Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

Jonas C

Medlem
SAS kan öppna upp I och X-klass på flygningar där det saknas bonusplatser. Är du t.ex bokad på Star Alliance till en destination som SAS flyger till och du råkar ut för ett inställt flyg så kan du bli ombokad på en SAS-avgång oavsett om det finns bonusplatser eller ej.
 

SK989

Medlem
SAS kan öppna upp I och X-klass på flygningar där det saknas bonusplatser. Är du t.ex bokad på Star Alliance till en destination som SAS flyger till och du råkar ut för ett inställt flyg så kan du bli ombokad på en SAS-avgång oavsett om det finns bonusplatser eller ej.
Du har helt rätt i att datatekniskt kan SAS göra det, kanske inte vanliga telefonbokningen men någon avdelning på SAS kan definitivt göra det.

Min erfarenhet är dock att så inte sker, utan de gånger det hänt mig att SAS bokat om från en inställd awardflight med SAS till ett annat SAS-flyg så har jag hamnat i en revenuebiljettklass, nån gång t.o.m. i bokningsklass C vilket gett fina nya poäng trots att det alltså var en award.
 

Jonas C

Medlem
Du har helt rätt i att datatekniskt kan SAS göra det, kanske inte vanliga telefonbokningen men någon avdelning på SAS kan definitivt göra det.
SAS 2for1 bokningen i Sveg löser det utan större tjafs, vanliga agenterna brukar kunna lösa det på egen hand. Innan pandemin så var det praktiskt taget omöjligt att få SAS att gå med på det.
 

Doctor-X

Medlem
Det är inte sant, men om det vore fallet så måste SAS stå för kost och logi fram tills de lyckats få hem dig på bonusbiljett. Antar att de inte erbjöd det....

De erbjöd inget sånt (men lyckades ju få till ombokning till revenue enligt inlägg Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning? | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor ) SAS förslag var att vara på YYZ i 18h, vilket de tyckte var helt rimligt. Jag frågade om kost/logi med tanke på väntetiden, återigen skrattade killen på kundtjänst åt mig med samma fras "det kan du fet glömma - reser man nu får man ta det som erbjuds och vara nöjd med det".
 

bvs

Medlem
Fått någon bra lösning? Jag har samma problem - fått benet mellan IST-MRU och MRU-IST inställt för resa i december. Mejl från Turkish men tvärdött från SAS...

Känns som Turkish rensat ordentligt. Jag fick avbokat IST-SEZ och SEZ-IST i dec/jan i dag och undrar också lite vad alternativen är.
 

pswe

Medlem
Har fått fetade benet på GOT - IST - DPS inställt på en bonusresa i december med Turkish, bokad med Eurobonus-poäng via SAS. Fick mess och mail från Turkish men inget från SAS. Kollat lite alternativ och finns antingen en annan rutt som skulle funka, dock inte bara med Turkish då, utan SAS från GOT-ARN och sen Turkish ARN-IST-DPS.
Alternativt "samma rutt", GOT-IST-DPS, fast sista benet ett dygn senare än original.

Vad gäller vid en sån här ombokning? Ska jag ringa Turkish och boka om till dygnet efter? Eller ska jag ringa SAS och boka om bonusresan till andra rutten? Behöver jag betala ombokning i något av fallen?

Tusen tack!
Jag har också fått ändring av Turkish på Bali-resa i november. Hemvägen.
Frågade SAS om det gick att ändra så att hemsresan blir från Singapore, detta utan att poängen räknas om (har nuvarande bokning med kostnaden som gällde före prishöjningen). Efter lite kontroll med Supervisor så gick det bra och jag kunde dra nytta av god tillgänglighet med Swiss (fanns också mycket plats på Lufthansa från SIN).
 

bvs

Medlem
Tvärslut på award till SEZ runt jul/nyår dock, iaf tre platser som vi hade. Kunde tänkt mig revenue men inte när priserna ligger runt 45-55k per person :)
 
Har samma problem som någon skrivit längre upp. Hade bokat toppen-resort etc på Seychellerna i januari.

TA ARN-IST-SEZ 2 st business t/r 9/1 till 18/1. Bokade i februari 2021 med 2-4-1 (utgången Voucher nu)

Pratade med SAS idag, 2-4-1 linjen, men killen i luren kunde bara hitta enstaka ekonomi nu och hade inga direkta lösningar i övrigt...

Vad gör man, finns det någon rimlig lösning som inte heter Ethiopian Airlines? Vad händer med Turkish? Rimligtvis borde man få garanterad plats på närliggande datum med business?

Kan nån komma med en lösning eller förslag som känns görbar så är jag evigt tacksam, kan tänka mig belöna det med en skön swish. Vill desperat få igenom resan.
 
Toppen