Senaste nytt

Vad händer om man missar anslutningsflyg med Aeroflot på Moskva Sheremetyevo?

Aeroflot

Företagsrepresentant
Hej NyfikenGrau,
Tack, låt oss följa utvecklingen.
Önskar dig en fin onsdag.

Vänlig hälsning,
Johan
 

thh

Medlem
Jag lägger in länken i den här tråden, är ju inget 100 % spikat än men helt klart på g nu;

72 timmars visumfrihet vid anslutning i Ryssland, som Peking och Shanghai har.

72 hour visa-free stay while in transit via Russian airports - Russia Forum - TripAdvisor

Då kan jag förklara hur det gick till senaste (eller sista gången) jag missade ett anslutningsflyg i Moskva.

Först var flighten till Moskva försenad i 1,5h men hade 30 min kortare flygtid än planerat så jag skulle landa en timme sent och skulle ha ungefär 40 min på mig att gå från terminal F till terminal D (vilket tar ungefär 10 min).

När jag landar skyndade jag mig därför av planet och träffade en aeroflotanställd som frågade vart jag skulle och när jag svarade kontrade med att jag missat planet, konfiskerade min biljett och bad mig extremt otrevligt sitta ned och vänta. Eftersom jag inte kunde passera säkerhetskontrollen utan ett BP var jag sålunda fast, när jag försökte förklara att jag skulle hinna till min gate innan den stängde (vilket var ungefär 15 min senare) sa hon att jag hade missat flighten eftersom jag kommit till flygplatsen för sent. Jag antar att det sista inte var en anklagelse utan var en felöversättning.

Efter ungefär 1h, och efter att planet till Sverige avgått försenat, fick vi prata med någon från passkontrollen och fick sedan sätta oss på en buss och åka till ett hotell i närheten. Där bjöd de på mat och dryck men man fick inte lämna området och vi hade tre vakter (4 personer hade missat flighten till Stockholm). Middagen serverades 3h efter att de sa att den skulle serveras och WiFit fungerade inte på rummen utan bara i korridoren. I övrigt var det mycket trevligt, faktiskt. Man hade inte tillgång till något incheckat bagage men de hade sykit, rakhyvlar, tandborstar och lite smågrejer om man ville ha. De hade en internet corner också med Skype om man behövde ringa hem, men jag prövade aldrig att göra det.

Bussen som skulle ta oss tillbaka till flygplatsen avgick ungefär 30 min försent, och vi kom till flygplatsen ungefär 1h20min innan fligthen skulle gå och fick gå till transitdesken igen och fick sedan ställa oss i kön efter planet från Iran. Varför är det viktigt? Därför att de kollar varje iranskt pass med en lupp. Den aeroflotanställda som jobbade i transitdesken gjorde extremt tydligt att det inte var hennes problem om vi missade flighten igen. Efter att vi passerat pass och säkerhetskontrollen hade vi ungefär 5-10 min mer tid på oss att ta oss till gaten än vi haft dagen innan när det var helt omöjligt att hinna med planet, men då gick jag till expresskön. Hade jag lyssnat på den Aeroflotanställda som fanns där hade jag missat även den flighten.

Totalt var jag 19h försenad. När jag bad om bevis på försening från Aeroflot till försäkringsbolaget fick jag veta att det är inget de hjälper till med utan det får incheckningsdisken på Arlanda fixa.

Den korta sammanfattningen är att det inte är trevligt att bli försenad i Moskva i dagsläget och Aeroflot verkar inte riktigt bry sig om du blir försenad ett par flighter till.
 

Alx

Medlem
Usch, det där lät inget vidare trevligt thh. Bra att det postas även såna här erfarenheter på forumet eftersom det är mycket intressant att se hur serviceföretag hanterar situationer då det INTE går som det är tänkt. Tur att du själv styrde upp din situation dag två. Själv är ju tyvärr bäste dräng när man har med kundfientliga företag att göra.

För egen del bojkottar jag redan Aeroflot av andra skäl. Men den här berättelsen gör ju inte direkt att jag känner att jag gör någon större uppoffring. :)
 

jumbooze

Medlem
Otroligt hur fel det kan gå, tyvärr känner jag igen bemötandet eller ointresset från andra ställen t.ex. Kuba.
Bojkottar också Aeroflot av andra skäl.
 

thh

Medlem
Usch, det där lät inget vidare trevligt thh. Bra att det postas även såna här erfarenheter på forumet eftersom det är mycket intressant att se hur serviceföretag hanterar situationer då det INTE går som det är tänkt. Tur att du själv styrde upp din situation dag två. Själv är ju tyvärr bäste dräng när man har med kundfientliga företag att göra.

För egen del bojkottar jag redan Aeroflot av andra skäl. Men den här berättelsen gör ju inte direkt att jag känner att jag gör någon större uppoffring. :)

Sanningen är faktiskt ännu värre än vad jag skrev ovan. Innan jag skulle resa försökte jag checka in mig och två vänner (den ena på samma bokning som jag och den andra på en separat enkelresa) men jag kunde inte checka in oss alla utan ringde istället kundtjänsten (i USA, den enda som pratar engelska och har någorlunda bra öppettider) och fick veta att ARN-SVO inte var ett aeroflotflyg så jag kunde inte checka in online. Att jag kunde det med den andra bokningen var inget som de tog hänsyn till eller ens besvarade, utan de konstaterade att jag fick checka in på flygplatsen. Ointresset var totalt. Nu vet jag inte vilka code shares Aeroflot har men det stod i vilket fall Aeroflot på planet jag flög med.

Dessutom bytte Aeroflot alltid ut det säte jag valt till mittensäten utan någon som helst förklaring. Jag satt på exakt 0 sådana säten jag valt.

I övrigt var inte den ofrivilliga hotellvistelsen så otrevlig, det var bara när jag hade kontakt med Aeroflotanställda som problem uppstod.
 

Aeroflot

Företagsrepresentant
God Förmiddag,

thh, tack för din feedback ovan, har tyvärr haft en teknisk utmaning med login,
beklagar därför mitt sena svar på dina allvarliga synpunkter.

Finner det högst olyckligt att vi uppfattades på ovan beskrivna sätt.
Jag kan lova dig och alla andra att vi både lokalt och internationellt jobbar med att förbättra vår serviceleverans och det
gör mig både besviken och ledsen att vi inte har lyckats med vårt mål att leva upp till dina förväntningar thh, när upplevde du
den beskrivna händelsen?
Tack för att du tog dig att skriva, jag kommer använda din feedback som ytterligare inspiration att fortsätta jobba med vår service och bemötande.
Vänlig hälsning,
Johan Magnus Eriksson
Försäljningschef Sverige
Aeroflot Russian Airlines
 
Toppen