Senaste nytt

Ut på tur mot diamond

ilon

Medlem
Kul läsning! Både ditt och andras liknande äventyr ger mer liv till detta forumet, uppskattas!

Är det värt tiden och pengarna att nå diamond istället för guld? Har själv aldrig riktigt sett finessen med diamond såvida man inte flyger ofta long haul med SAS och kan dra nytta av uppgradering från Plus till Business. Jobbresor brukar bli i Plus ändå så en upgrade i Sverige eller Europa är inte mycket värt, och lite gratis dryck är knappast värt pengarna och tiden. Att kunna ge bort ett guld är kul men ingenting som driver mig att spendera mer pengar i alla fall.

Ärlig fråga - försöker inte sprida någon dålig stämning utifall någon tar illa vid sig! :)
För iaf mig är det värt en hel del med poäng som inte förfaller, samt att kunna ge bort ett EBG (för Lounge access till hela familjen när vi är på resande fot).
Värt det är ju objektivt, jag tyckte det var det denna gång, men inte tyckt det tidigare.

Med sas flyger jag nästan uteslutande i plus eller Business, så dryck går bort.

Vad jag vet så finns inte rad 13 på något SAS plan, iallafall inte på CRJ, ATR, A320Neo, B737-700 eller B737-800 :) Tror det är för att enligt skock är "13" ett otursnummer :)
Jag hade misstankar åt det hållet, har bara aldrig reflekterat över det :p

Kul rapport.

blir det billigare att få ihop 23 ben än att flyga i + för att få ihop poöng?
Bra fråga! Vid ett snabbt överslag tyckte jag att det såg ut att vara det roligaste alternativet. Billigaste vet jag inte :D
 
Kul läsning! Både ditt och andras liknande äventyr ger mer liv till detta forumet, uppskattas!

Är det värt tiden och pengarna att nå diamond istället för guld? Har själv aldrig riktigt sett finessen med diamond såvida man inte flyger ofta long haul med SAS och kan dra nytta av uppgradering från Plus till Business. Jobbresor brukar bli i Plus ändå så en upgrade i Sverige eller Europa är inte mycket värt, och lite gratis dryck är knappast värt pengarna och tiden. Att kunna ge bort ett guld är kul men ingenting som driver mig att spendera mer pengar i alla fall.

Ärlig fråga - försöker inte sprida någon dålig stämning utifall någon tar illa vid sig! :)

Stora fördelen med Diamond anser jag var:
- Kunna ge bort ett Guld kort.
- Fri dricka i long haul, ekonomi. (Mycket uppskattat av undertecknad vid resor till Kina)
 

MrRob

Medlem
För iaf mig är det värt en hel del med poäng som inte förfaller, samt att kunna ge bort ett EBG (för Lounge access till hela familjen när vi är på resande fot).
Värt det är ju objektivt, jag tyckte det var det denna gång, men inte tyckt det tidigare.

Med sas flyger jag nästan uteslutande i plus eller Business, så dryck går bort.

Ja, gör man inte av med sina poäng inom fem år förstår jag den aspekten. Själv bokar jag upp familjeresor så fort saldot tillåter det, girig som man är :)

Fixade själv guld i år utan att ha satt min fot på ett *A-plan -- det är ett märkligt år vi haft bakom oss!

Stora fördelen med Diamond anser jag var:
- Kunna ge bort ett Guld kort.
- Fri dricka i long haul, ekonomi. (Mycket uppskattat av undertecknad vid resor till Kina)

Att det finns fördelar med att vara diamond kontra guld är inget jag förnekar men jag ifrågasätter värdet av att spendera tid och pengar för att enbart uppnå statusen. I mitt fall ovärt men uppenbarligen resonerar ilon och många fler olika och tur är väl det, hade alla varit som mig hade världen varit en tråkig plats :).
 
Ja, gör man inte av med sina poäng inom fem år förstår jag den aspekten. Själv bokar jag upp familjeresor så fort saldot tillåter det, girig som man är :)

Fixade själv guld i år utan att ha satt min fot på ett *A-plan -- det är ett märkligt år vi haft bakom oss!

Man ska ju ha tid att resa upp alla poäng och vouchers med..
Fick själv 2 vouchers inne brända i år och har 7 siffrigt med EB poäng, då blir ju iof aspekten med oändlig livstid på poäng viktig med.

Har iofs inte suttit på ett SAS flyg i år, inga eller väldigt få avgångar till de destinationer jag har rest till har istället gett Flying Blue en ny Platinum medlem x 2.
Det lilla jag flugit i Star Alliance i år har varit LH men väljer aktivt bort det nu i år på grund av tyska reglerna avseende mat och dryck i VIE, FRA, MCU och så vidare. Helst värdelöst.
 

ilon

Medlem
Uppe med tup.. CREW!

