Tjänstebilstråden

Diskussion i 'Lejebiler' startet af TorbjornMieden, 22 April 2012.

1. Bjjb

Bjjb Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    [/QUOTE]

Tack för svar @Bjjb! Informationen om besiktningen är lite oroväckande....tacksam för inspelet :)[/QUOTE]
    Om du ska ha en ny bil i 2/3 år så är det enda jag skulle fundera över är andrahandsvärdet. (Jag vet inte hur det är, men så ny bil borde fortfarande inte ha särskilt mycket sämre andrahandsvärde.)

Gällande intyget och mina föräldrars bils "rostiga" ventiler så tror jag inte att ens verkstaden kan hitta på att de kan debitera för något jobb på en så ny bil. :rolleyes:

Och intyget är giltigt 15 månader så man kan besikta 2 gånger på samma.

Palazzi synes godt om dette.
  2. Valley

Valley Medlem

By:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    [/QUOTE][/QUOTE]

Bilverkstäder är ju ett släkte för sig. Har ju själv fått katalysator utdömda av verkstad vid "förbesiktning" för att därefter köra igenom hos Bilprovningen (på den tiden) med rent papper.
    Men, när det gäller gastank & ventiler. Kan det vara som med kamrem. Det går inte att avgöra om de är slut bara genom okulärbesiktning?
    Plötsligt händer det. Och så står man där med en halvt utblåst bil.

3. HMJ

HMJ Medlem

Men förstår inte, denna tråd handlar väl om tjänstebilar... Hur ser er deal ut egentligen med er arbetsgivare om ni själva behöver bekosta service etc? Känns mer som en generell tråd om bilar, inte om tjänstebilar... Senaste typ 200 inläggen handlar ju om något helt annat än tjänstebilar

4.  
  5. HMJ

HMJ Medlem

Sorry det är nog jag som är ny här, läste ett par hundra inlägg men kunde inte spåra innehållet i tråden till topic på väldigt många inlägg. Kanske man kan ändra topic till "Den stora tråden om bilar" istället, men då är väl detta inte rätt forum.

För att återgå till "topic" så finns det ju bra många sätt att få ut fina bilar genom företaget där man betalar minimalt...

Palazzi og Dreamliner synes godt om dette.
  6. Valley

Valley Medlem

By:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Har du något förslag på hur man bär sig åt för att betala "minimalt", samtidigt som man håller sig inom regelverket?

Palazzi og Dreamliner synes godt om dette.
  7. Tyckte du hade rätt även inledande. Man ska inte behöva läsa hundratals sidor för att få rubrik och innehåll att gå ihop

Sedan kanske man får ha lite överseende med att forumets historik gör att alla trådar inte är precis så som de borde.

Är som @Valley nyfiken gällande den sista delen du beskriver

HMJ synes godt om dette.
  8. DrGold

DrGold Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag undrar över detta - den aviserade ändringen av förmånsvärdet, kommer den bara gälla förmånsbilar uttagna efter 1 juli 2021? Normalt sätt följer väl förmånsvärdet vid inköp med bilens hela livslängd. Eller har jag missförstått? Kan det ändras retroaktivt, tex för en bil uttagen 2020 eller 2019?

Tänker att det annars kan vara läge att agera närmaste halvåret, om man står i begrepp att skaffa eller byta förmånsbil.

9. Morgan

Morgan Medlem

Som jag förstått det så gäller det inte retroaktivt. Tre förändringar på bilsidan 2021:
    × 1/1 försvinner det tillfälligt sänkta förmånsvärdet på miljöbilar (10000 kr/år). Drabbar ÄVEN befintliga förmånsbilar. Motiveras med att det inte är en retroaktiv försämring, utan borttagande av tidsbegränsad åtgärd
    × 1/4 justeras supermiljöbilspremien. Rena elbilar höjs till 70 000 kr (givet vissa förutsättningar kring priset). Vissa hybrider får sänkt miljöbilspremie.
    × 1/7 ska förmånsvärdet på nya bilar höjas typ 25%. Oklart hur det ska beräknas, utredning pågår. Landar väl som vanligt i regler som anpassas till Volvos modellprogram, dvs törstigare alternativ än deras laddhybrider straffas hårdast.

DrGold synes godt om dette.
  10. Valley

Valley Medlem

By:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Slutar med att jag får plocka ut en Ferrari 250 GT. Eller en måsvinge. Modellerna kring 54-55 skulle sitta som en smäck.
    Borde bli en ca 2.800,-/mnd och då tog jag med lite extrautrustning också.
    Skattebefriade är de också. :)

Palazzi og Juancarlos synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!