Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

Doctor-X

Medlem
Lånar tråden för en fråga.

Miss Doctor-Xs flög till Kanada igår; ARN-FRA-YYZ, när hon skulle gå ombord planet i Frankfurt (dvs påbörjad resa) fick hon mail samt notifikation i SAS-appen att benet YYZ-WAW (på hemresan i slutet av juli som skulle gå YQG-YYZ-WAW-OSL-ARN, ja inte världens roligaste rutt, men skralt med award business-biljetter Kanada-Europa i slutet av juli) ändrats så att anslutningarna hemresan inte fungerar. Bokningen är en award och bokad med en 2-4-1 voucher. Om jag förstår rätt från @Senator inlägg är det SAS som får lösa detta då ändringen i bokningen skett när resan påbörjats och att de får boka om till en rutt som fungerar i samma bokningsklass. Är det till SAS vanliga kundtjänst man ska ringa eller är det Sveg som hanterar 2-4-1 voucher-bokningar för detta ärende?

Ringde kundtjänsten i Sveg (2-4-1-voucher kundtjänsten) gick inte att boka om. Då det inte finns några alternativ den dagen eller angränsande dagar. Sade att det finns revenue biljetter samma dag, men de hävdade bestämt att de kunde bara omboka till award-biljetter och att jag endast kunde få betala biljetter om man påbörjat hemresan, stämmer det? Jag trodde detta gällde för påbörjad resa. Avbokningen kom som sagt efter att resan påbörjats.
 

Rasmus_1

Medlem
Ringde kundtjänsten i Sveg (2-4-1-voucher kundtjänsten) gick inte att boka om. Då det inte finns några alternativ den dagen eller angränsande dagar. Sade att det finns revenue biljetter samma dag, men de hävdade bestämt att de kunde bara omboka till award-biljetter och att jag endast kunde få betala biljetter om man påbörjat hemresan, stämmer det? Jag trodde detta gällde för påbörjad resa. Avbokningen kom som sagt efter att resan påbörjats.

Det här verkar inte rimligt, förutsatt att det är en och samma tur och retur-biljett. Bara ringa igen och förklara situationen. Självklart ska de boka om till revenue när man väl rest ut.
 

Doctor-X

Medlem
Ny kontakt med SAS vanliga kundtjänst idag. Kan fortfarande inte bli ombokad till betald biljett. Killen på kundtjänst hävdar att hade jag rest med SAS hade han kunnat boka om mig till en betalad biljett med SAS, men inte när det award med Star Alliance - då måste det bokas om till platser där det finns award-tillgänglighet. Jag hävdar att enligt EU261 ska man vid ett inställt flyg mer 14 dagar innan avgång bli ombokad till närmaste avgång i samma kabinklass som man bokat i oavsett om det är award eller betalad biljett när resan faktiskt påbörjats, han skrattar åt mig i luren och säger "det kan du fet glömma". SAS är iaf som vanligt - man vet aldrig vad man får.
Han låter också meddela att jag har 2 dagar på mig sedan har det gått 5 arbetsdagar sedan flighten ställdes in och bokar jag inte om innan dess måste jag betala en ombokningsavgift.
 

Doctor-X

Medlem
Det är fel. Ring igen, spela in samtalet.


Oacceptabelt!

Efter iaf 2 samtal till SAS vanliga kundtjänst där jag till slut fick tala med vänlig kvinna och systematiskt gick igenom ärendet gick det till slut att boka om till en betald biljett (endast ett leg är betald, de resterade två är award). Hon förstod situationen, men var tvungen att kolla med Eurobonus-avdelningen som i sin tur var tvungen att ta det ett steg till för att få godkänt att boka om.

Skönt att allt löst sig, men något tröttsamt att det krävdes 5 samtal där varje samtal tog minst 1h.
 

ljungan

Medlem
Har fått fetade benet på GOT - IST - DPS inställt på en bonusresa i december med Turkish, bokad med Eurobonus-poäng via SAS. Fick mess och mail från Turkish men inget från SAS. Kollat lite alternativ och finns antingen en annan rutt som skulle funka, dock inte bara med Turkish då, utan SAS från GOT-ARN och sen Turkish ARN-IST-DPS.
Alternativt "samma rutt", GOT-IST-DPS, fast sista benet ett dygn senare än original.

Vad gäller vid en sån här ombokning? Ska jag ringa Turkish och boka om till dygnet efter? Eller ska jag ringa SAS och boka om bonusresan till andra rutten? Behöver jag betala ombokning i något av fallen?

Tusen tack!
 

aikelo

Medlem
Har fått fetade benet på GOT - IST - DPS inställt på en bonusresa i december med Turkish, bokad med Eurobonus-poäng via SAS. Fick mess och mail från Turkish men inget från SAS. Kollat lite alternativ och finns antingen en annan rutt som skulle funka, dock inte bara med Turkish då, utan SAS från GOT-ARN och sen Turkish ARN-IST-DPS.
Alternativt "samma rutt", GOT-IST-DPS, fast sista benet ett dygn senare än original.

Vad gäller vid en sån här ombokning? Ska jag ringa Turkish och boka om till dygnet efter? Eller ska jag ringa SAS och boka om bonusresan till andra rutten? Behöver jag betala ombokning i något av fallen?

Tusen tack!
Ändrade min Bali resa här i veckan. Bara ringa SAS så löser de det. Kostade inget för mig. De kunde bli ändring i skatten sa hon jag pratade med pga annan rutt. Men nu är resan billjetterad och ingen ny kostnad för mig.
 

ljungan

Medlem
Ändrade min Bali resa här i veckan. Bara ringa SAS så löser de det. Kostade inget för mig. De kunde bli ändring i skatten sa hon jag pratade med pga annan rutt. Men nu är resan billjetterad och ingen ny kostnad för mig.

Alright, får ringa imorgon och boka om. Tusen tack..
 

LSH

Medlem
Killen på kundtjänst hävdar att hade jag rest med SAS hade han kunnat boka om mig till en betalad biljett med SAS, men inte när det award med Star Alliance - då måste det bokas om till platser där det finns award-tillgänglighet.

Det är inte sant, men om det vore fallet så måste SAS stå för kost och logi fram tills de lyckats få hem dig på bonusbiljett. Antar att de inte erbjöd det....
 
Toppen