Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Delayed

Medlem
Nån borde väl känna nån eller ha nån koppling till incheckning så kan bekräfta eller dementera om det kollas eller inte?
Majoriteten verkar mena att det kollas vid incheckning och då är jag nyfiken på hur det går till. Har flygbolagen någon form av "API" mot "ESTA-databasen" i USA eller hur fungerar det rent praktiskt? Vem frågar vem, eller vem informerar vem, och hur?

Och nej, jag har inga planer på att försöka "smita" in i USA utan är bara intresserad av hur det fungerar.
 

ekf

Medlem
Så det är ju en öppen databas som vem som helst kan göra en fråga mot. Lätt gjort att integrera mot för incheckingssystemet.
Dessutom vore det rätt korkat om flygbolagen inte hade med det som kriterie för att lyckas checka in en passagerare, eftersom de riskerar att åka på böter om de låter passagerare utan ESTA/Visum/etc att åka med till destinationen... utöver kostnaden för att returnera passageraren till avgångsorten...
 

Mr Planning

Medlem
Är det någon som har koll gällandes visum till Us&a.

Dokumentet som man behöver skaffa : "120-personbevis med alla relationer" , ambassaden säger att man inte kan beställa den via internet, vilket jag har gjort ändå, så min fråga är, är dom felinformerade, eller har jag beställt fel blankett,
(extract of the population register) heter den jag fick hemskickad, är det den man ska ha med sig vid intervjun?
 

nissefalk

Medlem
Är det någon som har koll gällandes visum till Us&a.

Dokumentet som man behöver skaffa : "120-personbevis med alla relationer" , ambassaden säger att man inte kan beställa den via internet, vilket jag har gjort ändå, så min fråga är, är dom felinformerade, eller har jag beställt fel blankett,
(extract of the population register) heter den jag fick hemskickad, är det den man ska ha med sig vid intervjun?

Det är den blankett jag hade med mig, men kan tyvärr inte minnas om jag beställde online eller ringde in, kan vara så att nu går det att beställa online.
 

JohnR

Medlem
Är det någon som har koll gällandes visum till Us&a.

Dokumentet som man behöver skaffa : "120-personbevis med alla relationer" , ambassaden säger att man inte kan beställa den via internet, vilket jag har gjort ändå, så min fråga är, är dom felinformerade, eller har jag beställt fel blankett,
(extract of the population register) heter den jag fick hemskickad, är det den man ska ha med sig vid intervjun?

Du har beställt rätt, tror dom menar att man inte kan skriva ut den själv.
 
Toppen