Senaste nytt

Vad är vitsen med Uber taxi?

jumbooze

Medlem
Jag glömde min jacka i en Uber i Aten.
Jag bara tryckte fram förarens mobil nummer på Uber appen och ringde upp honom så kom han tillbaka och jag fick tillbaka min jacka.

Jag lyckades glömma plånboken i en Uber i London, samma sak där; föraren var på plats inom 3 minuter :)

Då gäller det att inte glömma mobilen, när jag åker vanlig taxi så tar jag oftast en bild av info skylten men det går ju inte slå lösningen med click to call :D
 

JWD

Medlem
Pratade med en chaufför för någon vecka sedan, han sa att det i princip inte var värt att köra något mindre än Uber Black, annars var det inte lönesamt.

Nej det kan jag tyvärr tänka mig. Frågan är ju bara när trenden vänder och Uber börjar höja priserna. Även om Pop mer är tänkt som en samåkningstjänst om man ändå ska åt samma håll som jag har förstått det.
 

mha321

Medlem
Nej det kan jag tyvärr tänka mig. Frågan är ju bara när trenden vänder och Uber börjar höja priserna. Även om Pop mer är tänkt som en samåkningstjänst om man ändå ska åt samma håll som jag har förstått det.
Det är det som det officiellt är åtminstone :)

Men även UberX är ju från början lanserat som just en samåkningstjänst. Det är väl i princip bara i Sverige och möjligen några små ställen till där det faktiskt är "riktiga taxibilar". Det är ju bland annat det som de ftt så mycket kritik för i USA. Medans Uber Black/LUX är betydligt mer reglerad.

Och som samåkningstjänst är tanken med UberX/POP inte att man som förare ska kunna leva på det. Tanken är att man ska kunna ha det som extraintäkt vid sidan av. Och gärna bli extra motiverad vid surge pricing så att de därmed får fram förare vid precis rätt tillfälle.
 
Det är det som det officiellt är åtminstone :)

Men även UberX är ju från början lanserat som just en samåkningstjänst. Det är väl i princip bara i Sverige och möjligen några små ställen till där det faktiskt är "riktiga taxibilar". Det är ju bland annat det som de ftt så mycket kritik för i USA. Medans Uber Black/LUX är betydligt mer reglerad.

Och som samåkningstjänst är tanken med UberX/POP inte att man som förare ska kunna leva på det. Tanken är att man ska kunna ha det som extraintäkt vid sidan av. Och gärna bli extra motiverad vid surge pricing så att de därmed får fram förare vid precis rätt tillfälle.

Det är nog olika beroende på marknad. I Paris är UberX normalstora bilar typ Passat, med priser som är relativt lika normal taxibilar. De gånger jag åkt med dem har dom sagt att dom tjänar bättre med UberX än med vanlig taxi.

Vad jag förstått är att UberX är snäppet under Uber BLACK i lyxnivå, lite mer som vanlig taxi lokalt.
 

ACervin

Medlem
Uber fungerar bra i de stora städerna i Australien också. I regel lite billigare om det inte är stor efterfrågan. Dessutom tycker jag det är smidigt att man inte behöver hålla reda på något telefonnummer
 

nota bene

Medlem
Det är nog olika beroende på marknad. I Paris är UberX normalstora bilar typ Passat, med priser som är relativt lika normal taxibilar. De gånger jag åkt med dem har dom sagt att dom tjänar bättre med UberX än med vanlig taxi.

Vad jag förstått är att UberX är snäppet under Uber BLACK i lyxnivå, lite mer som vanlig taxi lokalt.
Det beror lite på marknad - I vissa länder marknadsförs UberX som här i Sverige (t.ex. Ryssland, Frankrike) där det är en taxireggad bil med chaffis.

I vissa länder är det som i Sverige kallas UberPop marknadsfört som UberX...
 
Och för att kommentera ursprungsfrågan är nog just UBER Taxi ett sätt att få köra på låsta marknader. Uber taxi finns nu bla i Seoul samt Aten där det är mer eller mindre omöjligt att lagligt köra Uber pga myndighetsbeslut och protester från vanliga taxiförare.

Men med vanliga taxibilar och Ubers infrastruktur kommer Uber in på låsta marknader och kan visa hur det fungerar för dom lokala intressenterna. I New York var det ett krav att ha vanliga taxibilar i Uber systemet för att inte lokala taxibilar skulle börja bråka.
 

drW

Medlem
Och för att kommentera ursprungsfrågan är nog just UBER Taxi ett sätt att få köra på låsta marknader. Uber taxi finns nu bla i Seoul samt Aten där det är mer eller mindre omöjligt att lagligt köra Uber pga myndighetsbeslut och protester från vanliga taxiförare.

Men med vanliga taxibilar och Ubers infrastruktur kommer Uber in på låsta marknader och kan visa hur det fungerar för dom lokala intressenterna. I New York var det ett krav att ha vanliga taxibilar i Uber systemet för att inte lokala taxibilar skulle börja bråka.
Så är det nog. Finns ju även i Berlin där inte black är tillåtet längre. För övrigt gratisturer i Berlin i helgen! Marknadsföring pågår!
En sak jag undrar är om det inte är svårt att veta att det är just Uber-taxin som kommer på gatan i städer med många taxibilar av liknande utseende som New York? Jag förstår att man får regnummer och bild på chaufför som vanligt, men ändå?
 

emailsson

Medlem
Ett gäng forskare har i identifierat i de fall då en gul taxi är det billigare alternativet vid jämförelse mot Uber i New York. Resultatet blev att kostar resan under 35$ så är det oftast billigast att ta en gul taxi. Resultatet kommer från ett dataset med samtliga åkningar med gula taxis tagna i New York under 2013 (hundratals miljoner åkningar) och petat in det i Uber's bokningssystem. Tjänsterna som jämfördes var Uber X och NYC Taxi och Limousine Commission.

“Uber appears more expensive for prices below 35 dollars and begins to become cheaper only after that threshold,”

Hur skulle det se ut i Sverige?

Data Mining Reveals When a Yellow Taxi Is Cheaper Than Uber | MIT Technology Review
 

Dr. Miles

Expert
Hur skulle det se ut i Sverige?
Jämför man med skojarna är det ren vinst alla dagar i veckan kan jag tänka mig.

Högsta jämförpris på Taxi i Stockholm | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
9909outside-jpg.11318

(Foto: NotRyan)
 
Toppen