Senaste nytt

United investerar i svenska elflyg (Göteborgsbaserade Heart Aerospace)

Homer

Medlem
Göteborgsbaserade elflygplanstillverkaren Heart Aerospace har fått en order från flygbolagen United Airlines och Mesa på 200 elektriska flygplan. Dessutom tar bolaget in 300 miljoner kronor genom en investeringsrunda – pengar som ska snabba på utvecklingen.

Svenskt elflygbolag får stororder från United Airlines


https://heartaerospace.com/wp-conte...space-Series-A-Press-Release-July-13-2021.pdf




United Airlines signs agreement to acquire 100 of Heart Aerospace's ES-19 aircraft, a 19-seat electric airliner that has the potential to decarbonize regional air travel
July 13, 2021

CHICAGO, July 13, 2021 /PRNewswire/ -- United Airlines Ventures (UAV) announced today it, along with Breakthrough Energy Ventures (BEV) and Mesa Airlines, has invested in electric aircraft startup Heart Aerospace. Heart Aerospace is developing the ES-19, a 19-seat electric aircraft that has the potential to fly customers up to 250 miles before the end of this decade. In addition to UAV's investment, United Airlines has conditionally agreed to purchase 100 ES-19 aircraft, once the aircraft meet United's safety, business and operating requirements. Mesa Airlines, United's key strategic partner in bringing electric aircraft into commercial service, has also agreed to add 100 ES-19 aircraft to its fleet, subject to similar requirements.


Electric Aircraft Set to Take Flight by 2026 Under New Agreements with United Airlines Ventures, Breakthrough Energy Ventures, Mesa Airlines, Heart Aerospace - United Hub
 

Hachans

Medlem
Snacka om greenwashing. Har United så mycket pengar på hög att de kan sprätta iväg dem på sånt här?
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Superspännande !

What are typical early routes in the US?
Examples of routes include Chicago O’Hare International Airport (ORD) to Purdue University Airport (LAF) and San Francisco International Airport (SFO) to Modesto City-County Airport (MOD).

What are typical routes in the Nordic countries?
Typical routes in the Nordic countries include Stockholm-Visby, Bergen-Stavanger, Skellefteå-Vaasa, Trondheim-Östersund, and Gothenburg-Copenhagen, as well as all domestic flights on Iceland and Greenland.

What are typical routes in the rest of the world?
We have seen large interest for domestic flights in Canada, New Zealand, the British Isles, and the Alps, but also from countries like Indonesia, a country of 17,000 islands that has undergone a four-fold increase in domestic air travel in the last decade.
 
  • Gilla
Reactions: hco

NotRyan

Medlem
Superspännande !

What are typical early routes in the US?
Examples of routes include Chicago O’Hare International Airport (ORD) to Purdue University Airport (LAF) and San Francisco International Airport (SFO) to Modesto City-County Airport (MOD).

What are typical routes in the Nordic countries?
Typical routes in the Nordic countries include Stockholm-Visby, Bergen-Stavanger, Skellefteå-Vaasa, Trondheim-Östersund, and Gothenburg-Copenhagen, as well as all domestic flights on Iceland and Greenland.

What are typical routes in the rest of the world?
We have seen large interest for domestic flights in Canada, New Zealand, the British Isles, and the Alps, but also from countries like Indonesia, a country of 17,000 islands that has undergone a four-fold increase in domestic air travel in the last decade.
19 säten på Bergen-Stavanger och Stockholm-Visby?
 

Palazzi

Medlem
Intressant, men det lär vara väldigt tunna linjer det berör (bättre än inget, såklart).

Låter vara osagt huruvida jag tror på att Uniteds alla planer blir verkliget, men på pappret så visar man nu upp men avsikt gällande allt från Mach 2-flygplan (Boom) till elektriska flyg med 18 säten.

Gällande verkligt elflyg, i större skala, verkar Easyjet och Wright Electrolux ha kommit längst. Verkar vara en ambition för MYCKET korta linjer, men ändå gäller det ett flygplan med 186 säten i deras konfiguration.

Ett sällat omdiskuterat flygplan, som är lite närmre produktion är annars Deutsche Aircraft D328 ECO som är en förlängd Dornier 328, i komposit och med mer effektiva motorer. I test så verkar kostnaden per passagerarkilometer vara rätt så överlägset för flygplan under 50 säten (versionen med konventionellt flygbränsle).
Man verkar i veckan också ha slutit ett samarbete med H2FLY (världens mest effektiva bränsleceller för flyg idag) för att skapa en version med bränsleceller, redo för leveranser 2025.

Om man får lita på utlåtanden så verkar planet kanske vara det mest rimliga alternativet för lansering på kort sikt. R&D rätt låg iom äldre grundkonstruktion (man fick statligt stöd i Tyskland) gör att planet inte blir så dyrt, det har rätt så bra range och säteskapaciteten är som ATR42 med rätt många kunder.
Bränslecellsplan är idag 10-15% dyrare i drift, men jag gissar att högre avgifter för flygfotogen och andra drivmedel gör att man snart är likvärdiga.
 

mjulven

Medlem
Detta skulle väl bli den näst största serien av svenska civila flygplan om de bygger alla dessa i Sverige. Saab340 gjorde väl i 459 exemplar och är större, men sen vetefan.

Kul att dom försöker i vilket fall. Den svenska flygindustrin behöver breddas utanför Saab och deras kluster.
 

mha321

Medlem
19 säten på Bergen-Stavanger och Stockholm-Visby?
Jag har flugit Stockholm-Visby i Jetstream ett antal gånger. Den had väl 18 tror jag. Och många spärrade.

I lågtrafik är den utmärkt där.

Vet dock inte om Bergen-Stavanger har någon lågtrafik på samma sätt. Men det kan ju hjälpa till att öka turtäthet kanske, om kostnaden blir låg log.
 

RickardG

Medlem
Intressant, men det lär vara väldigt tunna linjer det berör (bättre än inget, såklart).

Låter vara osagt huruvida jag tror på att Uniteds alla planer blir verkliget, men på pappret så visar man nu upp men avsikt gällande allt från Mach 2-flygplan (Boom) till elektriska flyg med 18 säten.

Gällande verkligt elflyg, i större skala, verkar Easyjet och Wright Electrolux ha kommit längst. Verkar vara en ambition för MYCKET korta linjer, men ändå gäller det ett flygplan med 186 säten i deras konfiguration.

Ett sällat omdiskuterat flygplan, som är lite närmre produktion är annars Deutsche Aircraft D328 ECO som är en förlängd Dornier 328, i komposit och med mer effektiva motorer. I test så verkar kostnaden per passagerarkilometer vara rätt så överlägset för flygplan under 50 säten (versionen med konventionellt flygbränsle).
Man verkar i veckan också ha slutit ett samarbete med H2FLY (världens mest effektiva bränsleceller för flyg idag) för att skapa en version med bränsleceller, redo för leveranser 2025.

Om man får lita på utlåtanden så verkar planet kanske vara det mest rimliga alternativet för lansering på kort sikt. R&D rätt låg iom äldre grundkonstruktion (man fick statligt stöd i Tyskland) gör att planet inte blir så dyrt, det har rätt så bra range och säteskapaciteten är som ATR42 med rätt många kunder.
Bränslecellsplan är idag 10-15% dyrare i drift, men jag gissar att högre avgifter för flygfotogen och andra drivmedel gör att man snart är likvärdiga.
Ska man se på det med optimistiska ögon verkar utvecklingen gå stadigt framåt när det gäller energidensiteten. Som jämförelse ligger Teslas tidigare pack för model S på ca 160 Wh/Kg, Model 3 har 260 Wh/Kg, senaste kommersiellt tillgängliga cellerna ger 350 Wh/Kg, och Hr. Musk har ju utlovat 400 Wh/Kg inom 3-4 år.
Jag vill minnas att jag läst att gränsen för ”kommersiellt hållbart elektriskt flyg” går någonstans kring 450 Wh/Kg.
 
Toppen