Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Senator

Moderator
Jag vill inte sia om det egentligen. Men jag skulle säga 2022 är det mest realistiska för NY och grannstaterna. Man vill helt enkelt inte chansa. King Coumo som kör sina dagliga tal nämnde igår att man kommer att göra allt som går för att inte få in de olika mutationerna. Man pratar om att göra det ännu svårare att flyga in utifrån Europa tex och Asien och tittar på hur man skall göra det.

En promenad från Dumbo där jag bor till tex Port Authority i fredags kl 14 visade att staden har bivit en ghosttown på Manhattan. Vi kör oftast turer på helgerna upstate och det är ganska likvärdig syn om än lite bättre. Kanske 50-60 procent igenbommade verksamheter och inga människor.

Ju närmare bibelbältet/södern desto mindre restriktioner då man inte tror att det finns ett virus utan det är fake fast folk dör i omgivningen av det. Man går till kyrkan, och veckan senare har det varit spread event men folk fortsätter som vanligt då man säger att det var guds vilja. USA är komplext. Olika regler för olika stater. Californinen har tex stay at home order sedan et tag tillbaka.

Mina föräldrar i Skara har jag inte sett på ett år och tar heller inte risken att åka dit med en far som har Parkinson. Facetime får duga. Som jag säger, we are all in this together.

För övrigt så är jag fantastiskt glad över att vara i NY under pandemin även om det inte kändes så i Mars/April. Tunnelbanan har aldrig varit så ren som den är idag. Folk är vänligare, jag har lärt känna grannarna där vi skapat våra små bubblor. Att cykla är kanon. I morse satt jag utomhus och njöt av min chai latte på det lokala fiket med en filt. Trafiken är hanterbar med lite mindre bilar på vägarna totalt även om typ alla har skaffat bil och det inte går att hitta parkering på gatan i Brooklyn. På Manahattan kan du parkera var du vill när som helst då det finns hur mycket tomma gratisparkeringar på gatan. Att få mat levererat från tex WholeFoods tar max 2 timmar från beställning. Amazon/Best Buy/Target etc levererar samma dag. Är man sugen på tex dumplings/pizza så tar det också max 30 min från beställning. Det swishar runt elcyklar med leveranser överallt.

Men som turist så skulle jag bli mycket besviken på tex Boston, NY, DC i dagsläget.
@sembl det låter inte som vår bokade resa i november kommer bli av. Ja ja vi får se hur allt utvecklas. Ta hand om dig där borta och njut av ett något sånär still NY :)

Nu har Dr. Fauci flyttat gränsen för när USA skulle kunna nå flockimmunitet redan en gång men denna veckan talar han om ”hösten/vintern 2021”. Kanada talar om september när man har vaccinerad över 70% av populationen.

Fauci says U.S. will likely return to 'some degree of normality' at same time as Canada | CTV News
 

sembl

Medlem
Dr Fauci eller som vi kallar honom i vårat hushåll (Meowchi) har varit en fantastisk röst att lyssna på undet hela denna pandemi tillsammans med Gov Coumo här i NY med raka och tydliga besked.

Inom IT använder vi oss av SWAG Scientific wild-ass guess - Wikipedia och tillsammans med deras information "idag" så lägger jag alltid på minst 3 månader. Därav 2022 från min sida.

Nu precis kom Mayor De Blasio ut med informationen att all vaccin är slut till helgen. Så alla dessa små saker gör att tidsramen är svår att förutse framöver.
 

RickardG

Medlem
Tack @sembl för uppdateringen! Jag har en resa till NYC inplanerad till november, självklart avbokningsbar, och det är just skillnaden mellan att bli insläppt i landet/staden och att sedan ha en njutningsfull ledighet som kommer avgöra om jag åker. Även om man blir insläppt och inte behöver sitta i karantän på hotellet i x dagar kanske upplevelsen på plats inte blir som man vill och då är det bättre att skjuta upp besöket.

Hur ser det ut rent praktiskt, kan man komma till ett läge där USA nationellt tillåter inresor, men där olika stater sedan sätter inreseförbud för utlänningar?
 

Senator

Moderator
Hur ser det ut rent praktiskt, kan man komma till ett läge där USA nationellt tillåter inresor, men där olika stater sedan sätter inreseförbud för utlänningar?

Nej gränsen är ett ansvar som enbart ”The Federal Government” kan bestämma över. Däremot kan varje delstat, och till viss del både County och City/Municipality ha restriktoner som alla måste följa som @sembl beskriver. Men det blir upp till Biden-administrationen att reglera inresande i landet.
 

mha321

Medlem
Nej gränsen är ett ansvar som enbart ”The Federal Government” kan bestämma över. Däremot kan varje delstat, och till viss del både County och City/Municipality ha restriktoner som alla måste följa som @sembl beskriver. Men det blir upp till Biden-administrationen att reglera inresande i landet.

Dessutom kan väl staterna ha rese restriktioner i form av "kommer du från stat x eller y måste du sitta i karantän x dagar", baserat på var man kommer i från, inte medborgarskap. Så har ju tex NY gjort.

Skulle ju tex kunna ge "intressanta" effekter om man flyget till EWR för att komma till new York, och det finns begränsningar mot new jersey....
 

Fredrik

Medlem
Som det är idag har New York begränsningar mot stater som inte gränsar till dem. Man har dragit slutsatsen att det inte är genomförbart att stänga mot New Jersey och Connecticut.

New Yorks guvernör Cuomo sa så här i oktober
“There is no practical way to quarantine New York from New Jersey and Connecticut,” he told reporters in a conference call. “There are just too many interchanges, there are too many interconnections, there are too many people who live in one place and work in the other. It would have a disastrous effect on the economy.”
 

sembl

Medlem
Det finns risk för lokala restriktioner även om landet i sig kommer att öppna. Jag tycker det vore absolut bäst personligen.

Att stänga mot New Jersey och Connecticut skulle fungera dåligt då många pendlar in till stan på jobb. Skulle bli lite som klassiska John Carpenter filmen Escape from New York. Plisken...... Snake are you there!!

Bilden är tagen utanför mitt fönster för en stund sen och tittar man på trafikflödet så är det få bilar som åker in till Brooklyn. De flesta tar BQE för att ta sig ut ur stan tex staten Island/ jersey eller vidare till CT och long Island. Det kan man enkelt se då Verenzano och Whitestone bridge visar stillastående trafik på Waze.
PXL_20210119_201759520.jpg
 

Senator

Moderator
Undra om 10.000$ i månaden räcker för en sån där fin utsikt där borta om det vore hyres. Häftig utsikt!

Kollar man på Million Dollar Listing på tv så verkar ju 4 miljoner dollar för en lägenhet vara helt normalt.

Million Dollar Listing handlar till stor del om marknaden på Manhattan. Vår korrespondent @sembl bor i Brooklyn där marknaden är ganska annorlunda, dock är just delar av Brooklyn som Park Slope rätt dyrt och attraktivt.

Hängde en del på Henry St. precis över bron 2014 i de äldre ”brownstone” kvarteren. Hyran för en ganska trevlig, men liten 2:a låg då på runt $2.000 i månanden. @sembl kan berätta mer men just nu är det ”buyer’s market” särskilt för hyreslägenheter.
 
Toppen