Senaste nytt

United lanserar Newark (EWR) - Bergen (BGO) våren 2022

NyfikenGrau

Medlem
Kanske lite kulturell fråga detta, men Teneriffa och Mallorca från USA flera gånger i veckan - sedan när finns det en efterfrågan på detta? Frågar för att jag t.ex. aldrig hört nån amerikan på Kanarieöarna trots en handfull resor dit de senaste åren. Azorerna däremot är ju etablerat sedan länge från USA men de ligger ju också relativt nära.

Hur som helst kul med en massa nya spännande destinationer och större tyngd på privatresor efter pandemin, lär nog komma fler nyheter som denna.
 

Homer

Medlem
Vänner!

Ganska spännande nyheter från United igår om deras internationella rutter. Utöver BGO kommer det nya destinationer som Palma, Teneriffa, Azorerna och Amman till deras nätverk.

United Plans Largest Transatlantic Expansion in its History, Including 10 New Flights and Five New Destinations Debuting Summer 2022 - United Hub

Det här är mycket säsongsrutter men just Bergen är en stor destination för amerikanska turister. Ganska anmärkningsvärt när United har valt att inte återvända till Oslo.

I videon nämns även EWR-ARN

upload_2021-10-15_16-31-41.png



List of routes from the video:
EWR-PDL
EWR-NCE
EWR-ARN
EWR-BER
EWR-NAP
EWR-OPO
EWR-PRG
EWR-VCE
EWR-SNN
ORD-EDI
EWR-EDI
IAD-EDI
ORD-MXP
EWR-FCO (2nd)
IAD-BER
DEN-MUC
IAD-AMM
EWR-TFS
EWR-PMI
EWR-BGO
EWR-DUB (2nd)

https://twitter.com/united/status/1448621573943013377
 

palmen

Moderator
Tack Homer. Det är helt OK med en gammal B757 med riktig business. Får väl byta Gran Canaria till Teneriffa men det är inga problem. Eftersom det är en Europaresa från startpunkt till slutpunkt utgår jag från att det är 50 000 poäng som gäller för resan i business Det svåra blir att övertala hustrun som inte gillar de långa resorna, inte ens i First:(
Du lär snarare åka på att betala en tor med open jaw, dvs BGO-EWR /Destination/ EWR-TFS som kostar 130k poäng, sen blir det samma summa poäng tillbaka. Du får inte åka via dyrare zon, och inte ta en omväg som denna för att resa till din destination. Sen kan det ju alltid hända att någon gör "fel" och släpper igenom det, men det ska du ju inte räkna med.
Med ditt resonemang skulle jag ju annars kunna åka ARN-CPH-SFO och sen hem SFO-CPH-GOT och betala det som en inrikesresa i Sverige och hävda att jag bara åker ARN-GOT. Av förklarliga skäl så godtar de inte detta.
 

Alf

Medlem
Du lär snarare åka på att betala en tor med open jaw, dvs BGO-EWR /Destination/ EWR-TFS som kostar 130k poäng, sen blir det samma summa poäng tillbaka. Du får inte åka via dyrare zon, och inte ta en omväg som denna för att resa till din destination. Sen kan det ju alltid hända att någon gör "fel" och släpper igenom det, men det ska du ju inte räkna med.
Med ditt resonemang skulle jag ju annars kunna åka ARN-CPH-SFO och sen hem SFO-CPH-GOT och betala det som en inrikesresa i Sverige och hävda att jag bara åker ARN-GOT. Av förklarliga skäl så godtar de inte detta.
Det var skrivit med lite ironi och som ett skämt, men det gick visst inte hem. Det hade fallit bort en smiley i min text. Du om någon borde veta att jag inte är någon nybörjare på denna typ av resor. Jag är medveten om att kostnaden i poäng är enligt vad du anger, därför skulle jag aldrig ta denna resväg som @Homer försöker ”lura” på mej:rolleyes: Jag ser fortfarande fram emot att åka med SAS A321LR i en riktig business klass till LPA för ca 8 000kr. (Detta är inget skämt utan ett önsketänkande)
 

Alf

Medlem
Kanske lite kulturell fråga detta, men Teneriffa och Mallorca från USA flera gånger i veckan - sedan när finns det en efterfrågan på detta? Frågar för att jag t.ex. aldrig hört nån amerikan på Kanarieöarna trots en handfull resor dit de senaste åren. Azorerna däremot är ju etablerat sedan länge från USA men de ligger ju också relativt nära.

Hur som helst kul med en massa nya spännande destinationer och större tyngd på privatresor efter pandemin, lär nog komma fler nyheter som denna.
Det har förekommit tidigare med amerikanska turister på Kanarieöarna. Den 27 mars 1977 flög en Pan Am B747 från LAX till LPA med amerikanska turister. Strax innan landning på LPA hade en bomb exploderat på flygplatsen med följd av att samtliga flygplan på väg mot LPA dirigerades om till Teneriffa, bla Pan Am 1736.

När LPA öppnade igen och de flygplan som omdirigerats till Teneriffa skulle starta mot LPA var det tät dimma på Teneriffa flygplats. Vid samma tid skulle både Pan Am och KLM starta med sina B-747 till LPA. KLM var först att starta och Pan Am på väg ut mot startbanan efter KLM. För att komma till startbanan var man tvungen att passera över huvudbanan. Av någon anledning startade KLM planet just när Pan Am befann sej på huvudbanan och en av den hittills största flygolyckan i världen räknat i antalet omkomna var ett faktum och 583 människor omkom.
 
Toppen