Senaste nytt

Upgrade - British Airways?

agehall

Medlem
men det är ju oroväckande hur sidan verkar skötas.
Du menar att vi ger dig tips på var du kan få mer uttömmande/bättre svar?

BC är nog världsbäst på ett antal frågekategorier, men just BA har vi inte så mycket expertis på och vi kommer nog inte få så värst mycket mer eftersom det inte är jättefördelaktigt program i Sverige/Norge längre.
 

Senator

Moderator
Nu tycker jag att vi underskatter vår kollektiva förmåga gällande British Airways ;) Vi har ett antal rävar i @Tommy och @IPC_Mataveri samt @011430121 som alltid kan meddela när något går riktigt åt pipan. @Homer har som oftast örat på marken gällande Avios från både Iberia och British Airways. Som vanligt tycker jag världen har gråskala och inte svart/vitskala och det finns massor av kompetens på BusinessClass även i detta ämne. Det är ganska naturligt att det är SAS som dominerar med tanke på vår hemmamarknad men det är inte samma som att vi inte kan British Airways.

Just denna fråga om hur dessa billiga uppgradering funkar har ingen riktigt svar på. Samma som ingen har hittat en exakt formel på hur Courtesy Upgrades funkar för SAS Diamond. Det som är frustrerande för några, är fascinerande för andra. För mig förblir uppgraderingserbjudande ett mysterium, och jag inser att just i detta fall är @trekker frustrerat då det inte finns en 100% facit. Men ge inte upp British Airways och BC just för den fråga! :)

Jag har alltid lyckas krångla till mig en uppgradering när jag har önskat, vissa gånger vid att fråga tre olika personer på Heathrow. Dock har det alltid varit när jag åker ensamt och mellan Arlanda och Heathrow, eller Heathrow till Arlanda.
 

agehall

Medlem
Jag har alltid lyckas krångla till mig en uppgradering när jag har önskat, vissa gånger vid att fråga tre olika personer på Heathrow. Dock har det alltid varit när jag åker ensamt och mellan Arlanda och Heathrow, eller Heathrow till Arlanda.
Jag har upplevt att det var en period då det i princip aldrig erbjöds, men häromsistens när jag bokade ARN-LHR så fick jag ett erbjudande på lite över 1000kr/riktning, vilket väl är vad de går på nuförtiden.
 

trekker

Medlem
BC är nog världsbäst på ett antal frågekategorier, men just BA har vi inte så mycket expertis på och vi kommer nog inte få så värst mycket mer eftersom det inte är jättefördelaktigt program i Sverige/Norge längre.
Tyvärr är väl BA egentligen bara bra om man bor i London. Dom diskriminerar ganska bra mot alla andra flygplatser, t ex Manchester som har en större population än Stockholm har bara en matarlinje till LHR (ok de ska köra någon charter variant till några destinationer i sommar). Det kostar mer att använda avios inom europa samt att alla resor blir dyrare iom att man måste flyga via LHR. Tidsmäsdigt tappar man och det är ju ofta jobbiga förseningar via LHR. Jag kan nog bygga på listan i all oändlighet. Det finns ju som sagt en anledning att folk flyger med byte på ABL (anywhere but london) här uppifrån.

Så frågan till mig själv är ju återigen, ska man sluta vara trogen?
 

Agö

Medlem
Tyvärr är väl BA egentligen bara bra om man bor i London. Dom diskriminerar ganska bra mot alla andra flygplatser, t ex Manchester som har en större population än Stockholm har bara en matarlinje till LHR (ok de ska köra någon charter variant till några destinationer i sommar). Det kostar mer att använda avios inom europa samt att alla resor blir dyrare iom att man måste flyga via LHR. Tidsmäsdigt tappar man och det är ju ofta jobbiga förseningar via LHR. Jag kan nog bygga på listan i all oändlighet. Det finns ju som sagt en anledning att folk flyger med byte på ABL (anywhere but london) här uppifrån.

Så frågan till mig själv är ju återigen, ska man sluta vara trogen?
Är dom så bra från London? Svindyrt som sig bör från klassisk hemmaposition (jfr SAS från Köpenhamn).
 

trekker

Medlem
Är dom så bra från London? Svindyrt som sig bör från klassisk hemmaposition (jfr SAS från Köpenhamn).
Nu med BoB från m&s skulle jag säga nej. Kommer försöka undvika BA i economy nu, de är trots allt väldigt dyra och då förväntar man sig iallafall gratis vatten och kaffe.

Synd bara att SAS inte har amex elite i UK och 241 voucher förstås....
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Jag har upplevt att det var en period då det i princip aldrig erbjöds, men häromsistens när jag bokade ARN-LHR så fick jag ett erbjudande på lite över 1000kr/riktning, vilket väl är vad de går på nuförtiden.

Jag kan bekräfta att det är en korrekt observation. Jag flög GOT-LHR-MAN i höstas och splittade upp bokning för att få uppgraderingserbjudande och 40 TP istället för 5 per riktning och det funkade på ströckan GOT_LHR båda vägar. Av tidigare erfarenhet vet jag att om man har en bokning GOT/ARN-LHR så brukar ett uppgraderingserbjudande på runt 900-1000 kr per väg ploppa upp vid incheckning. Har man däremot bokat ARN/GOT-LHR-XXX i Europa får man inget erbjudande vid incheckning.
 

AABack2ARN

Medlem
På min kommande resa var det 1050kr för ARN-LHR och 1130kr för LHR-ARN.
Sommaren 2015 var det 965kr för resan LHR-ARN.
Bägge via "manage my booking" på websidan.

Har aldrig fått ett specialerbjudande om uppgradering när det varit en anslutning i London.
 
Toppen