Senaste nytt

Varför bör jag undvika SkyTeam?

Homer

Medlem
Inte precis glasklart från deras egen sida: Economy - Europe


Vet dock att ARN-CDG serveras det mat på.

Något liknande borde väl gälla i ekonomi

När det gäller mat så måste flighten vara längre än 2.30 för att varm mat ska serveras. ARN-CDG är således varm mat, även när det gäller frukost. CPH-CDG ligger ju på 2 tim, (gäller ju även GOT-PAR)vilket gör att en kall måltid serveras.
Hälsn Karin


Vad serveras i Air France business class Stockholm-Paris och Köpenhamn-Paris? |
 

Pho

Medlem
Är väl inte direkt ovanligt på flygplatser tycker jag. Första gången på en större flygplats kan allt vara väldigt förvirrande ibland. :)

Påminner om första gången jag skulle göra en transfer i Bejing, följde skyltarna för transfer och hamnade i en korridor med en låst dörr!!! :(
 

rvarttinen

Medlem
När det gäller kritik om Paris CDG, tror jag att de flesta som är emot Paris CDG flyger till/från T1 (Star Alliance).
Där kan man fortfarande inte byta mellan två flygningar på airside utan säkerhetskontroll.

Jag var förvirrad när jag kom ut till landside när jag följde skylten "Transfer"...
Ok...de behöver alltså jobba med T1 också, förutom 2G. Det går alltså inga Skyteam flygningar från den terminalen?
(det var många år sedan jag var i CDG T1)
 
Dessa kommentarer gäller enbart KLM/F Flying Blue då jag inte har några andra erfarenheter av Skyteam förutom Korean Air som har varit lysande.

2G på CDG har fortfarande en hel del att önska då buss transfern inte är helt konsekvent. Dom flesta gånger har en fysisk person stått vid transfer "avfarten" i korridoren men står ingen där missar man lätt var man ska svänga av och går för långt.

Sen så reser jag mestadels (läs alltid) i Economy och därför så är mina resemönster och krav ganska basic, men mina fördelar med AF/KLM är dessa:

*Dom funkar bra till mina destinationer Aten, Seoul, Busan, Rio De Janeiro, Amsterdam och Osaka. Inget annat bolag har bra rutter från GOT som funkar bra till alla ovanstående. Därför har jag rest mycket med KLM/AF det senaste året.
*KLM har sinEconomy Comfort som är gratis för Platinum, egentligen inget speciellt men på longhaul har jag märkt att det ganska ofta är tomt i den sektionen och att man därför kan få hela rader eller i allafall ett ledigt säte bredvid sig.
*AF har sin Premium Economy som ofta kostar lika mycket som en vanlig Economy på Longhaul. denna biljett är ofta mycket billig att uppgradera med poäng (16.000 el 24.000) till Business.
*Dom svarar mycket snabbt på sina sociala medier som Facebook när man undrar något. Har ställt frågor om saknade poäng, borttappade väskor och dom har alltid levererat rätt och användbara svar inom ett par timmar.

Sen så är awardresor dyrare än *A men vad jag har sett är tillgängligheten större och utbudet bättre. Dom har ju också sina Promo Awards som vid enstaka tillfällen har bar erbjudanden på utvalda destinationer.

Summa summarum så är jag nöjd med AF/KLM på de destinationer jag reser, men detta beror nog på att jag reser mestadels Economy om jag inte uppgraderat med egna pengar/poäng.

Men det är klart om man sitter i Business/First träsket kan det vara svårt att hitta rätt inom Skyteam. ;)
 
Dessa kommentarer gäller enbart KLM/F Flying Blue då jag inte har några andra erfarenheter av Skyteam förutom Korean Air som har varit lysande.

2G på CDG har fortfarande en hel del att önska då buss transfern inte är helt konsekvent. Dom flesta gånger har en fysisk person stått vid transfer "avfarten" i korridoren men står ingen där missar man lätt var man ska svänga av och går för långt.

Sen så reser jag mestadels (läs alltid) i Economy och därför så är mina resemönster och krav ganska basic, men mina fördelar med AF/KLM är dessa:

*Dom funkar bra till mina destinationer Aten, Seoul, Busan, Rio De Janeiro, Amsterdam och Osaka. Inget annat bolag har bra rutter från GOT som funkar bra till alla ovanstående. Därför har jag rest mycket med KLM/AF det senaste året.
*KLM har sinEconomy Comfort som är gratis för Platinum, egentligen inget speciellt men på longhaul har jag märkt att det ganska ofta är tomt i den sektionen och att man därför kan få hela rader eller i allafall ett ledigt säte bredvid sig.
*AF har sin Premium Economy som ofta kostar lika mycket som en vanlig Economy på Longhaul. denna biljett är ofta mycket billig att uppgradera med poäng (16.000 el 24.000) till Business.
*Dom svarar mycket snabbt på sina sociala medier som Facebook när man undrar något. Har ställt frågor om saknade poäng, borttappade väskor och dom har alltid levererat rätt och användbara svar inom ett par timmar.

Sen så är awardresor dyrare än *A men vad jag har sett är tillgängligheten större och utbudet bättre. Dom har ju också sina Promo Awards som vid enstaka tillfällen har bar erbjudanden på utvalda destinationer.

Summa summarum så är jag nöjd med AF/KLM på de destinationer jag reser, men detta beror nog på att jag reser mestadels Economy om jag inte uppgraderat med egna pengar/poäng.

Men det är klart om man sitter i Business/First träsket kan det vara svårt att hitta rätt inom Skyteam. ;)
Du beskriver det väldigt exakt som jag upplever det, fast min utgångshåla är Linköping. Ännu bättre blir det när KLM får nya longhaulplan (Dreamliners) och Cityhopperns gamla Fokkers byts ut mot nya Embraer.
 

Glenn123

Medlem
Om man inte har ett väldigt specifikt resemönster som passar ST så är ju Star ett givet val som nordbo.

T2 på arlanda är ju bedrövlig. Känns som att komma till en flygplats motsvarande Torsby, inte rikets huvudstad.
Turister som anländer till T2 måste ju undra vad det är för jäkla busstation de kommit till.

Till ST's fördel är att de enda gånger jag blivit uppgraderad någonsin har varit med ST och det med reseratiot ST:Star 1:99
 

gdaily

Medlem
Om man inte har ett väldigt specifikt resemönster som passar ST så är ju Star ett givet val som nordbo.

T2 på arlanda är ju bedrövlig. Känns som att komma till en flygplats motsvarande Torsby, inte rikets huvudstad.
Turister som anländer till T2 måste ju undra vad det är för jäkla busstation de kommit till.

Till ST's fördel är att de enda gånger jag blivit uppgraderad någonsin har varit med ST och det med reseratiot ST:Star 1:99
Whut? T2 på Arlanda är ju absolut bästa terminalen (1 minut genom säkerhetskontrollen) med Arlandas absolut bästa lounge.
Star allioance är inte alls ett givet val, för mig väger det över för OneWorld (just av anledningen T2 på Arlanda när man ska endera till London eller Helsingfors). 50% av mina flyg blir med Oneworld, 25% med allianslösa Ukrainian och 25% med Star Aliance.
 
Toppen