Senaste nytt

Vår första 2-4-1 - vår första first class - i vilken ände börjar man?

Volatyle

Medlem
Hej,

Vi har, precis som rubriken säger fått vår första 2-4-1 som gäller under detta året ut. Jag tänker att vi till höst/vinter ska försöka hitta en tripp, jag och min fru för att få uppleva vår första First class (om det går..).

Vi är ganska flexibla med orter att besöka, men jag har en förkärlek till amerikanska västkusten, så får man drömma är det ju San Francisco jag skulle välja, gärna då med Lufthansa och en heldags stopover på FCT i Frankfurt.

Jag inser dock begränsningen i mina kunskaper kring att boka detta, eller ens försöka ta reda om när det finns (kanske snarare om det finns?) tillgänglighet att boka bonustripp i first. Vart börjar man och hur går man till väga för att hitta biljetter? Är det dödsdömt att misslyckas på grund av att det är en populär destination med first/award?

EDIT: Har alltså 150k poäng, så därav passar USA kanske bra enligt award-chart för First.

Vol
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Inte alls omöjligt, men direktflyget till San Francisco kan vara svårt. Räkna med att behöva ha någon anslutning inrikes med United för att få ihop resan och var lite flexibel med datum (plus/minus någon dag) så borde det gå att få ihop.
 

Rob_flyer

Medlem
Direktflyg i F med Lufthansa till såväl San Fransisco som Los Angeles är mycket svårt även som Senator (Lufthansa Guld). Och lyckas du hitta platser med direktflyget till SFO blir det väl bara tid för frukost i FCT. Vill du ha lång tid i Frankfurt och samtidigt ha bra chans att det finns platser tror jag att via Chicago eller New York är bäst. Annars kanske via Mexico City kan vara ett alternativ då det tydligen ska vara enklare att hitta platser.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Jag skulle rekommendera att studsa via Mexico City i första hand, Denver i andra hand (verkar ha OK tillgänglighet i First) och Washington DC i tredje hand (bra tillgänglighet i First, men kort flight och sen svårare med anslutningsflyg). Ska man till SFO och hittar platser till LAX så kan man ju givetvis ta dem, men SFO och LAX är ungefär lika svåra att hitta.
 

agehall

Medlem
Börja med att läsa om lyckade awardbokningar och läs sedan de stickys som finns. Att vi förklarar allt om och om igen för varje person som frågar är inte ett speciellt bra sätt att lära ut saker på. All information man behöver finns nedskriven.

heldags stopover på FCT i Frankfurt.
Du kan inte ha stopover på Eurobonus-awards. Du menar kanske layover? Detta är otroligt viktiga termer att ha koll på, för annars kan det bli stopp i maskineriet för att du säger fel sak när du bokar. En stopover är normalt sett längre än 24h medan layovers är upp till 24h.
 

palmen

Moderator
Här är några trådar du bör titta lite i, framförallt läsa första inläggen som förklarar hur det fungerar.

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Den första länken visar vilka bonusbokningar som folk lyckats med att göra.
Den andra länken förklarar har du själv söker tillgänglighet på Uniteds hemsida.
Den tredje länken ger lite tips om att boka Lufthansa First med Eurobonus.

Generellt kan man säga att du kan i stort sätt glömma att hitta 2 First platser till LAX/SFO, det förekommer i stort sätt aldrig, att hitta en plats kan gå om man är väldigt flexibel. Du får istället göra som andra redan har påtalat, ta en mellanlandning någon stans på vägen. Personligen har jag nyttjat Chicago för just detta men det går bra med New York, Boston, Washington, Houston också (samt några andra städer som Denver och Dallas kan vara möjligt). Om du på Uniteds sida söker FRA-SFO eller FRA-LAX får du nog upp tänkbara alternativ med mellanlandning.
 

Lineker

Medlem
På samma tema...söker råd för bokning av bonusresa till Bali

CPH-FRA
FRA-...
...-DPS
DPS-...
...-CPH

2 pers
Avser resa Feb-Mar 2018
Total restid 6-7 dygn
2-3 nätter i DPS
Tid för LH First Class Terminal på utresan
Så mycket First som möjligt
Något trevligt längre stopp (8-23h), t ex ICN, SIN, KUL

Någon som hittar en variant på detta som jag skulle kunna boka redan nu och sedan endast behöva göra en ändring när LH First släpps så hade det varit perfekt.
Har själv letat runt via united men får inte riktigt till något bra.
 

palmen

Moderator
På samma tema...söker råd för bokning av bonusresa till Bali

CPH-FRA
FRA-...
...-DPS
DPS-...
...-CPH

2 pers
Avser resa Feb-Mar 2018
Total restid 6-7 dygn
2-3 nätter i DPS
Tid för LH First Class Terminal på utresan
Så mycket First som möjligt
Något trevligt längre stopp (8-23h), t ex ICN, SIN, KUL

Någon som hittar en variant på detta som jag skulle kunna boka redan nu och sedan endast behöva göra en ändring när LH First släpps så hade det varit perfekt.
Har själv letat runt via united men får inte riktigt till något bra.
Du kan ju göra något liknande som jag gjorde på denna resa
[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Lineker

Medlem
Hade gärna gjort något liknande...bara jag får till de inom min begränsning på 7 dygn. Men rent konkret så hittar jag inte denna resa att boka.
 
Toppen