Larmet ringde 04.30 idag, så jag skulle ha tid att packa mina få saker som legat på hotellrummet under gårdagen.
IMG_20210512_045915.jpg


Kommer ner till frukost 05.02, då står mitt crew redan och plockar mat.
Dröjer kanske 30 sekunder så hör jag den danska börja viska "omg, *ohörbart*, it's him, he's on our list, I've seen him checked in, hi's coming, HE'S COMING!" och går sedan runt med ett litet leende!

Frukost blir i vanlig ordning bacon, ägg och varma grönsaker.
IMG_20210512_050443.jpg


Upp en snabbis på rummet för att gnugga gaddarna och plocka ut väskan. Rummet, som bjöd på denna magnifika utsikt!
IMG_20210512_050015.jpg


En trevlig detalj med rummet var det lilla sykittet som fanns! Fler borde inkludera detta.
IMG_20210512_044700.jpg
 

ilon

Medlem
När jag checkat ut och gått de 4-5 minuterna bort till avgångshallen så kommer jag in, bara för att mötas av kö. KÖ till incheckning diskarna!
Idag har jag dock god marginal, och ställer mig tålmodigt och väntar, som tur är så ska jag inte till ekonomi-disken, där är det nämligen kö på riktigt, och inte bara en person framför så man inte kommer fram direkt.
Kommer fram till en trevlig person som raskt hjälper mig att få mitt boarding pass.
Jag ber så om att få ett även för nästa flight, varpå han lite tveksamt börjar knappa och säger "jag vet inte om jag kan få ut det här..", men lyckas ganska snart. Här tar han dock tillbaka det första han printat, tittar förvirrat först på boarding passen och sedan på mig, konstaterar att de båda är från Göteborg till Stockholm, och båda är idag!
När jag så ber om dagens tredje boarding pass och ger honom flight nummer så går det raskare, så det verkar ligga något i detta med tre gånger för att något ska sätta sig! :D

Trappan upp till security, där jag än en gång möts av kö, hela sex personer framför mig. Detta är ju OACCEPTABELT! :eek: Går dock ganska snabbt, det här verkar vara road warriors och inte kreditkortskrigare!

Väl borta vid gate har jag gott om tid på mig, varpå jag ställer mig och ser ut över den kära ES-ATC.
IMG_20210512_054851.jpg


Den numera välbekanta promenaden ner på plattan, där ett riktigt behagligt väder råder, lätt disigt och ganska varmt. Kliver ombord och hälsar glatt god morgon, och blir mött av ett stort leende.

När jag satt mig ner och andra crew går och räknar passagerarna, kan hen inte låta bli att le stort bakom masken väl framme vid mig, varpå jag glatt hälsar god morgon, varpå leendet blir ännu större!

Säkerhetsgenomgången är lika monoton som tidigare gånger, men vad gör väl det, titta fram och lyssna gör jag ändå, inte för att jag behöver repetition, utan för att visa respekt och att det finns signalvärde för andra passagerare.

06.11 sker så push back, och solen tittar blygt genom molnen bakom gate 17. Adjö Göteborg, au revoir!
IMG_20210512_061523.jpg

Ett tips, OM det nu är någon som får för sig den dumma idén att tofografera omgivningen inifrån en ATR, gör det INTE från en plats precis bakom utblåset från motorn... De varma avgaserna gör bilderna lätt förvrängda :confused:

Innan vi börjar taxa så tycker crew det är lämpligt att stå still en stund för att värma upp motorerna, och samtidigt passa på att värma upp kabinen med varmluft.. INTE uppskattat från min sida, må hända om det varit 20 minus ute och kärran varit kall efter natten, men inte en vårdag med 10 plus.

Så taxar vi långsamt bort den korta sträckan till startbanan och gör takeoff 06.19 över ett slumrande Landvetter. Dagens flight har ett tjugotal resenärer, där de flesta verkar vara lika slumriga.

IMG_20210512_063034.jpg


När crew stannar till med serveringsvagnen så är Ringin slut. Denna dag utvecklar sig inte bra! Jag får en cola zero, och de frågar skrattande om jag följer med dem på även nästa flight, men jag svarar att det nog tyvärr inte blir så, men frågar vart de ska, och det blir tydligen Östersund nästa.

Någon minut senare kommer en av dem tillbaka med en froosh och frågar om jag vill ha den istället, vilket jag glatt tackar ja till!
IMG_20210512_063843.jpg


Med gott om plats och en god natts sömn så ägnar jag flighten åt att jobba.

Jag som inte har tidigare vana av att flyga GOT - ARN, är det Uppsala det är inflygning över här?
IMG_20210512_071034.jpg

En snabb kontroll, mycket riktigt, jag tyckte väl att det såg bekant ut!
Screenshot_20210512-072345.jpg


Vi sätter så hjulen på backen 07.17, i ett landskap som grönskar mer och mer för varje dag.

Vid avstigning så tackar jag crew så mycket för denna gång, och önskar dem en fortsatt trevlig dag och kliver så ut på den soliga plattan.

Dagens första avklarad!
GOT ARN SK 140 6:20 7:30 ATR72
 
Toppen