Senaste nytt

Vilken bilfirma

David P

Medlem
hello,

Åker till italien i sommar. Flyger till Ciampino (CIA) och tänker boka bil en vecka. Har hittat mängder av firmor md skiftande priser och omdömen. Svårt att veta vad som ärbra och inte. Hertz verkar ju jättesågad här i forumet. Avis bra?

Hur är exempelvis sicily by car eller andra mindre firmor såsom goldcar, enterprise, ecovia mm...

Mvh David
 

M@GNÜS

Medlem
”Mindre firmor som Enterprise”... Är väl USAs största uthyrningsfirma ;-) vet dock inte hur de är på Sicilien.

Goldcar är billigt men då bara utan några försäkringar... sen blir det rejäla påslag för allt.
Brukar köra på de stora drakarna Avis, Hertz eller Sixt då de är ”lite” enklare att ha att göra med om nåt händer.
Har du status hos någon av firmorna? Brukade iofs ofta bli uppgraderad hos Avis när jag bara var signad i Avis Preffered.
Har aldrig haft problem med Hertz mer än att jag fick en halvrisig bil en gång i Hamburg, men gången efter fick jag å andra sidan rejäl uppgradering.
 

pswe

Medlem
Jag hade valt Hertz eller Avis och sett till att ha en profil från deras lojalitetsprogram länkad till bokningen. Även utan status får du då gå i en särskild kö vid uthämtning. Vid stora turistdestinationer har det sparat mig väldigt mycket tid genom åren.
Du ska också vara uppmärksam på reglerna gällande tankning, om det är tom eller full tank vid återlämnande som gäller och vad som ingår i priset.
Försäkring kan du ha via hemförsäkring eller kreditkort, eller köp till separat i förväg (ej av hyrbilsbolaget), sök på forumet så hittar du bra tips.
 
Flyger tidigt hem och måste lämna bilen vid typ 0500, innan de har öppnat m a o. Brukar det vara något problem?

Dokumentera att bilen inte är skadad samt att tanken är full, om den ska vara det, sen också mätarställningen. Kan tyvärr bli problem i efterhand men har du det dokumenterat så kommer det helt klart hjälpa till.
Har inte lämnat tillbaka hyrbilar utan "besiktning" så många gånger så jag har inte mycket erfarenhet av det men den gången det blev problem, de sa att bilen ej var tankad, så löste det sig med tack vare att jag dokumenterat bilens skick.
 

chazzie

Medlem
Jag brukar köra AVIS efter alla svängar med 10k-kampanjerna då jag gnuggat mig till status där, men även för att jag haft bra erfarenheter med dem. Hertz har jag haft flertalet problem med men även goda erfarenheter. Sixt har alltid varit klockrent, även i pris, men finna inte alltid tillgänglig.

Så gör som tidigare skrivit, kör på en av de stora kända bolagen så brukar det oftast gå bra, även om man kan få tjafsa någon gång om man har otur.
 
Jag skulle titta på Sixt, de har hyfsade priser i Italien. Avis och hertz är betydligt dyrare. Och så jag skulle lämna in bilen kvällen innan om de inte har öppet, jag litar inte på någon hyrbilsfirma Italien egentligen.
 

ACervin

Medlem
Skaffa lojalitetskort med ett eller två bolag. Vi kor Hertz och Sixt. Tar det som verkar vettigast på den aktuella destinationen. Hämtade ut en ny X3 igår i Barcelona på Sixt tog 3 minuter. Vännerna som bokat Firefly höll på i 90 minuter. Som betalning i din profil lägger du in det kort som har bäst hyrbilförsäkring, lusläs villkoren i bästa fall kan du klicka bort ett antal dyra försäkringsalternativ i din profil hos hyrbilbolaget.
 
Toppen