Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

JPE

Medlem
Kan bara dela med mig av egen erfarenhet från veckan.
Har bokning för tre personer till Chicago i sista veckan av september. Direktmaskinen från Stockholm som varit listad som 340 ett bra tag. Blev ombokad med automatik nu i veckan via Köpenhamn, samma datum och samma bokningsklass (reward-business). Har inte funnits bokningsbara reward-biljetter tidigare, men vet inte om det öppnats upp senaste dagarna.

Jag har fått 2 sådana resor inställda och sas bokade automatiskt om till dagen efter. Då det inte passade mig kunde jag utan problem ändra den första till hemresa 4 dagars tidigare trots att det inte fanns award.
Den andra bokningen som ändrades har vi inte bestämt hur vi hanterar än, men när jag pratade med sas idag var det inga problem att boka om den tillbaka tidigare hemresa om vi ville men fick inte ändra utresan.

Skönt att höra! Verkar som en ren SAS-award (av naturliga skäl) resulterar i mindre strul vid inställda flyg.
 
Last edited:

JPE

Medlem
Pratade med kundtjänst och tydligen får man vid inställt flyg i en ren SAS-award byta till *A-flighter (så länge det finns bonusplatser) utan att betala mer poäng. Det har säkert tagits upp i något inlägg tidigare, men det var nytt för mig.
 

Jonas C

Medlem
Måste tyvärr säga att SAS är riktigt osköna när det kommer till inställda flyg på awardresor. Nästan alla andra flygbolag bokar om dig till nya flyg så länge det finns stolar till försäljning på flygningen. SAS är ensamma om att envisas om att endast boka om till flyg med tillgängliga awards. Likaså är SAS motvilliga att boka om dig på en SAS-flygning long haul ifall du t.ex ursprungligen var bokad på ett annat bolag i Star Alliance.

I sällsynta fall så kan agenterna frisälja awardplatser på egna SAS-flighter, om det finns J-klass tillgängligt (dvs billigaste revenue business). Ibland släpps platserna upp direkt och i vissa fall får man väntelista dem genom att boka in J-klass som en placeholder som sedan byts ut mot I-klass när den nya biljetten ställs ut (förutsatt att SAS går med på att frisälja awards).
 

Marie Eklund

Ny medlem
Har samma problem och tycker kundtjänst inte är särskilt hjälpsamma. Det känns knappt som de tittar i systemet utan ofta får man svaret "det finns inget annat/bättre" efter 2 sekunder.

Hade bokat GOT-IST-CUN nu i januari med Turkish i business med en 2-4-1 men hemresan blev inställd, alternativet var då en 32h-resa i business mot 10h i ekonomi med Lufthansa så vi valde då att boka om till economy CUN-FRA-GOT + fick faktiskt även tillbaka mellanskillnaden i poäng (!). Men därefter har flyg ändrats och flyttats en del tills nu även economy-resan hem CUN-FRA blivit inställd. Märkliga är att kollar man deras hemsida så finns dock flighten kvar? Tror de endast bytt till ett annat företag typ Eurowings men borde man då inte automatiskt komma med den flighten?

Pratar man med SAS kundtjänst så säger de bara att det enda som finns är ekonomi i 20h+ och med mellanlandning i USA.... Om någon kan se något schysst alternativ den 9-14 feb från CUN-GOT hade jag varit evigt tacksam!

Oavsett, hur nära inpå kan de bara ställa in och inte ha något vettigt att boka om till? Kan alternativet för ombokning vara hur lång som helst, dygn om det är det enda som finns? Eller vad hade ni gjort?
 

Rasmus_1

Medlem
Oavsett, hur nära inpå kan de bara ställa in och inte ha något vettigt att boka om till? Kan alternativet för ombokning vara hur lång som helst, dygn om det är det enda som finns? Eller vad hade ni gjort?

Vilken tråkig situation. Om det är närmare än 14 dagar till avgång så kan man kräva att bli ombokad till vanlig revenue, annars är man tyvärr lite rättslös verkar det som.
 

Jonas C

Medlem
Tror de endast bytt till ett annat företag typ Eurowings men borde man då inte automatiskt komma med den flighten?
SAS har inget interline agreement med Eurowings Discover, därav kan de inte ställa ut nya biljetter trots att det finns ett segment bekräftat i bokningen, dvs när Lufthansa har bytt flygnummer från LH till 4Y-kod.
 

Marie Eklund

Ny medlem
SAS har inget interline agreement med Eurowings Discover, därav kan de inte ställa ut nya biljetter trots att det finns ett segment bekräftat i bokningen, dvs när Lufthansa har bytt flygnummer från LH till 4Y-kod.

Tack, det förklarar saken.

Antar att jag får ringa ett tiotal gånger till då och försöka lösa detta på ett bra sätt.... Suck!
 

Davvelavve

Medlem
Vilken tråkig situation. Om det är närmare än 14 dagar till avgång så kan man kräva att bli ombokad till vanlig revenue, annars är man tyvärr lite rättslös verkar det som.
Följd fråga, mitt flyg om en dryg vecka kommer med största sannolikhet bli inställd. Det är swiss jag ska åka med, är det dem man ska kontakta då? Gäller *award bokad med en poäng. Självklart är alla awards slut.
 

SK989

Medlem
Följd fråga, mitt flyg om en dryg vecka kommer med största sannolikhet bli inställd. Det är swiss jag ska åka med, är det dem man ska kontakta då? Gäller *award bokad med en poäng. Självklart är alla awards slut.
Det bolag som ställer in en flygning är ansvariga för att boka om enligt EU 261/2004 så jag skulle börja med att kontakta Swiss, men innan flyget är inställt i systemen tror jag inte Swiss gör något alls.
 

Hachans

Medlem
Det bolag som ställer in en flygning är ansvariga för att boka om enligt EU 261/2004 så jag skulle börja med att kontakta Swiss, men innan flyget är inställt i systemen tror jag inte Swiss gör något alls.

Bara att vänta tills det blir inställt. Vad får dig att tro att de ställer in det?
 
Toppen