Senaste nytt

Vad vill du veta om Lufthansas HON circle?

HON-II

Medlem
Hej, tja, det kanske är en känslig fråga, men enligt mitt förmenande är det den personliga servicen och det mycket större matutbudet som gör att LH F loungen på JFK vinner över ZRH LX F.

Var gäller ombord-service och uppmärksamhet tycker jag att det beror det på kabin-klass:

F: LH > LX

C: LX, OS (med de nya sätena) > > > > > LH (som har en av den sämsta businessklass-produkterna på marknaden, gamla och nya stolarna).
 

Senator

Moderator
Intressant :) Din sample size är mycket större, men efter min resa i somras med LH B747-8i och LX A330-300 i F upplever jag att allt ombord LX F är hästlängder framför LH F. Men smaken är som vi vet delad som en viss kroppsdel..
 

HON-II

Medlem
Ja, Du har rätt, smaken är som sagt delad...... I mitt fall är det de mer påkostade detaljerna (kaviar, ofta viner), de nya F-klass-stolarna med den stora uppfällbara "privacy"-skärmen (som finns på 748 maskinerna) som gör att LH vinner över LX. Det må vara att LX personalen ofta är charmigare.
 

Senator

Moderator
Ja, Du har rätt, smaken är som sagt delad...... I mitt fall är det de mer påkostade detaljerna (kaviar, ofta viner), de nya F-klass-stolarna med den stora uppfällbara "privacy"-skärmen (som finns på 748 maskinerna) som gör att LH vinner över LX. Det må vara att LX personalen ofta är charmigare.

Vad kul att vi upplever saker så totalt olika :) Det var nämligen detaljernas detaljer som jag tycker LX är så mycket bättre :) Kom ihåg vi talar om A330-300 dock, inte A340-300..

Skumpa:
LX hade LP Grand Sicele - vinnare av BC.se tävling förra året
LH hade Lidls Alfred Greier - den fina fanns inte

Servering och dukning:
LX pre-boardar med en lite duk på bordet där snack/skumpa serveras
LH pre-boardar med lite skumpa
LX dukar bordet åt dig, lägger ut knivar och gafflar i ordning
LH lämnar över ett paket med bestick och servett
LX ställer upp med riktig, mastiga salt och pepparkvarnar
LH ställer upp med IKEAs miniatyrer
LX har porslin som ser ut som det kommer från Villroy & Bosch
LH har porslin som ser ut som finare IKEA

LH kaviar eller LX baliklax? Svårt att säga

Maten var mycket bättre på LX, samma med vinerna.

Så för mig, det var detaljerna hur hela serviceflödet som fick mig att välja LX samt kvaliteten på dukar, bestick, porslin, salt/peppar, vinglas och dyl. Jag upplevde inte alls samma kvalité på LH, så skall jag pröjsa själv igen blir det LX A330-300 för min del. Ombord är viktigare än loungen för mig. Men fascineras av att vi upplever så olika :)
 

HON-II

Medlem
Ja, det är lite olika upplevelser. LH preboardar med valfri dryck och makadamianötter som är nötens "Rolls Royce". Porslinet på LH är ofta från Rosenthal. LH är väldigt generösa med kaviaren (och ger minst två serveringar). Den nya sovmadraasen som särena bekläds med är väldigt bekväm. Som sagt: den uppfällda screenen ger en god känsla av privatsfär (dock ej i klass med SQ och EK "suites"). Jag tycker mycket om den nya LH F-klass-kabinens förvaringsskåp. Allt detta gör att för min del vågen tippar över till LHs fördel.
 

EBGGOT

Medlem
Ja, det är lite olika upplevelser. LH preboardar med valfri dryck och makadamianötter som är nötens "Rolls Royce". Porslinet på LH är ofta från Rosenthal. LH är väldigt generösa med kaviaren (och ger minst två serveringar). Den nya sovmadraasen som särena bekläds med är väldigt bekväm. Som sagt: den uppfällda screenen ger en god känsla av privatsfär (dock ej i klass med SQ och EK "suites"). Jag tycker mycket om den nya LH F-klass-kabinens förvaringsskåp. Allt detta gör att för min del vågen tippar över till LHs fördel.

Utgår du från Sverige? I såfall hur tycker du bemötandet är i Sverige som HON? (ground service etc)
 

NyfikenGrau

Medlem
HON-II, jag är nyfiken på samma sak som HON blev tillfrågad om; vad har du för resmönster (klass, sträckor, frekvens) som gör att du uppnår HON? :)
 

HON-II

Medlem
Utgår du från Sverige? I såfall hur tycker du bemötandet är i Sverige som HON? (ground service etc)

Hej, på LH-flyg på ARN, OSL; GOT, CPH, HEL (SK stationerna) är skillnaden HON : icke-HON oftast 0.000000. LX har separat in-chekning, så där registreras HON-statusen. På LH flygen registreras Du som "LH*G" på SK boarding-korten. Se därför till att resebyrån registrerar Ditt HON nummer i bokningen. Om numret införs enbart vid inchekningen, känner inte SK-systemet av HON statusen och ingen bil väntar på Dig i FRA eller MUC vid en non-pier-position. Om Du byter säte vid inchekning, kommer ej heller SK-systemet att känna av Din HON status, och inget intilliggande säte blockeras (HON service, om Du flyger ekonomi och det finns plats). Teoretiskt skall HON släppas igenom även om Du kommer mindre än en halvtimma till check-in på ett LH-flyg (när det på ARN är stängt för exempelvis EBG). Problemet är att bara få i SK ground staff vet om detta. Har blivit nekad boarding kortnågra gånger på ARN i en sådan situation. Visserligen får dessa personer som nekar rejäl "bassning" efteråt av SK-supervisorn, men vad hjälper det?
 

HON-II

Medlem
HON-II, jag är nyfiken på samma sak som HON blev tillfrågad om; vad har du för resmönster (klass, sträckor, frekvens) som gör att du uppnår HON? :)

HON de senaste sju åren, ca 200-250 flygningar per år varav 50-60 interkontinentalt per år (Asien, USA, ibland Australien, inte så mycket Afrika och Sydamaerika, med då och då). Blandat C- och F-klass.
 

iRobert

Medlem
Hur har ni hittat till businessclass.se? Grymt skoj att ha er här, uppskattar all info om saker jag aldrig lär få uppleva! :)
 
Toppen