte intressant att undersöka hur tunnelbana/bussar funkar. Didi app på engelska verkar bara finnas i US app store. I den gick det att lägga in Amex/Visa/Mastercard för betalning och det fanns en chat som översatte till mandarin som man kunde använda för att chatta med föraren. ‎DiDi - Greater China on the App Store
 

Maja

Medlem
Jag och sambon var i Shanghai för knappt 2 år sen. Vi bodde dels i området runt Yuyuan Garden vilket var ganska tråkigt och kändes som lite av en turistfälla. Vi bodde även på Swissotel vilket var bra. Rummen är kanske lite daterade men fortfarande fräscha. Kan skrapa fram lite bilder på rum/lounge om det är intressant.
För att ta oss runt använde vi nästan uteslutande Didi. Priserna var tillräckligt bra så det kändes inte intressant att undersöka hur tunnelbana/bussar funkar. Didi app på engelska verkar bara finnas i US app store. I den gick det att lägga in Amex/Visa/Mastercard för betalning och det fanns en chat som översatte till mandarin som man kunde använda för att chatta med föraren. ‎DiDi - Greater China on the App Store

Tack för värdefull input! :)

Då får jag läsa på hur tusan jag laddar ner en app via US app store då. :eek::oops:
 

pswe

Medlem
Vänder och vrider på vart jag ska boka nästa års sportlov med 2-4-1 som går ut nu 31/3-21.

Shanghai är ett av alternativen som har seglat upp. Då det är första gången jag besöker mainland China och aldrig har satt min fot i Shanghai så vänder jag mig till expertisen här för råd kring hotellbokning.

Vill gärna hålla mig till Hiltonhotellen då det är där jag har status (HHG). Vilket hotell skulle ni rekommendera för en förstagångsbesökare?

Vad vi vill göra? Bra fråga, allt är än så länge på planeringstadiet, men The Bund, Disneyland (?),
Yuyuan Garden, och säkert en massa annat som jag än så länge inte känner till att vi måste se/göra när vi besöker denna storstad.

Vilket hotell får jag bäst valuta hos? Andra saker som är bra att tänka på när man besöker Shanghai som jag måste ta hänsyn till?

Tack på förhand för all tänkbar input! :)

om du kan tänka dig att frångå Hilton och vill bo högt så kan jag varmt rekommendera Park Hyatt. Då slipper du dessutom åka upp i något av de andra höga husen då utsikten redan ingår.
 
Jag bokar alltid clubfloor då ingår frulle i lounge eller på andra våningen samt happy hour mellan 18-20.
Har försökt söka på deras hemsida https://www.radissonhotels.com/en-us/hotels/radisson-blu-shanghai-new-world och ser att det rimligen bör vara ett Business Class Deluxe Room jag ska försöka boka. Går ej att boka, finns helt enkelt inte, det billigaste alternativet jag får upp är Business Class Junior Suite. Har sökt på lite olika random datum och får aldrig upp Business Class Deluxe Room. Tyvärr hamnar sviterna nästan i samma prisnivå som Waldorf Astoria och då är mitt val ganska enkelt i detta läget...

Frågan är bara hur jag ska bära mig åt för att få upp ett Business Class Deluxe Room för prisjämförelse?[/QUOTE]

Just det. Det heter Business Class rum numera. Det står på sidan om du har lounge access.
Det finna andra bra hotell i närheten nära Peoples Park och Nanjing Road. Le Royal Meridien Shanghai ligger bara ett kvarter bort.
 
Toppen