Senaste nytt

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

  • Avis

    Votes: 40 22,5%
  • Budget

    Votes: 1 0,6%
  • Europcar

    Votes: 8 4,5%
  • Hertz

    Votes: 76 42,7%
  • Sixt

    Votes: 44 24,7%
  • Mabi

    Votes: 0 0,0%
  • OKQ8

    Votes: 2 1,1%
  • Rent a wreck

    Votes: 0 0,0%
  • Statiol

    Votes: 0 0,0%
  • Övrigt

    Votes: 7 3,9%

  • Total voters
    178

agehall

Medlem
Hej på er BC:are. Vill höra er syn på saken och om saken är rimlig.

Fel tråd, men men.

Utöver det så är bilen med friktionsdäck och inga fälgar (bara det svarta, vet inte vad det kallas), något jag tycker är så fruktansvärt fult.

Fälgar hoppas jag du hade, annars vet jag inte hur däcken hölls fast. Däremot hade du säkert plåtfälgar istället för lättmetallfälgar. Detta är knappast något du kan klaga på och räkna med att få sympati.

Jag har ingen aning om vad som är rimlig ersättning, men jag tycker det låter helt ok.
 

agehall

Medlem
Serviceintervall och trafiksäkerhet är två olika saker...

Det låter fö som Hertz standard tycker jag - får nästan alltid skitbilar av dem som är slitna och inte fungerar som de ska.
 

FrontX

Medlem
Nu har Hertz tydligen börjat med Rang Rover Evoque, som i mitt tycke är en av de fulare bilarna som finns. Men smaken är ju som baken.
Det intressanta är att den går under "Prestige" kategorin, men saknar både Nav, taklucka och övrig utrustning som deras andra bilar i samma kategori har och dessutom är med Range Rovers minsta motor på 150hk. Jag har fått den vid två tillfällen nu, trots att jag bokat både Xc60 och S80 ur deras Prestige Collection (som dessutom garanterar att man får den modell man bokar. Till skillnad från om man bokar ur ordinarie vagnpark) så har jag tilldelats en Evoque. Börjar bli riktigt less på Hertz nu alltså..:mad:, Vad ska man göra för att få den bil man bokat?? Om det dem garanterar inte ens funkar..
De kanske tycker att en Evoque är en uppgradering utan dess like?!? Well det är det inte. Den har inget speciellt, visst sätena är fina och ljusa och det luktar nybilsläder och det ser kanske inte lika plastigt ut som i en Volvo, men..som sagt.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Nu har Hertz tydligen börjat med Rang Rover Evoque, som i mitt tycke är en av de fulare bilarna som finns. Men smaken är ju som baken.
Det intressanta är att den går under "Prestige" kategorin, men saknar både Nav, taklucka och övrig utrustning som deras andra bilar i samma kategori har och dessutom är med Range Rovers minsta motor på 150hk. Jag har fått den vid två tillfällen nu, trots att jag bokat både Xc60 och S80 ur deras Prestige Collection (som dessutom garanterar att man får den modell man bokar. Till skillnad från om man bokar ur ordinarie vagnpark) så har jag tilldelats en Evoque. Börjar bli riktigt less på Hertz nu alltså..:mad:, Vad ska man göra för att få den bil man bokat?? Om det dem garanterar inte ens funkar..
De kanske tycker att en Evoque är en uppgradering utan dess like?!? Well det är det inte. Den har inget speciellt, visst sätena är fina och ljusa och det luktar nybilsläder och det ser kanske inte lika plastigt ut som i en Volvo, men..som sagt.
Tja, säg det. På deras hemsida har de Range Rover Sport. Men det är väl samma löften som de har med 4G-routern man kan hyra till: ingen roamingavgift, men om du använder den utomlands betalar du extra för Surf Abroad. :confused:
En annan märklighet är åldersvillkoret för att hyra Prestige-bil. De bryr sig inte om du har haft körkort endast 1 dag så länge du är över 25(28) år, men om du är 24 år med 8 års körerfarenhet så blir det nobben. Trodde att åldersdiskriminering inte längre var tillåtet, men Hertz hittar tydligen på sina egna lagar.

