När jag checkat ut och gått de 4-5 minuterna bort till avgångshallen så kommer jag in, bara för att mötas av kö. KÖ till incheckning diskarna!
Idag har jag dock god marginal, och ställer mig tålmodigt och väntar, som tur är så ska jag inte till ekonomi-disken, där är det nämligen kö på riktigt, och inte bara en person framför så man inte kommer fram direkt.
Kommer fram till en trevlig person som raskt hjälper mig att få mitt boarding pass.
Jag ber så om att få ett även för nästa flight, varpå han lite tveksamt börjar knappa och säger "jag vet inte om jag kan få ut det här..", men lyckas ganska snart. Här tar han dock tillbaka det första han printat, tittar förvirrat först på boarding passen och sedan på mig, konstaterar att de båda är från Göteborg till Stockholm, och båda är idag!
När jag så ber om dagens tredje boarding pass och ger honom flight nummer så går det raskare, så det verkar ligga något i detta med tre gånger för att något ska sätta sig!
Trappan upp till security, där jag än en gång möts av kö, hela sex personer framför mig. Detta är ju OACCEPTABELT!
Går dock ganska snabbt, det här verkar vara road warriors och inte kreditkortskrigare!
Väl borta vid gate har jag gott om tid på mig, varpå jag ställer mig och ser ut över den kära ES-ATC.
Den numera välbekanta promenaden ner på plattan, där ett riktigt behagligt väder råder, lätt disigt och ganska varmt. Kliver ombord och hälsar glatt god morgon, och blir mött av ett stort leende.
När jag satt mig ner och andra crew går och räknar passagerarna, kan hen inte låta bli att le stort bakom masken väl framme vid mig, varpå jag glatt hälsar god morgon, varpå leendet blir ännu större!
Säkerhetsgenomgången är lika monoton som tidigare gånger, men vad gör väl det, titta fram och lyssna gör jag ändå, inte för att jag behöver repetition, utan för att visa respekt och att det finns signalvärde för andra passagerare.
06.11 sker så push back, och solen tittar blygt genom molnen bakom gate 17. Adjö Göteborg, au revoir!
Ett tips, OM det nu är någon som får för sig den dumma idén att tofografera omgivningen inifrån en ATR, gör det INTE från en plats precis bakom utblåset från motorn... De varma avgaserna gör bilderna lätt förvrängda
Innan vi börjar taxa så tycker crew det är lämpligt att stå still en stund för att värma upp motorerna, och samtidigt passa på att värma upp kabinen med varmluft.. INTE uppskattat från min sida, må hända om det varit 20 minus ute och kärran varit kall efter natten, men inte en vårdag med 10 plus.
Så taxar vi långsamt bort den korta sträckan till startbanan och gör takeoff 06.19 över ett slumrande Landvetter. Dagens flight har ett tjugotal resenärer, där de flesta verkar vara lika slumriga.
När crew stannar till med serveringsvagnen så är Ringin slut. Denna dag utvecklar sig inte bra! Jag får en cola zero, och de frågar skrattande om jag följer med dem på även nästa flight, men jag svarar att det nog tyvärr inte blir så, men frågar vart de ska, och det blir tydligen Östersund nästa.
Någon minut senare kommer en av dem tillbaka med en froosh och frågar om jag vill ha den istället, vilket jag glatt tackar ja till!
Med gott om plats och en god natts sömn så ägnar jag flighten åt att jobba.
Jag som inte har tidigare vana av att flyga GOT - ARN, är det Uppsala det är inflygning över här?
En snabb kontroll, mycket riktigt, jag tyckte väl att det såg bekant ut!
Vi sätter så hjulen på backen 07.17, i ett landskap som grönskar mer och mer för varje dag.
Vid avstigning så tackar jag crew så mycket för denna gång, och önskar dem en fortsatt trevlig dag och kliver så ut på den soliga plattan.
Dagens första avklarad!
GOT ARN SK 140 6:20 7:30 ATR72