Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Canadien

Medlem
Nej, ringde dem. AC kunde biljettera, men inte E-klass på MIA-FRA utan bara G tror jag det var, vilket var $500 dyrare än den rutt jag hittat med ITA Matrix, och som Expedia fick fram.
 

pep

Medlem
Jeg har oplevet at flyselskaber (hvs. Gulf Air og MH) accepterer direkte kontakt hvis man skal ombooke OTA billetter. I begge tilfaelde gik de ind og overtog bookningen fra OTA og lavede det som jeg ville have - uden omkostninger. Hvis jeg havde gjort det samme ved at kontakte mine OTA'er havde det kostet mange penge og tid - samt risiko for fejl ved at gaa via 3djepart....
Jeg betaler gerne 5% mere ved at booke hos flyselskabet. Hvis 5-10% overvejer jeg...Hvis >10% koeber jeg hos OTA'en hvis bookningsklassen er ens.
 

agehall

Medlem
Är det något resebyråfolk här inne? Undrar eftersom jag själv jobbar på affärsresebyrå. Om ni vill veta hur vi jobbar och resonerar kring olika frågor så kan ni fråga mig : )
Varför gör resebyråer aldrig så som kunden begär i första vevan? Det tar alltid en 3-4 vändor innan man är tillbaka på det förslag man ville ha från början. Detta helt bortsett från kostnadsaspekten.
 

marviil

Medlem
Varför gör resebyråer aldrig så som kunden begär i första vevan? Det tar alltid en 3-4 vändor innan man är tillbaka på det förslag man ville ha från början. Detta helt bortsett från kostnadsaspekten.
Ber kunden om en väldigt specifik rutt och har t.ex. preciserat flightnummer så ger jag förstås alltid pris på just den resan. Finns det uppenbara problem med den resan (som kunden kanske inte reflekterat över) så brukar vi även ge ett annat förslag som komplement.

Sedan är ju vi bara tacksamma om kunden varit tydlig med vad han vill ha. Vi lägger ju ingen prestige i att Vi ska hitta bästa resan. Oftast är kundens egna förslag också det bästa.
 

marviil

Medlem
Starta tråden "varför SKA man boka via resebyrå".
Min tanke är inte att man alltid ska eller bör boka via resebyrå. Det finns förstås nackdelar och det är i första hand priset. Har man dock affärsresebyrå och reser i jobbet är man rätt styrd att boka via dem. Så jag propagerar inte för något utan vill mer nyansera bilden av resebyråerna som i detta forum är rätt svart.
 
Toppen