image.jpg image.jpg
 

FrontX

Medlem
Tja, säg det. På deras hemsida har de Range Rover Sport. Men det är väl samma löften som de har med 4G-routern man kan hyra till: ingen roamingavgift, men om du använder den utomlands betalar du extra för Surf Abroad. :confused:
En annan märklighet är åldersvillkoret för att hyra Prestige-bil. De bryr sig inte om du har haft körkort endast 1 dag så länge du är över 25(28) år, men om du är 24 år med 8 års körerfarenhet så blir det nobben. Trodde att åldersdiskriminering inte längre var tillåtet, men Hertz hittar tydligen på sina egna lagar.

Ja, asså det är inte mkt som Hertz marknadsför som faktiskt är som det framstår nuförtiden. När det väl kommer till kritan så stämmer det väldigt sällan. Riktigt dåligt det där med 4-g routern. Har aldrig provat det själv och tänker inte heller nu. Jag trodde att man var mer mån om sina kunder!?. Jag t.ex stör mig inte så mkt över att jag fick just en Evoque. Jag stör mig på att det som marknadsförs inte stämmer. Skriver man " Det som är specifikt för Prestige Collection, är att hyrbilskunden är garanterad den bilmodell man bokat". Hur fan kan då kontoret säga att man inte lyckats få fram den bil man bokat och ger en annan!?. Är inte det snudd på marknadsföringsbrott dessutom.
 

OnlyAFool

Medlem
Förstår din frustration, känns som att hyrbilsfirmorna ger en vilken bil de vill och lägger på avgifter hit och dit trots att det ska ingå.
 

Jockezona

Medlem
Gillar Hertz men börjar tvivla.
Hyr med dem just nu och efter 4 dagar kom "maintenance req" upp, ringde Hertz och blev ombedd att bege mig till Detroit AirPort för exchange. Fick då en mer sliten camry än innan. Började köra och märkte att bilen drog aningen snett samt att den lät som en helikopter i kupén. Åkte tillbaka och krävde byte till en annan bil. Denna gång nämnde jag för killen bakom disk att jag absolut ville ha bilen med lägst mileage samt xm-radio. Han ordnade detta, (xm gratis) och bad om ursäkt.

Hertz skötte detta någorlunda bra men trist att man som Hertz gold ska behöva be om saker och ting. Tycker de ska vara noggrannare med detta.

Lite off-topic. Småpratade med killen bakom disk och han hade jobbat på avis innan jobbet på Hertz. Han tyckte Hertz var bättre som bolag men det är som sagt hans åsikt och han kanske bara nämnde det i lojalitet till sin nuvarande arbetsgivare.
 

FrontX

Medlem
Vem hyr på Europcar egentligen? Sällan man hör något om dem..
I min mening så är Europcar nog ett av de sämre bolagen att hyra bil på, iallafall om man vill ha valuta för pengarna, och varför har de så höga priser jämfört med sina konkurrenter?. Deras bilar är absolut inget speciellt, och föredrar man automat, som jag. Så finns det EN (möjligen två) modell (er) att tillgå. De har heller inga "prestige" bilar längre eller något bättre lojalitetsprogram.
Jag jämförde Hertz, Sixt och Europcar för en veckohyra, utan rabattkoder eller eventuell inloggning.
Europcar var markant dyrare än t.om Sixt, för likvärdig bil. De skulle ha över 6500:- för en Audi A6, Sixt ca 5100 och Hertz 4700 för en Volvo V70.
Att de vunnit Business Travel Award för bästa biluthyrare flera år i rad är för mig faktiskt obegripligt. Vad baserar juryn på? och varför vinner inte SIXT eller Hertz den titeln t.ex.
 
Last edited:
Toppen