Senaste nytt

USA vill lätta på inreserestriktioner i maj

Hachans

Medlem
Hoppas han lyfter exportförbudet mot vaccin tidigare, så att vi alla kan bli vaccinerade snabbare. Utan vaccin lär man inte bli insläppt i USA

Om hela USAs befolkning är färdigvaccinerad så kommer inte någon enstaka smittad inresande göra någon större skillnad, annat än att möjligen ta upp en vårdplats på ett sjukhus om det blir riktigt illa. Men, jag kan tänka mig att testkravet kommer bli kvar ett tag (för USA och andra länder). Visa negativt test (eller intyg på vaccination/genomgången sjukdom) vid immigration, och du slipper karantän. Då fångar du upp de allra flesta, och de som inte fastnar i det gallret för de blev infekterade mellan test och inresa kommer vara ganska få, och ännu färre kommer behöva söka sjukhusvård.
 

nissefalk

Medlem
Hoppas han lyfter exportförbudet mot vaccin tidigare, så att vi alla kan bli vaccinerade snabbare. Utan vaccin lär man inte bli insläppt i USA

Enligt en tweet från Amerikanska ambassaden i Stockholm finns det inget export förbud mot Corona vaccin, men, man får inte exportera det som redan är sålt till US Government.

https://twitter.com/usembassysweden/status/1371494362094387210

Men som du så hoppas jag att Biden kanske ändå kan dela med sig
 

Senator

Moderator
Läget förbättras av att det har tagit 60 och inte 100 dagar att få 100m amerikanare vaccinerade:
Biden says US on pace to hit his administration's goal of 100 million Covid-19 vaccine shots on Friday - CNNPolitics

Det som dock är mer intressant i mitt tycke är vilka villkor inresan får. Om det kräver vaccinpass, antikroppstest eller negativt PCR-test är det i praktiken inte större skillnad för en affärsresenär eftersom Nattional Interest Exception (NIE) verkar inte vara så svårt att få. Däremot för turism är det.

Det som är minst lika intressant är om UD släpper avrådan samtidigt. Annars ser jag personligen ingen anledning att lägga på tusenlappar i försäkring. Två veckor för två vuxna och ett barn är 3.000kr med Gouda. Lägg på 3.000kr för PCR test för två vuxna.

This too shall pass..... Jag väntar ett tag till, trots att jag saknar mina månatliga USA-besök.
 

Kimmen00

Medlem
Läget förbättras av att det har tagit 60 och inte 100 dagar att få 100m amerikanare vaccinerade:
Biden says US on pace to hit his administration's goal of 100 million Covid-19 vaccine shots on Friday - CNNPolitics

Det som dock är mer intressant i mitt tycke är vilka villkor inresan får. Om det kräver vaccinpass, antikroppstest eller negativt PCR-test är det i praktiken inte större skillnad för en affärsresenär eftersom Nattional Interest Exception (NIE) verkar inte vara så svårt att få. Däremot för turism är det.

Det som är minst lika intressant är om UD släpper avrådan samtidigt. Annars ser jag personligen ingen anledning att lägga på tusenlappar i försäkring. Två veckor för två vuxna och ett barn är 3.000kr med Gouda. Lägg på 3.000kr för PCR test för två vuxna.

This too shall pass..... Jag väntar ett tag till, trots att jag saknar mina månatliga USA-besök.

Skulle detta bli verklighet OCH UD släpper avrådan.. Då är det iaf för mig OK att lägga ut för PCR för familjen.. Annars får vi vänta till höstlovet.
Att man själv skulle hinna vara vaccinerad innan juni lär ju inte ske iaf..
 

Hachans

Medlem
Läget förbättras av att det har tagit 60 och inte 100 dagar att få 100m amerikanare vaccinerade:
Biden says US on pace to hit his administration's goal of 100 million Covid-19 vaccine shots on Friday - CNNPolitics

Det som dock är mer intressant i mitt tycke är vilka villkor inresan får. Om det kräver vaccinpass, antikroppstest eller negativt PCR-test är det i praktiken inte större skillnad för en affärsresenär eftersom Nattional Interest Exception (NIE) verkar inte vara så svårt att få. Däremot för turism är det.

Det som är minst lika intressant är om UD släpper avrådan samtidigt. Annars ser jag personligen ingen anledning att lägga på tusenlappar i försäkring. Två veckor för två vuxna och ett barn är 3.000kr med Gouda. Lägg på 3.000kr för PCR test för två vuxna.

This too shall pass..... Jag väntar ett tag till, trots att jag saknar mina månatliga USA-besök.

Intressant prisskillnad på försäkringen där. Jag körde 1 månad med Gouda för 569kr för två vuxna för hela världen inkl USA.

PCR-test är dock dyrt som fan, men USA godtar redan nu det betydligt billigare antigentestet.
 
Toppen