Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

skoeld

Medlem
Det ska bli intressant att se hur alla "Jag är viktig för USA-personer" som sökte NIE (en form av visum) och blivit rejected hanteras. Dessa måste ju dessvärre svara ja på frågor i ESTA om tidigare sökt och blivit nekat visum.

National Interest Exception är inte ett visa, du fortfarande behöver ett visum eller ESTA för att få resa in i USA.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Davvelavve

Medlem
Gör min första esta ansökan och blir förvånad över många frågor såsom sociala medier och annat, men kan man inte slutföra ansökan om man inte vet vart man ska bo än?
Undrar med hur lång tid det brukar ta för ansökan ska bli godkänd då jag köpt en julklapp till en som får reda på det 20 dagar före avresa.
 

ptotheg

Medlem
Du måste ange något där, välj ett hotell och en adress bara. denna adress lever kvar i esta i 2år men du kan givetvis sedan bo någon annanstans
 

aldrighemma

Medlem
Undrar med hur lång tid det brukar ta för ansökan ska bli godkänd då jag köpt en julklapp till en som får reda på det 20 dagar före avresa.
Normalt brukar det ta högst någon timme att få godkänt, jag gjorde min senaste för 2 veckor sedan och då tog det mindre än 1 timme, har själv aldrig varit med om att det tagit längre en några timmar.
 
Gör min första esta ansökan och blir förvånad över många frågor såsom sociala medier och annat, men kan man inte slutföra ansökan om man inte vet vart man ska bo än?
Undrar med hur lång tid det brukar ta för ansökan ska bli godkänd då jag köpt en julklapp till en som får reda på det 20 dagar före avresa.

Du kan skriva UNKNOWN när det gäller boendet, om du trycker på frågetecknet bredvid fältet så har dom det som exempel och giltigt värde
 

henke12

Medlem
Hjälper en vän med ESTA....

Han verkar hamnat i ett moment 22!

Datorn buggade ur mitt i ansökan, application number hann dock komma till mailen.

  • Går inte att att starta ny ansökan, "Another application with this passport information already exists."
  • Går inte att fortsätta på befintlig ansökan, felsvar att det inte finns någon ansökan på det passnumret

Finns nåt annat att göra än att söka nytt pass(nytt passnummer)?
 

NotRyan

Medlem
Hjälper en vän med ESTA....

Han verkar hamnat i ett moment 22!

Datorn buggade ur mitt i ansökan, application number hann dock komma till mailen.

  • Går inte att att starta ny ansökan, "Another application with this passport information already exists."
  • Går inte att fortsätta på befintlig ansökan, felsvar att det inte finns någon ansökan på det passnumret

Finns nåt annat att göra än att söka nytt pass(nytt passnummer)?
Jag skulle ringa 1-202-325-8000
 

fcx

Medlem
Hjälper en vän med ESTA....

Han verkar hamnat i ett moment 22!

Datorn buggade ur mitt i ansökan, application number hann dock komma till mailen.

  • Går inte att att starta ny ansökan, "Another application with this passport information already exists."
  • Går inte att fortsätta på befintlig ansökan, felsvar att det inte finns någon ansökan på det passnumret

Finns nåt annat att göra än att söka nytt pass(nytt passnummer)?
Det finns ett 24/7-supportnummer på hemsidan som man kan ringa till.
 
Kan meddela att Non-immigrant visa processen i Stockholm verkar ha börjat igen. Mailade i början av november med ambassaden och de sa då att dem väntade på "guidance" hur de skulle processa visum som nekats på grund av travelban. Jag påbörja ansökan precis innan Covid-resandet small till och sen dess har jag bara väntat och väntat medans jag vid något tillfället mailat ambassaden och frågat läget under de senaste 18 månaderna.

Hur som helst i måndags mailade dem mig ett svar där de enkelt och koncist bad mig skicka in mitt pass igen tillsammans med confirmation papperna för mitt visa. Även en Waybill för REK post de kan skicka tillbaka passet med vilket jag tolkar som att nu kommer de utfärda visumet. De har inte direkt skrivet "Hey we have approved it" men vad för annan anledning skulle de nu plötsligt vilja få in mitt pass :p
 
Toppen