Senaste nytt

Vilka försäkringar täcker vid resemål under Covid?

Gör ett försök till att återväcka den här tråden igen -

Känner någon till någon försäkring som täcker ifall man vill resa till ett land som UD avråder från?

Om jag har en utlandsresa i höst - och scenariot är som följer: flygen går som vanligt, landet är öppet "som vanligt" etc, men UD avråder fortfarande. Om min egen bedömning är att jag vill åka ändå, finns det något sätt som gör att jag är försäkrad?

Inser att försäkringen lär vara svindyr, men ändå.
 

Intheair

Medlem
/
Gör ett försök till att återväcka den här tråden igen -

Känner någon till någon försäkring som täcker ifall man vill resa till ett land som UD avråder från?

Om jag har en utlandsresa i höst - och scenariot är som följer: flygen går som vanligt, landet är öppet "som vanligt" etc, men UD avråder fortfarande. Om min egen bedömning är att jag vill åka ändå, finns det något sätt som gör att jag är försäkrad?

Inser att försäkringen lär vara svindyr, men ändå.

Jag tecknade en försäkring genom försäkringsbolaget Gouda när vi åkte ner till Nederländerna givet att UD avråder från att resa (vilket gör att vår hemförsäkring inte gällde).

Inte så oskäligt dyrt, ca. 1600 kr för 22 dagar för 2 vuxna och ett barn. Man köper per region och kan både teckna för Europa och andra länder (vet dock inte priset om man åker utanför Europa) och kan teckna tillägg för egendom etc. Mer info här: Gouda
 
/

Jag tecknade en försäkring genom försäkringsbolaget Gouda när vi åkte ner till Nederländerna givet att UD avråder från att resa (vilket gör att vår hemförsäkring inte gällde).

Inte så oskäligt dyrt, ca. 1600 kr för 22 dagar för 2 vuxna och ett barn. Man köper per region och kan både teckna för Europa och andra länder (vet dock inte priset om man åker utanför Europa) och kan teckna tillägg för egendom etc. Mer info här: Gouda

Grymt, right on vad jag sökte! Stort tack, håller med - ser inte så fasligt dyrt ut!
 

Vatten

Medlem
Gör ett försök till att återväcka den här tråden igen -

Känner någon till någon försäkring som täcker ifall man vill resa till ett land som UD avråder från?

Om jag har en utlandsresa i höst - och scenariot är som följer: flygen går som vanligt, landet är öppet "som vanligt" etc, men UD avråder fortfarande. Om min egen bedömning är att jag vill åka ändå, finns det något sätt som gör att jag är försäkrad?

Inser att försäkringen lär vara svindyr, men ändå.

När jag var i Nordkorea förra året köpte jag en försäkring av ett amerikanskt försäkringsbolag. Travel Insurance | Best Custom Insurance Plans | Seven Corners
kostnad för en vecka USD 50
 

raffe

Medlem
Gör ett försök till att återväcka den här tråden igen -

Känner någon till någon försäkring som täcker ifall man vill resa till ett land som UD avråder från?

Om jag har en utlandsresa i höst - och scenariot är som följer: flygen går som vanligt, landet är öppet "som vanligt" etc, men UD avråder fortfarande. Om min egen bedömning är att jag vill åka ändå, finns det något sätt som gör att jag är försäkrad?

Inser att försäkringen lär vara svindyr, men ändå.
Bland annat Folksams vanliga försäkring gäller som vanligt, oberoende av UDs rekommendationer (källa: Spridning av coronavirus - så här gäller din hemförsäkring - Folksam ):
"Reseskyddet gäller som vanligt för akut sjukdom och olycksfall även om du reser till ett område som omfattas av UD:s avrådan. Om du reser till ett land som omfattas av UD:s avrådan gäller dock inte katastrofskyddet för att ta sig till en säkrare plats. För de länder som UD inte längre avråder från gäller katastrofskyddet som vanligt."

Att katastrofskyddet för att ta sig till en säkrare plats inte gäller är ju rimligt då man annars kan flyga enkel resa till Coronalandet och när man vill hem använder man katastrofskyddet för en gratis resa hem ;-)

Samma gäller det blåa EU-kortet (det europeiska sjukförsäkringskortet), den gäller oberoende av Corona (källa Resa utomlands ):
"Gäller EU-kortet även om UD avråder från alla icke nödvändiga resor?
Ja, EU-kortet gäller om du reser till ett annat land inom EU/EES eller Schweiz även om UD avråder från alla icke nödvändiga resor dit."
 
