Senaste nytt

Vilka är era bästa naturresemål?

ekf

Medlem
Jag skulle rekommendera svenska eller norska fjällen, om de inte redan är besökta. Några specifika tips:
  • Grövelsjön om man inte är så van, det finns flera kortare turer och man kan ha sin bas i en stuga.
  • Om viss vana redan finns, så kanske Jämtlandstriangeln kan vara något.. dock många som besöker den delen av fjällvärlden, så man blir inte så ensam.
  • Norra Kungsleden, Abisko-Kebnekaise-Nikkaluokta om man är bekväm i naturen
  • Sarek ska vara väldigt fint med, med där krävs det att man är erfaren vandrare och har tält osv med sig. Har dock inte varit där själv
Norge är vackert att åka genom som land, man kan stanna på flera ställen och göra dagsturer från där man är. Inga specifika tips från min sida, men har bekanta som vandrat/cyklat/klättrat vid trolltunga, det ska vara en upplevelse...
 

Anders R

Medlem
Svalbard var helt fantastiskt.
Färöarna ta helikoptern till Mykines och vandra längst ut till fyren det slår det mesta..
Grand Canyon south rim upplev soluppgången på en klippa.
 

maswan

Medlem
  • Sarek ska vara väldigt fint med, med där krävs det att man är erfaren vandrare och har tält osv med sig. Har dock inte varit där själv

Klart medhåll, Sarek och även Sultielma-området är riktigt spektakulärt och fint. Men speciellt Sarek kräver lite vana med avseende på vad etc, och det kan vara flera dagar ut till en nödtelefon om något går åt skogen. Och inga stugor kräver ju att man är bekväm med tält och bära med sig allt man behöver.

En fin svensk led i skogsmark är Isälvsleden mellan Vindeln och Åmsele i Västerbotten. Vandringen ovanpå Sundskammen, en hög tallbevuxen rullstensås som lutar brant ner sjön på båda sidor är vacker, och tämligen unik.

Annars, natur jag har uppskattat runt om i världen som inte har nämnts än:

Östkusten på Newfoundland och västkusten på Vancouver island. Jag har bara vandrat lite småbitar, några timmar upp och ner från en parkeringsplats. Men båda var spektakulära kustleder och väldigt olika.

Redwoods, riktigt stora träd är spektakulär natur också. Jag har varit nöjd med båda parkerna jag har besökt.
 
Madagaskar har en hel del unika vyer. Och alla häftiga endemiska djur. Ett av mina absoluta favoritresemål.

gorilla trekk i Rwanda är fett.

orangutanger på Borneo i den mäktiga regnskogen. Väldigt häftigt.

Masai mara är också otroligt fett med det extrema överflödet att av häftiga djur.

alla häftiga nationalparker i usa. Glaciers tyckte jag var väldigt fint.

Patagonien med sina vackra sjöar, berg och djurliv.

Jag är en sucker för Söderhavet med alla vackra laguner. Bora bora och aitutaki bjuder på vyer som jag kan sitta och njuta av länge. Simma med valar på Tonga.

Ett ställe jag tror stenhårt på som jag inte varit till är Etiopien. Står högt upp på min bucket list att se vargar och babianer där.

även soccotra finns där på min önskelista men känns kanske inte så aktuellt just nu pga det minst sagt oroliga läget.
 
Mina favoritställen med grym natur
-Norra Vietnam, tex Babe Lake och Ban Gioc
-Laos, tex Muang Ngoi
-Georgien,

Ställen som jag vill åka till:
- Kyrgistan
-Kazakstan
 

rvarttinen

Medlem
Muir Woods strax norr om San Francisco är väl värd ett besök för den som vill komma bort från stan' för en stund och uppleva lite fridfull natur med väldigt höga träd. Avkopplande miljö ..

Al Maha, ca 50 minuter med bil rakt ut i öknen från Dubai stad. Häftigt natur i öknen med ett rikt djur- och fågelliv. I vistelsen på resorten (rätt lyxig!) så ingår två dagliga utflykter med guide (biologer). Djurlivet kommer inpå knuten med t.ex. små gaseller som äter av grönskan. Vi har blivit väckta av fåglarna på morgnarna ... innan soluppgången!

För många år sedan besökte jag Thailands högsta berg, Doi Inthanon. Vi var där i december strax innan orkidéerna skulle till att blomma, men vi fick se vilda rhododendron istället. Mycket fuktigt och svalt.

Kanske inte direkt vad som förknippas med en naturupplevelse, men att snorkla i olika korallrev och under olika utflykter i, exempelvis, Maldiverna är både trevligt och kul. De tropiska reven har en enorm artrikedom och hela vistelsen kan vara mycket avkopplande. För den som dyker med tuber kan det ge ytterligare en dimension. Ta med UV-kamera!

När planer att besöka ytterligare en del intressanta platser .. men, det tar vi då.
 
Toppen