Senaste nytt

Uppgradera till SAS Amex Elite från Premium (senast 30/3) och få 30 000 EB-poäng

Canadien

Medlem
Hade gått att utnyttja rätt rejält om det inte fungerar så här.
Köp för 150k, byt sedan kort och gör återköp på allt. Om det då inte räknas av på nya kortet så kan man enkelt sätta detta i system för att skaffa sig fördelar.
Nu försvinner möjligheterna till missbruk på detta sätt, även om det självklart kan slå lite fel också.
Ja, som systemet är nu så drabbar det alla istället för bara de som utnyttjar det. Vet inte om det är bra. Jag t ex kom bara upp i 60k på Premium innan jag bytte över till Elite, nu har jag inga återköp väntandes men jag hade iallafall tyckt det varit trist mot oss "ärliga" kortbytare.
 

palmen

Moderator
Ja, som systemet är nu så drabbar det alla istället för bara de som utnyttjar det. Vet inte om det är bra. Jag t ex kom bara upp i 60k på Premium innan jag bytte över till Elite, nu har jag inga återköp väntandes men jag hade iallafall tyckt det varit trist mot oss "ärliga" kortbytare.
Ja, man kan ju alltid se det som att få personer gör så att alla drabbas. Lite som den gamla city gross dealen när man fick massa poäng för att köpa varor online och folk köpte ett jäst-paket med gratis hemleverans, dealen försvann illa kvickt. Eller lensway där man fick 700 per köp och folk gjorde 100 separata orders på ett linsfodral, den dealen försvann fort också.
 

Canadien

Medlem
Ja, man kan ju alltid se det som att få personer gör så att alla drabbas. Lite som den gamla city gross dealen när man fick massa poäng för att köpa varor online och folk köpte ett jäst-paket med gratis hemleverans, dealen försvann illa kvickt. Eller lensway där man fick 700 per köp och folk gjorde 100 separata orders på ett linsfodral, den dealen försvann fort också.
Jo, men det bästa vore ju att lösa det på ett sätt som inte drabbar folk i onädan. Amex t ex kunde vid byte Premium - Elite låta de som ej triggat voucher på sitt Premium få spenden överflyttad, och de som triggat voucher få överskjutande (spend-150k) överflyttat.
 

palmen

Moderator
Jo, men det bästa vore ju att lösa det på ett sätt som inte drabbar folk i onädan. Amex t ex kunde vid byte Premium - Elite låta de som ej triggat voucher på sitt Premium få spenden överflyttad, och de som triggat voucher få överskjutande (spend-150k) överflyttat.
Antalet folk som byter amex kort och dessutom råkar få krediteringar på gamla kortet är nog försvinnandet få. Vi här på forumet är ju världsmästare i att byta kort, men det är inte representabelt för den stora massan.

Att spend inte följer med mellan korten är ju något man får leva med. Annars kommer vi snart se folk som skaffar amex premium till 299k spend och sen byter de kort en månader och får en ny voucher och säger sedan upp kortet, allt för att få andra vouchern så billigt som möjligt. Finns redan massor av liknande beteenden med amex korten som folk nyttjar och det drabbar i långa loppet de som inte gör på det sättet.
 
Det är lite samma som över brytpunkten årsskiftet. Fick en retur detta år som gjorde att jag har mer uppförsbacke att nå vouchers i år. Returbeloppet var dock lägre än mitt överskott förra året efter två vouchers, så det blev ren förlust för mig att det kom på fel sida årsskiftet så att säga. Smällar man får ta.
 

eddo

Medlem
Vill minnas att jag läste att poängen överförs senast i augusti. Men å andra sidan har jag tidigare (vid andra kampanjer) fått poäng direkt vid överföringen efteråt när jag nått spendkrav så det kan säkert komma tidigare än så.
 
Vill minnas att jag läste att poängen överförs senast i augusti. Men å andra sidan har jag tidigare (vid andra kampanjer) fått poäng direkt vid överföringen efteråt när jag nått spendkrav så det kan säkert komma tidigare än så.
Stämmer bra att man kan få vänta till augusti. Kan tänka mig att dom håller lite på poängen så inte alla säger upp korten i samma sekund som poängen trillar in. :cool:
 
Toppen