Senaste nytt

Vart bo 1v på Mallorca om jag vill undvika grischarter?

Volatyle

Medlem
Hej,

Har en vecka på mallis, och har de tidigare gånger jag varit där (jobbsyfte) bara varit på Palma. Palma är såklart jättefint, men lite för mkt "storstad" för oss (familj med 2 barn) och i synnerhet rätt turisttätt vilket vi gärna undviker.

Nu har jag flyg till Palma i helgen och försöker komma på vart på Mallorca vi ska ta oss och spendera vår vecka. Jag vill gärna hitta en "lagom" stad , så långt från charter som möjligen går. Lagom utbud för att känna att en vecka är tillräckligt, bra restauranger med hyfsade priser. Vi har inga större krav på hotellstandard osv, bara det finns något hotell. Men helt enkelt en mysig kuststad med lite restauranger och bra mat inom omnejd från Palma där vi landar.

Vet att många här varit i varenda vrå på Mallis - så hit me, vad rekommenderar ni?

Vol
 

Janne V

Medlem
Själv gillar jag området mellan Illetas ner till Puerto Portals. Finns många fina små stränder på sträckan. Restauranger finns i de små ”samhällena” i olika utföranden. Det är nära Palma om man vill det en dag med, enkelt med buss eller taxi.
 

Volatyle

Medlem
Själv gillar jag området mellan Illetas ner till Puerto Portals. Finns många fina små stränder på sträckan. Restauranger finns i de små ”samhällena” i olika utföranden. Det är nära Palma om man vill det en dag med, enkelt med buss eller taxi.

Nån specifik stad som skulle vara passande? Vi har småbarn så är inte jättemobila, utan uppskattar att hålla oss i samma "by" hela veckan så att säga. :)
 

Senator

Moderator
Jag är himla nyfiken på definitionen av "grischarter". Google gav inga svar direkt, och det finns ingen Wikipedia sida. Första som dök upp på Google var denna tråd. Personligen ser inte jag alls längre på Mallorca som en charter destination. För mig "känns det såååååååå 80-talet" att koppla Mallorca till charter :)

Underskatta inte Palma som stad. Himla trevligt stället att hänga en vecka. En annan pärla i mitt tycke är Port de Sóller. Det ligger ett antal mysiga ställen på norra sidan mellan Estellencs och Port de Sóller som jag såg när vi cyklade där för några år sedan som är värt kolla upp. Jag var så jäkla trött att jag inte minns vad alla heter :p
 

Volatyle

Medlem
Det är nog ett tämligen dåligt uttryck av mig, för mig har det alltid inneburit ett större hotell med all inclusive, bamseklubb och allt sånt.

Det i sig kan ju vara populärt, men inget jag nånsin skulle sätta min fot på. To each his own antar jag. Vi vill som sagt gärna hitta en rätt lugn pittoresk by/stad där vi kan lunka fram under en vecka och prova lite olika restauranger. Behöver inte vara stort alls, men gärna nån vik och kanske åtminstone ett 20-30 tal restauranger så det finns lite utbud tänker jag?

Vol
 

Senator

Moderator
Det är nog ett tämligen dåligt uttryck av mig, för mig har det alltid inneburit ett större hotell med all inclusive, bamseklubb och allt sånt.

Det i sig kan ju vara populärt, men inget jag nånsin skulle sätta min fot på. To each his own antar jag. Vi vill som sagt gärna hitta en rätt lugn pittoresk by/stad där vi kan lunka fram under en vecka och prova lite olika restauranger. Behöver inte vara stort alls, men gärna nån vik och kanske åtminstone ett 20-30 tal restauranger så det finns lite utbud tänker jag?

Vol

Då förstår jag. Jag tror Port de Sóller är något du borde kolla på. Jag har iofs bara käkat lunch där, men tyckte direkt om stället. Det finns också ett mysigt tåg som ni kan göra dagsutflykter till Palma:
Tren de Sóller | La mejor excursión en Mallorca | Sube y déjate llevar
 

Janne V

Medlem
Då förstår jag. Jag tror Port de Sóller är något du borde kolla på. Jag har iofs bara käkat lunch där, men tyckte direkt om stället. Det finns också ett mysigt tåg som ni kan göra dagsutflykter till Palma:
Tren de Sóller | La mejor excursión en Mallorca | Sube y déjate llevar

@Volatyle Jag håller med om ovan. Var där i somras över dagen. Det har de inslagen du söker i form av pittoreskt. Såg ut att finnas en del trevliga hotell där och det är in i en vik så säkert bra badmässigt för barnen också. Upplevde vattnet lite kallare där uppe på norra sidan än nere i av mig tidigare nämnda områden.

Illetas och Puerto Portals är mer vuxet skulle jag tro, även om det såklart funkar.
 

TigerMoth

Medlem
Idag regnar och åskar det Port Soller. Hoppas det är bättre imorgon, tänkte ta spårvagnen till veckomarknaden i Soller då. Kan rekommendera Fergus Soller Beach hotell dom har en hyfsad pool i annexet med solterrass.
 
Toppen