Senaste nytt

Vågar man lita på ombokning?

Goman

Ny medlem
Hej!

Verkligen ett forum där stor kunskap finns. Tänkte be om lite råd.

Har på Swiss hemsida bokat en resa till Alicante via ZRH i okt.
ARN-ZRH och vv är codeshare med SAS, LX 4707 / 4708.
Dessa avgångar är dock inte bokningsbara på SAS hemsida, iofs A320neo men har varit inställda länge.
Jag tror att dessa kommer ställas in vilket gör att minst hela utresan och halva hemresan måste bokas om.

Vågar man lita på att få ombokningar från Swiss, eller kan man åka på tilläggsbetalningar el dyl?
Kan det vara en god idé att boka en dyrare avbokningsbar parallell biljett som backup?
Utresan är i ekonomi (L) och hemresan i business (Z) om det har betydelse.
 

Berglund

Medlem
Vågar man lita på att få ombokningar från Swiss
Ja.

kan man åka på tilläggsbetalningar el dyl?
Nej.
Du har ett avtal om transport A till B. Det är flygbolagets ansvar att ta dig till avtalad destination och till det vid avtalstillfället (köpet) överenskomna (betalda) priset.

Utresan är i ekonomi (L) och hemresan i business (Z) om det har betydelse.
Helt betydelselöst.
Ett avtal är ett avtal. Möjligen kan man få lite mer ”svängrum” vid ombokning på en businessbiljett men i grunden saknar det betydelse.
 

Senator

Moderator
Nu vet jag inte vilka dagar du hade tänkt åka. Men utresan under oktober så funkar kombo LX1255/2174 ARN-ZRH-ALC (bättre tider, bättre service) på måndag, tisdag, lördag. Hem är det kombo LX2175/1254 som går torsdag/fredag. Swiss flyger alla dagar dock ej söndag och onsdag på ZRH-ALC. Det ser dock ut som att SAS överger ARN-ZRH till stor del under oktober.

Swiss kommer nog erbjuda ombokning till egna flighter, Brussels från BMA eller Lufthansa. Finns bra alternativ varje dag dock inte tisdagar hem, och kanske måndagar hem från ALC är sämst av de andra alternativen. Till ALC är det bra alternativ varje dag vad jag kan se.

Det löser sig.
 

Goman

Ny medlem
Torsdag 14 okt ner och måndag 25 hem. Om de ombokar med Lufthansa finns bra tider på fredag, men hem på måndag endast Brussels till BMA.
Är läge att i god tid fundera ut alternativa datum tänker jag.

Tack för inspelen, uppdaterar när jag vet hur det löst sig!
 

Senator

Moderator
Torsdag 14 okt ner och måndag 25 hem. Om de ombokar med Lufthansa finns bra tider på fredag, men hem på måndag endast Brussels till BMA.
Är läge att i god tid fundera ut alternativa datum tänker jag.

Tack för inspelen, uppdaterar när jag vet hur det löst sig!

Torsdag den 14:e är ingen rolig läsning tyvärr:
Fakiren 06:15 och sen 5.30 väntan i FRA
Notera att Brussels inte har Business som du har betalat för på ALC-BRU så det blir en downgrade i så fall på hemresan.

Tyvärr kan du behöva vänta till LX4707/4708 ställs in innan Swiss är villig att agera. SK605/1605 och SK605/1605 står 0 i alla system men fortfarande A32N. Nytt SAS-trick? :eek:

SAS har rätt bra tider direkt dessa datum. Om du får pengar tillbaka vid inställning skulle det vara ett alternativ.
 

Goman

Ny medlem
Då plingade det till i mejlboxen idag, alla flighter inställda. :(
Alternativen från Swiss var boka om till senare tillfälle eller pengarna tillbaka. Tycker det ser svårt ut att hitta något kul upplägg att boka om till, så jag får se om jag ringer dem imorgon eller inte.

SAS har rätt bra tider direkt dessa datum. Om du får pengar tillbaka vid inställning skulle det vara ett alternativ.

Ja det blir väl så, inte lika kul, men i dessa tider får man väl vara glad att komma iväg öht.
 
Toppen