Senaste nytt

Vad är vitsen med Uber taxi?

mha321

Medlem
Så det ligger något i taxibranschens gnäll på att det är svarttaxi??? o_O
De brukar väl gnälla på att allt uber är svarttaxi? Det är ju väldigt stor skillnad på pop och de andra nivåerna. Och dessutom betyder de olika saker i olika länder, allt för att förvirra.

Men nog läste vi någonstans om att det faktiskt skulle göras en riktig utredning av myndigheterna för att komma fram till just vad som gäller i Sverige? Själv skulle jag gissa att pop landar som svarttaxi och resten får "godkänt", men framförallt är det viktigt att man får veta..
 
Först Uber Taxi:
Tog en Uber Taxi i Aten förra veckan och jag fick betala ungefär hälften mot vad jag fått betala av vanliga taxibilar. 31 EUR till flyplatsen jämfört med 45-60 EUR med vanlig. Man blir nästan alltid blåst av dom....en massa tillägg osv, trots att det aldrig ska kosta mer än 35EUR men man får ju i alla fall kvitto. Så i Aten är UBER Taxi grymt bra, bara att rekommendera!

Uber Pop: Det kommer ju nu att bli en granskning av Uber Pop här i Sverige som är ganska intressant. Uber Pop marknadsförs här och i USA inte som en taxi service utan som en bildelnings modell där människor kan dela på bilar som redan är ute på vägarna. Det är ju egentligen inte en taxiservice. Kostnaden för passagerarna ska täcka kostnaden för resan inte att personen som kör ska tjäna på det. Nivån ska vara så låg att man inte ska kunna leva på det.
Det som är det intressanta är flera saker och om inte jag har fel är regelverket som detta.

En taxi räknas det som om man kör det för vinst, men det räknas egentligen inte som taxi om personen enbart tar ersättning för sina kostnader, tex om två vänner åker och handlar tillsammans och den med bil får en hundralapp för besväret av den andra.
Den andra saken är ju att eftersom man inte betalar moms via Uber är det upp till föraren att meddela skatteverket om eventuella inkomster och skatter.

Så frågan är hur eventuella myndigheter kommer att tolka regelverket.....Uber Pop som koncept är ju en bra idé ur en teoretisk synvinkel för att minska miljöpåverkan då bilar på vägarna kan transportera fler i varje bil. Fast rent praktiskt kan man ju alltid fundera på hur det funkar.....
 
Vad tycker vi om att vissa Uberförare envisas med att ringa upp en såfort man har bokat och fråga exakt vart man är nånstans? Särskilt utomlands när det kostar att ta emot samtal.
 

igelkotten

Medlem
Bara bra. Risken för missförstånd blir avsevärt mindre, särskilt med tanke på hur gps inte är särskilt tillförlitlig i storstäder. Måste snarare vara väldigt irriterande för förare att resenärer förväntar sig hittas med precision för att de använde sin nuvarande position vid Picadilly Circus när de beställde ubern.

Dessutom köper jag alltid sim-kort när jag reser, så kostnaden är iofs inget jag behöver tänka på. Men kan väl inte kosta mer än några kronor att ta samtalet?
 

Tonton

Medlem
Tycker det är bra - Här i London så brukar de mest göra det inne vid City, där det är mycket trafik och folk.
Genom att ringa så försäkrar dem sig att de kommer rätt och därav sparar sin, och kundens, viktiga tid. En liten felkörning kan verkligen göra stor skillnad!
 
Toppen