Var köper man bra bagageband för att ha runt en resväska?

Diskussion i 'Andet' startet af Delayed, 31 Januar 2020.

1. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Vet någon var man hittar bra bagageband som duger till något och inte bara fungerar som dekoration. Jag letar något liknande detta.
    bband1.jpg

Det viktiga är att man kan spänna bandet hårt runt väskan. Man ska utan vidare kunna lyfta en väska på 30 kg i bandet utan att det ger sig. Jag har ett som ovan och det håller men jag vill ha flera.

De enda jag hittar är helt värdelösa med "snabbspännen" som liknar detta:
    bb2.jpg

De finns "överallt" men enligt min uppfattning är de inget att ha för de jag provat ger upp redan när jag spänner så hårt som jag anser det ska spännas. Snabbspännet klarar helt enkelt inte den kraft/spänning jag vill det ska klara.

I brist på bättre använder jag ibland "spännband" typ nedan:

spb.jpg
    Det fungerar hjälpligt men jag önskar något mer gediget, liknande inläggets första bild.

2. Nemo

Nemo Medlem

By:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    STO-ARN og Delayed synes godt om dette.
  3. Andreas Ekman

Andreas Ekman Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Dock brukar flygplatserna inte rekommendera dessa då dom ofta fastnar i bandet eller skapar prpblem

beatonthebrat og Delayed synes godt om dette.
  4. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bortsett från bäröglan är det ungefär dessa jag avser med min tredje bild. Funkar någorlunda men hade hellre haft bredare då jag tycker de känns "gedignare" och lättare att hantera.

Vet du varför. Spännets utformning? Bäröglan? Eller "lösa svansar". Jag kör som sagt ibland med liknande fast utan bärögla och brukar försöka se till att inget "överskott" från bandet "fladdrar".

STO-ARN synes godt om dette.
  5. Migato

Migato Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Här går de igenom lite när väskor med spännband fastnar på Arlanda.

jonten, Dalton1, Ludvig Skalme og 2 andre synes godt om dette.
  6. Nemo

Nemo Medlem

By:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    De talar om det 7:20 samt 20:50. Annat jag missat? Vad de säger är att 1. ”Bagagebanden” (dvs banden med snabbkoppling, första och andra bilden hos @Delayed ) ramlar av och 2. När de ramlat av fastnar de i bagagebanden (dvs rullbanden).
    De säger inte att banden ställer till med problem när de är på väskorna.

Spännband (dvs de som inte har snabbkoppling, sista bilden hos @Delayed ) ramlar inte lika lätt av.

När jag använt spännband med bärögla är det för att jag fraktat frysta varor i en kylväska, dvs tungt och behov av rejäla handtag som orkar tyngden, därav bäröglan.

7. Andreas Ekman

Andreas Ekman Medlem

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Dels som tidigare inlägg att det lossnar och fastnar i bandet. Men jag har även hört om problem när väskan fastnar då bandet "sticker" ut. En väska är ju utformad att vara så slät som möjligt. Bandet kan fastna i "vagnen" eller bandet den ligger på och har man otur så pajar väskan.
    Jag har själv råkat ut för att bandet fastnat och slitits sönder. Väskan höll dock. Så här aldrig mera band på väskan. Märker ut mina genom att välja udda färger på väskan eller klisterlappar.

8. Plus

Plus Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man köper inget. Man har en bra väska.
    Bandet kommer inte överleva länge

henke12 og Berglund synes godt om dette.
  9. Dalton1

Dalton1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Delayed synes godt om dette.
  10. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast bandet i min första bild har inte det jag kallar "snabbkoppling" utan det har två "metallöglor" som man trär bandet mellan och spänner åt. Man kan spänna bandet mycket hårt och viker man sen in flärpen under så sticker inget ut eller kan fastna. Alla de med snabbkoppling jag har testat har däremot varit värdelösa då det gått att dra isär kopplingen med handkraft.

Dina erfarenheter kanske kommer från ett band med snabbkoppling. ;) Jag har haft ett band utan snabbkoppling länge och det lever ännu. Bandet liknar det i min första bild. Klart det är bra med en bra väska men även om jag kör en bra bil använder jag säkerhetsbälte. Man vet liksom inte alltid vad omvärlden utsätter en, eller ens väska, för. :(

Nu börjar det likna något! Tack!

Nemo synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!