Senaste nytt

Vad händer om Covid-19 testet är positivt?

Jag har precis åkt till Island och allt gick väldigt smidigt. Tog ett Covid test klockan 15.30 och fick svar 22.00 att jag inte bär smittan men att jag måste ta ett till test om 4 dagar för att vara helt "grön". Jag måste ändå säga att man är lite "nojjig" innan testet kommer tillbaks eftersom man kan ha viruset utan symtom.

Jag är inte heller van att bära en mask och har lite astma så varje gång man börjar handas lite tungt tänker man......vad kan det där vara!

Det som slår mig är, Vad händer om det blir ett positivt resultat? Då måste man sitta i karantän i 14 dagar. Ni andra som åker ut och jobbar, har ni full koll på vad som händer om det skulle vara så att man har Covid? Har ni gjort upp en plan med er arbetsgivare, eller med era kunder. Det kan ju justera "Risk and reward" en hel del om notan man åker på för 14 dagas karantän och utebliven ersättning från faller på en vid sjukdom. Igen jag menar såklart om det skulle vara så att man inte har symtom alls. Annars får man skylla sig själv om man reste ändå.
 

John Rambo

Medlem
Jag åkte på en 2v Europasemester nu i Juli; Norra Italien, Frankrike och Belgien. På Alla hotell vi checkade in i Italien såväl som i Frankrike tog de vår temperatur, likaså på alla flygplatserna. Om det skulle vara så att vi hade feber så hade vi inte fått checka in, och inte heller blivit insläppta på flygplatserna. Backupplanen för vår del var att förlänga hyrbilen och köra hem till Sverige (Alt. Lämna i Sverige till extra kostnad).
...så inte riktigt samma situation som ett positivt test, och inte arbetsrelaterat, men klart en klok tanke att överväga om man ska resa.
 
Jag skulle gissa det, men island har ju hur mycket information som helst. Och om du ändå jobbar där borde du kunna fråga din kund eller kollegor?
Vi har totalt stängt på resor så jag har inte hamnat där, men har reflekterat att olika företagsförsäkringar hanterar corona på olika sätt vad gäller rätt till olika typer av ersättning, att bo på hotell i 14 dagar är ju helt klart oväntad kostnad.
 
Landade i Athen för några timmar sedan. Blev testad och väntar nu på svar. Är dock 99% säker på att jag hade det i mars. Svårt att inte sväva iväg dock..

så vad gör man? Håller tummarna :)

sidenote: LH business levererade!
 
Det finns absolut inget oklart med reglerna om vad som gäller här och vad som händer om det är positivt. Bara att jag själv inte riktigt tänk hur jäkligt det skulle bli innan jag tog testet. Den infon är inte så lätt att fråga om då alla är islänningarna. Jag jobbar som en konsult. Jag skrev mest för jag menar att jag själv inte övervägt riskerna på rätt sätt. Det är inte heller superkul att vara Svensk här. Det betyder inte mycket att jag har ett negativt test, folk är ändå misstänksamma.
Jag skulle gissa det, men island har ju hur mycket information som helst. Och om du ändå jobbar där borde du kunna fråga din kund eller kollegor?
Vi har totalt stängt på resor så jag har inte hamnat där, men har reflekterat att olika företagsförsäkringar hanterar corona på olika sätt vad gäller rätt till olika typer av ersättning, att bo på hotell i 14 dagar är ju helt klart oväntad kostnad.
 
Toppen