Senaste nytt

Tjänsten Covidbevis.se öppnar den 1 juli klockan 9.00

14 dagar efter dos 2 är väl den normala definitionen av att vara fullvaccinerad utifrån läkemedelsgodkännandet, men jag håller med dig vad gäller Portugal, både Visit Portugal och Reopen EU (som innehåller officiell information som medlemsländerna ansvarar för) verkar ange att det räcker med "Proof of vaccination" i EU-vaccinpasset om man kommer från ett EU/Schengen-land:
COVID-19 | Measures implemented in Portugal | www.visitportugal.com
Re-open EU
För flera andra länder anges i Reopen EU att det krävs ett visst antal dagar för de som anländer från EU/Schengen, se t.ex. Frankrike: Re-open EU (from 7 days after the second dose of the vaccine; from 28 days after the single dose of the Janssen/Johnson&Johnson vaccine; from 2 weeks after the first dose of any approved vaccine, for people who recovered from a previous COVID-19 infection) så det borde inte vara "en slump" att det inte står något om x dagar för Portugal.
Skulle jag själv våga chansa? Kanske inte eftersom antigentester är rätt billiga och man får svar fort.
Exakt så jag också tänkte och därför tyckte det var otydligt. När dom dessutom skriver ut att det är 14-dagars regeln för Storbritannien så blir det ännu mer konstigt. Men hon kommer ta antigentestet så vi är helt säkra. Tänker testa att skicka in bara hennes covid-bevis till SAS travel-ready center 72h före resa för att se om dom godkänner det för resa utan test.
 

Hok

Medlem
Min andra dos vaccin tog mindre än två dygn att dyka upp i beviset. Region Sörmlands anlitade privata vaccinationsgivare. Fick dosen i fredags vid lunch och nu på söndag förmiddag finns den med i systemet.
 

J1981

Medlem
Lång historia kort. Lyckades få dos 2 i torsdags, även fast min första dos från 4/6 inte var reggad någonstans. Då jag fick dos 2 sa dom att jag måste få dos 1 reggad för att covidbeviset ska funka. Fick bekräftat i fredags em att dom skulle regga dos 1, skulle ta upp till en vecka innan man kan se på covidbevis.
Kollade idag och beviset säger Dose 2 of 2. Är det så det ser ut, eller står även dos 1 av 2 i beviset?

dos.jpg
 

Hok

Medlem
Lång historia kort. Lyckades få dos 2 i torsdags, även fast min första dos från 4/6 inte var reggad någonstans. Då jag fick dos 2 sa dom att jag måste få dos 1 reggad för att covidbeviset ska funka. Fick bekräftat i fredags em att dom skulle regga dos 1, skulle ta upp till en vecka innan man kan se på covidbevis.
Kollade idag och beviset säger Dose 2 of 2. Är det så det ser ut, eller står även dos 1 av 2 i beviset?

Visa bifogad bild 120018
Det är så det ser ut för mig också. Tidigare stod det dos 1 av 2 på mitt bevis. Det är bara senaste dosen som står. Står ingenting längre om när jag fick första dosen.
 
Exakt så jag också tänkte och därför tyckte det var otydligt. När dom dessutom skriver ut att det är 14-dagars regeln för Storbritannien så blir det ännu mer konstigt. Men hon kommer ta antigentestet så vi är helt säkra. Tänker testa att skicka in bara hennes covid-bevis till SAS travel-ready center 72h före resa för att se om dom godkänner det för resa utan test.
Kan svara mig själv. När man loggar in på Travel-Ready Center står det att 14-dagarsregeln efter slutförd vaccination gäller även för Portugal.

8a0ad8449f3d4463953f6797501cb9a8.jpg
 

ekf

Medlem
Den är ju planerad från mitten av augusti enligt den information som är offentlig. Tre veckor till.
Mitten av augusti var väl då som positiva provsvar från provtagning i regionernas regi skulle trilla in? Eller har de skjutit på lanseringsdatumen?
 
Toppen