Senaste nytt

Vad krävs för inträde till USA

Bridgeman

Medlem
Är det någon som vet vad det krävs för svensk för inträde i USA. Har resa bokad till sommaren för att ev titta/köpa lägenhet i Florida.
Har titta men finner inga svar. Samtidigt kan det vara tidigt ännu.
 

Senator

Moderator
Är det någon som vet vad det krävs för svensk för inträde i USA. Har resa bokad till sommaren för att ev titta/köpa lägenhet i Florida.
Har titta men finner inga svar. Samtidigt kan det vara tidigt ännu.

Det är avhandlat i ett antal trådar här på BC om du söker lite.

Två vägar:
1. Åk till Mexico eller ett annat land som tillåter inresa OCH som USA tillåter inresa från. Stanna där 14 dagar innan inresa till USA.

2. Ansök om National Interest Exception:
National Interest Exceptions for Certain Travelers from the Schengen Area, United Kingdom, and Ireland

How to Request National Interest Exceptions for Travel | U.S. Embassy in Sweden

I fall 2 bör du först hitta dig en Real Estate Agent som du anlitar som skriver inbjudan till dig. Sen måste du följa alla protokoll för inresa.
 

Bridgeman

Medlem
Det är avhandlat i ett antal trådar här på BC om du söker lite.

Två vägar:
1. Åk till Mexico eller ett annat land som tillåter inresa OCH som USA tillåter inresa från. Stanna där 14 dagar innan inresa till USA.

2. Ansök om National Interest Exception:
National Interest Exceptions for Certain Travelers from the Schengen Area, United Kingdom, and Ireland

How to Request National Interest Exceptions for Travel | U.S. Embassy in Sweden

I fall 2 bör du först hitta dig en Real Estate Agent som du anlitar som skriver inbjudan till dig. Sen måste du följa alla protokoll för inresa.

Tack Senator för svar skall läsa igenom..
 

Senator

Moderator
Tack Senator för svar skall läsa igenom..
Jag tror förövrigt att köpet av en lägenhet skulle ses som ett positivt syfte för den amerikanska ekonomin. Därmed borde i principen du kunna få grönt ljus. Fundera dock på att bygga upp hög trovärdighet att du är en ”riktig” spekulant med intension, förmåga och vilja att investera.

Nu skall inte jag lägga mig i hur andra investerar sina pengar men delar av den amerikanska bostadsmarknaden är glödhet för tillfälle. Den är ganska död på Manhattan men andra ställen är det het. Ingen vill köpa på toppen av en cykel Jag antar du redan har kollat upp detta.
 

Bridgeman

Medlem
Jag tror förövrigt att köpet av en lägenhet skulle ses som ett positivt syfte för den amerikanska ekonomin. Därmed borde i principen du kunna få grönt ljus. Fundera dock på att bygga upp hög trovärdighet att du är en ”riktig” spekulant med intension, förmåga och vilja att investera.

Nu skall inte jag lägga mig i hur andra investerar sina pengar men delar av den amerikanska bostadsmarknaden är glödhet för tillfälle. Den är ganska död på Manhattan men andra ställen är det het. Ingen vill köpa på toppen av en cykel Jag antar du redan har kollat upp detta.

Jo vi har kollat upp hur läget ser ut och inget är ju skrivet i sten ännu. Men vi har tittat runt lite både på lägenheter samt hus. Tanken var att både ha semester samt under den tiden besöka olika mäklare vad som erbjuds. Har tittat lite på nätet med det är inte det samma som att se på plats.
 

Senator

Moderator
Jo vi har kollat upp hur läget ser ut och inget är ju skrivet i sten ännu. Men vi har tittat runt lite både på lägenheter samt hus. Tanken var att både ha semester samt under den tiden besöka olika mäklare vad som erbjuds. Har tittat lite på nätet med det är inte det samma som att se på plats.

Jag förstår. Jag skulle dock bara prata om att köpa. Och anta att en får åka. Ingenting om semester, enbart leta en investering. Men du måste ha inbjudan.
 

sembl

Medlem
Precis som @Senator säger så är markanden ganska död i storstäderna. Utomsocknes i tex Charleston, West Palm Beach, Tampa, Plano, Austin etc så är den glödhet och folk lägger 100k usd över ask för att ena ha en chans. Är med i lite trådar då vi kollade på att köpa något men gav upp då risken att köpa på toppen är för hög på redan höga priser för det man får.

Vi har några vänner som är i branschen och de säger att man har inte en chans på bra objekt om man inte går in över ask dag ett.

Lycka till med letandet.
 

Bankiren

Medlem
Vi är väldigt sugna på att köpa ett hus i Cape Coral, och mycket riktigt verkar ju alla hus säljas förvånansvärt snabbt. En svensk mäklare i området, med fokus på Cape Coral-området, sa att det förut tog många månader att sälja ett objekt som i dag tar några timmar typ.

Var någonstans funderar du på att köpa?
 

NyfikenGrau

Medlem
Läste nyligen en stor artikel i tyska Handelsblatt (bara ingressen kan läsas oreggad tror jag)
Wall Street: Banker ziehen von New York nach Florida

om att även delar av självaste finanssektorn är på väg att röra sig NYC->Miami så lär väl inte pressa priserna heller. Intressant utveckling för övrigt, i korthet går det ut på att många sett vinsterna ligga på oförändrade nivåer trots att knappt nån varit på kontoren.
 

Bryant

Medlem
Precis som @Senator säger så är markanden ganska död i storstäderna. Utomsocknes i tex Charleston, West Palm Beach, Tampa, Plano, Austin etc så är den glödhet och folk lägger 100k usd över ask för att ena ha en chans. Är med i lite trådar då vi kollade på att köpa något men gav upp då risken att köpa på toppen är för hög på redan höga priser för det man får.

Vi har några vänner som är i branschen och de säger att man har inte en chans på bra objekt om man inte går in över ask dag ett.

Lycka till med letandet.
Är det inte så att förbudet mot att vräka folk är förlängt till 1 maj? I sådanafall kan det bli intressant vad som händer med bostadsmarknaden. Blir utbudet stort? Priserna lägre? Ingen påverkan?
 
Toppen