Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

Har samma problem som någon skrivit längre upp. Hade bokat toppen-resort etc på Seychellerna i januari.

TA ARN-IST-SEZ 2 st business t/r 9/1 till 18/1. Bokade i februari 2021 med 2-4-1 (utgången Voucher nu)

Pratade med SAS idag, 2-4-1 linjen, men killen i luren kunde bara hitta enstaka ekonomi nu och hade inga direkta lösningar i övrigt...

Vad gör man, finns det någon rimlig lösning som inte heter Ethiopian Airlines? Vad händer med Turkish? Rimligtvis borde man få garanterad plats på närliggande datum med business?

Kan nån komma med en lösning eller förslag som känns görbar så är jag evigt tacksam, kan tänka mig belöna det med en skön swish. Vill desperat få igenom resan.
Tyvärr nog bara betald biljett som enda alternativ om ni måste åka vissa datum.
 

ekf

Medlem
Vad gör man, finns det någon rimlig lösning som inte heter Ethiopian Airlines? Vad händer med Turkish?
Så här långt i förväg så har du visserligen rätt till ombokning, men chansen att du lyckas om det inte finns award-inventory är nog tyvärr nära noll.

Mig veterligen är det bara ET och TK som flyger dit av *A-bolagen, annat än charter då vill säga. Vill du köpa biljett för pengar så verkar Kenya Airways, Emirates, Etihad, Qatar Airways och Aeroflot flyga dit av det jag ser på FR24 just nu...
 
Så här långt i förväg så har du visserligen rätt till ombokning, men chansen att du lyckas om det inte finns award-inventory är nog tyvärr nära noll.

Mig veterligen är det bara ET och TK som flyger dit av *A-bolagen, annat än charter då vill säga. Vill du köpa biljett för pengar så verkar Kenya Airways, Emirates, Etihad, Qatar Airways och Aeroflot flyga dit av det jag ser på FR24 just nu...
Tack uppskattar verkligen svaren. Betala är inget alternativ just nu, vill få igenom med poäng som man skrapat ihop.

Får försöka boka om till ekonomibiljetter med Turkish. Och förhoppningsvis kunna boka business ARN-IST rutten på nya datumen åtminstone.

Någon som sitter bra bra sökmotor ca 8-10 dagar i januari någongång? Samt har man väl tillgång till TA loungen med business vägen dit o tillbaka om man har business ARN-IST o vice versa
 

ekf

Medlem
Får försöka boka om till ekonomibiljetter med Turkish. Och förhoppningsvis kunna boka business ARN-IST rutten på nya datumen åtminstone.
Det låter som ordentligt poängslöseri, utan att ha kollat vad betalda ekonomibiljetter kostar dina tänkta datum. Jag skulle överväga att spara poängen till en annan resa, om det inte är så att de är på väg att gå ut.
Samt har man väl tillgång till TA loungen med business vägen dit o tillbaka om man har business ARN-IST o vice versa
Normalr har du endast tillgång till loungen inför ditt business-ben, inte efter. Sen så är IATA-koden för Turkish Airlines TK, inte TA... :)

Edit: Finns det inte biljetter med ET som passar? De är rätt okej ombord de också... mycket bättre än att slösa bort sina poäng på ekonomi hos Turkish till businesspris...
 
Det låter som ordentligt poängslöseri, utan att ha kollat vad betalda ekonomibiljetter kostar dina tänkta datum. Jag skulle överväga att spara poängen till en annan resa, om det inte är så att de är på väg att gå ut.

Normalr har du endast tillgång till loungen inför ditt business-ben, inte efter. Sen så är IATA-koden för Turkish Airlines TK, inte TA... :)

Edit: Finns det inte biljetter med ET som passar? De är rätt okej ombord de också... mycket bättre än att slösa bort sina poäng på ekonomi hos Turkish till businesspris...
Har lite poäng till nästa resa men vill inte vaska 2-4-1, måste väl ombokas annars redan brunnit inne?. Svårt att smälta inställda planer (x2), ekonomi känns som en lösning om än tråkig...

Vad menar du med business pris? Skatter o avgifter?
Hört att Ethiopian är stor skillnad, säkerheten halvdan också?
 

ekf

Medlem
Har lite poäng till nästa resa men vill inte vaska 2-4-1, måste väl ombokas annars redan brunnit inne?. Svårt att smälta inställda planer (x2), ekonomi känns som en lösning om än tråkig...
Ja, vouchern blir du ju av med, men en sådan går ju att tjäna in igen nästa år...
Vad menar du med business pris? Skatter o avgifter?
Du får betala poängpris för business hela vägen även om delar av resan sker i ekonomiklass. Skatter och avgifter borde vara i samma härad oavsett.
Hört att Ethiopian är stor skillnad, säkerheten halvdan också?
Jag flög ET till SEZ och TK från SEZ häromåret, tycker inte att ombordupplevelsen på endera bolag var jättebra. Ingen av dem var dock dålig.
Vad gäller säkerheten är jag inte tillräckligt insatt att avgöra vem som är sämre än den andre, men det är inte på något vis så att TK har ett fläckfritt förflutet på det området heller... Skulle tro att båda bolagen har lite att arbeta på vad gäller säkerhetskulturen. Men min åsikt är att var och en måste göra sin egen värdering av den information som finns tillgänglig.
 

JPE

Medlem
Har en bokning LAX-CPH 10 jan som är nollad och därmed kanske ställs in. Om den ställs in, behöver jag då leta upp en ny poängresa eller är SAS snälla och bokar om till dagen efter alternativt med UA till SFO och vidare till CPH? Ska man redan idag vara proaktiv och försöka boka om till dagen efter eller via SFO (utan UA, jag tar mig isåfall själv mellan LAX och SFO)? Hur skulle ni resonera? :)
 

pswe

Medlem
Har en bokning LAX-CPH 10 jan som är nollad och därmed kanske ställs in. Om den ställs in, behöver jag då leta upp en ny poängresa eller är SAS snälla och bokar om till dagen efter alternativt med UA till SFO och vidare till CPH? Ska man redan idag vara proaktiv och försöka boka om till dagen efter eller via SFO (utan UA, jag tar mig isåfall själv mellan LAX och SFO)? Hur skulle ni resonera? :)
Kan bara dela med mig av egen erfarenhet från veckan.
Har bokning för tre personer till Chicago i sista veckan av september. Direktmaskinen från Stockholm som varit listad som 340 ett bra tag. Blev ombokad med automatik nu i veckan via Köpenhamn, samma datum och samma bokningsklass (reward-business). Har inte funnits bokningsbara reward-biljetter tidigare, men vet inte om det öppnats upp senaste dagarna.
 
  • Gilla
Reactions: JPE

palmen

Moderator
Har en bokning LAX-CPH 10 jan som är nollad och därmed kanske ställs in. Om den ställs in, behöver jag då leta upp en ny poängresa eller är SAS snälla och bokar om till dagen efter alternativt med UA till SFO och vidare till CPH? Ska man redan idag vara proaktiv och försöka boka om till dagen efter eller via SFO (utan UA, jag tar mig isåfall själv mellan LAX och SFO)? Hur skulle ni resonera? :)
Jag har fått 2 sådana resor inställda och sas bokade automatiskt om till dagen efter. Då det inte passade mig kunde jag utan problem ändra den första till hemresa 4 dagars tidigare trots att det inte fanns award.
Den andra bokningen som ändrades har vi inte bestämt hur vi hanterar än, men när jag pratade med sas idag var det inga problem att boka om den tillbaka tidigare hemresa om vi ville men fick inte ändra utresan.
 
  • Gilla
Reactions: JPE
Toppen