Last edited:
När jag var i Nordkorea förra året köpte jag en försäkring av ett amerikanskt försäkringsbolag. Travel Insurance | Best Custom Insurance Plans | Seven Corners
kostnad för en vecka USD 50

Spännande! Helt klart billigare, även om jag är lite orolig för amerikansk byråkrati... om man väl blir sjuk så vill man ha så krångelfri hjälp som möjligt. Jag utgår från att du slapp nyttja försäkringen?

Bland annat Folksams vanliga försäkring gäller som vanligt, oberoende av UDs rekommendationer (källa: Spridning av coronavirus - så här gäller din hemförsäkring - Folksam ):
"Reseskyddet gäller som vanligt för akut sjukdom och olycksfall även om du reser till ett område som omfattas av UD:s avrådan. Om du reser till ett land som omfattas av UD:s avrådan gäller dock inte katastrofskyddet för att ta sig till en säkrare plats. För de länder som UD inte längre avråder från gäller katastrofskyddet som vanligt."

Att katastrofskyddet för att ta sig till en säkrare plats inte gäller är ju rimligt då man annars kan flyga enkel resa till Coronalandet och när man vill hem använder man katastrofskyddet för en gratis resa hem ;-)

Samma gäller det blåa EU-kortet (det europeiska sjukförsäkringskortet), den gäller oberoende av Corona (källa Resa utomlands ):
"Gäller EU-kortet även om UD avråder från alla icke nödvändiga resor?
Ja, EU-kortet gäller om du reser till ett annat land inom EU/EES eller Schweiz även om UD avråder från alla icke nödvändiga resor dit."

Wow, det hade jag missat! Får läsa på det finstilta, känns ju nästan för bra för att vara sant... Helt klart det bästa alternativet so far isåfall. Tack för input!
 

STO-ARN

Medlem
Gör ett försök till att återväcka den här tråden igen -

Känner någon till någon försäkring som täcker ifall man vill resa till ett land som UD avråder från?

Om jag har en utlandsresa i höst - och scenariot är som följer: flygen går som vanligt, landet är öppet "som vanligt" etc, men UD avråder fortfarande. Om min egen bedömning är att jag vill åka ändå, finns det något sätt som gör att jag är försäkrad?

Inser att försäkringen lär vara svindyr, men ändå.
Förutom Folksams hemförsäkring, med dess reseskydd, så har Trygg Hansa en gällande hemförsäkring, med dess reseskydd, trots UD:s reseavrådan. Trygg Hansa uppger att dess Hemförsäkring med reseskyddet gäller, trots Corona pandemi, och täcker ev. sjukhusvård utomlands ifall man blir inlagd, pga Corona.. Det går även att förlänga Trygg Hansas reseskydd, bortom de första 45 dagarna som ju ingår i Hemförsäkringen. Separata reseförsäkringar inköpta utomlands blir ofta dyra, 1.500-2000 SEK per månad och nu under pandemin går vissa av dessa ej att nyteckna.
 

bachelor

Medlem
Verkar som att många försäkringar täcker sjukdomsvård på sjukhus mm. Men det är ju en ganska liten risk skulle jag tro, mest troligt är väl ökade kostnader pga lockdown alternativt att man själv inte får resa hem eller blir placerad i karantän om man blivit sjuk. Finns det någon som försäkrar mot de kostnader som det kan medföra? Kan ju bli tal om 14 dagar på hotell eller liknande?

Har bekanta som blev strandsatta i Spanien i våras då en i sällskapet sjuknade in, de fick då inte resa alls och när personen frisknat till gick inga plan mer... Nu slutade det väl ändå då det hyrde bil i Spanien och bilade hem till Sverige, men dyrt blev det nog.
 

Johanna

Medlem
Finns det några bra tips på var man kan teckna en reseförsäkring som gäller nu om min vanliga reseförsäkring inte gäller?

Såg någonstans, var säker på att jag skärmdumpade men hittar det ingenstans.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen