Senaste nytt

Transit Frankfurt COVID-19?

hco

Medlem
Tack för färsk info! En släkting kommer att flyga ZAG--FRA--AMS--XXX senare i veckan med övernattning i FRA.

Croatian Airlines flyger enbart ZAG--FRA för tillfället så begränsade alternativ.
 

taxvalp

Medlem
@taxvalp @Andreas Carlsson
Fanns det nånting i matväg öppet airside på FRA?

Antar att du hittade nåt @taxvalp då du övernattade på Mycloud?

Funderar på om matsäck behövs för att klara 18 timmar airside transfer. o_O

Ja, när vi var där fanns det några enstaka matställen (endast take-away, men det finns ju bord och stolar i terminalen) så vi klarade oss. Ser nu att de inskränkt öppettiderna ännu mer men med lite planering behöver man inte svälta. Kolla in pdf med aktuella öppettider på https://www.frankfurt-airport.com/c...URT_AIRPORT_Open_Shops_ENG_Print_20200424.pdf
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Min släktings transit genom FRA gick bra. Vi hade ringt till tyska gränspolisen innan för att klargöra vad som gäller. Polisen sa att inga icke-EU-medborgare kommer in i Tyskland så det blir att stanna i transitområdet. Spelar ingen roll att resan är från EU-land. Bekräftade att MyCloud är lämpligt. Telefonnummer och mail till gränspolisen finns på FRA:s website.

Vi var lite nervösa för bagaget iom olika biljetter för ZAG--FRA och FRA--AMS--XXX men det skulle visa sig att det gick bra. Croatian Airlines checkade in bagaget hela vägen, inget snack. De bara frågade om flightnumren för efterföljande flighter med KLM. Tummen upp!

Croatian Airlines
  • ZAG--FRA (den enda rutten + retur, som Croatian flyger för tillfället)
  • ca 1/3 av passagerarna med mask
  • 100% av personalen har mask
  • Suboptimal placering/ihopklumpning av passagerare trots att det fanns många lediga säten. Min släkting frågade kabinpersonal om det gick bra att sätta sig på de helt tomma raderna och det gick bra
  • Pass- och säkerhetskontroll av alla på FRA
MyCloud FRA
  • Normalt bara access för ankommande/avgående non-Schengen men i dagsläget kan även intra-Schengen nyttja hotellet
  • Hade bokats några dagar innan ankomst, vilket var bra eftersom hotellet var fullbelagt för natten vid ankomst ca kl 17. Hotellpersonalen hade några slags utrop på g i lobbyn, typ information vilken tid personer som ej bokat rum kunde komma tillbaka och höra efter om eventuellt lediga rum
  • Inga masker på personalen
  • Litet men funktionellt rum (finns med och utan fönster men ingen jätteprisskillnad)
  • Kaffe- och snacksautomat finns
  • Tydligen sjukt varma täcken
  • Bra möjlighet att sova gott så länge man inte tänker på vad övernattningen kostar
KLM
  • FRA--AMS--XXX
  • Kort hopp med Cityhopper till AMS
  • Åtminstone en minimart var öppen på AMS där mackor och annat i matväg kan köpas
  • KLM jobbar block av middle-seat vilket redan syns vid OLCI.
 

Panda

Medlem

Senator

Moderator
Hej,

Bumpar tråden, men fick min orginalflight ARN-ZRH ombokad till ARN-FRA-ZRH med avgång nästa fredag (2/10). Mellanlandingen är 2 timmar lång och jag hade inte tänkt att lämna terminalen. Vet ni om jag bör jag ha något speciellt i beaktning gällande min transfer i Frankfurt mer än munskydd? När jag läser artiklar likt den nedan blir jag lite smått fundersam.

Fler restriktioner är att vänta i Europa till följd av spridningen av coronaviruset | Placera

Jag var på FRA i lördags. Väldigt lugnt och sansat. Munskydd obligatoriskt och stränga anmärkningar om att ha på den. Personalen nästan överlyckliga att det fanns resenärer.
 
Toppen