Senaste nytt

Väger SAS handbagage?

magost

Medlem
"Följ eller chansa" är precis det jag alltid gjort. Tror jag är i gott sällskap där.:rolleyes:r

Nu var detta en anekdot helt utan värdering. Intressant att det går att läsa som att jag skyller på någon.
(jag trodde att jag hade ok vikt men det var 400g för mycket, ingen våg på hotellet, aldrig fått vägning på 100+ flighter)

Ska man komma in på värdering menar jag ändå att kontroller som är rena trakasserier, dvs införs på någon principiell grund
och bara medför trassel för alla kunder, personal är otrevlig, samt skenheligheten i att man kan stoppa tillbaks grejerna bara
tanten får grönt en gång kostar mycket goodwill för det bolaget.
Följer folk reglerna då? Kanske om alla bolag har samma stasi-rutiner. Men det kan bli en konkurrensfaktor. Sannolikt därför
det hittills setts mellan fingrarna på mycket på hb-vikten så till den grad.

Det blir en helt annan sak om man tex har tydlig information om kontroller, vägning tidigt vid incheckning med option att checka in,
och att det är tydligt för alla att det är en rimlig åtgärd som har ett tydligt konstruktivt syfte. Då kan man kanske få mer ordning
utan att skada kundrelationen.
 

011430121

Medlem
Har aldrig varit med om vägning vaken före eller under pandemin
Som skrivits på BC förut av alla flygplatser på ZRH finns det en dam som är anställd av LX hon verkar ha som arbete att kolla handbagaget även på SAS, kommer emot dig och när hon märker din statustagg så vänder hon på klacken.
Senast såg jag att hon förmodligen lärde upp en betydligt yngre medarbetare.
På LHR kan de även kolla och väga SAS bagaget.

OT
För över 10 år sedan vägde man passagerna, det var frivilligt på Arlanda T4 under en period, och det visade sig sedan att SAS fick öka sin snitt vikt på paxen, minns inte hur mycket tror att vi vägde 4-5 kilo mer än SAS HADE som genomsnitt.

SAS vill väga sina passagerare - Travel News
 
Last edited:
Toppen