Tjänstebilstråden

Diskussion i 'Lejebiler' startet af TorbjornMieden, 22 April 2012.

  1. Valley

    Valley Medlem

    By:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    I detta fall hoppas jag verkligen att man sätter dit hybriderna. Ett enda stort skämt att många sådana skall kunna klassas som "miljöbilar" Helst skulle jag se att alla hybrider blir av med miljöstämpeln till förmån för rena elbilar.
    Nu börjar man även i Norge så sakteliga minska förmånerna för elbilarna. Får se hur långt det går där.

    Men det lär säkert bli en strid om detta. Volvo har säkert ett och annat att säga.
    Kanske man då också skall justera de skattemässiga ersättningsnivåerna för drivmedel. Som de är idag är de ett skämt.
     
    Lauda 777 synes godt om dette.
  2. Jag vill inte gå in i en alltför politisk diskussion men förstår att olika länder gör olika vägval, beroende på sin egen fordonsindustri och dess underleverantörer.

    Italienska FCA-koncernen, som mestadels tillverkar lågkostnadsbilar som med nuvarande teknik inte kan ställas om till BEV/PHEV och fortsätta sälja volymer.
    Dels så finns inte köpare för en större mängd dyra elbilar (om de inte subventioneras med 80% men finns annat att lägga pengar på i det landet nu) och dels så anställer industrin hundratusentals människor. Det blir ett oerhört högt pris på en miljöfråga som där inte har högst prio just nu.

    Är väl bra att många fler, i Sverige, redan kan unna sig en så stark miljöprioritering, utan gigantiska subventioner såklart.
    Misstänker dock att man även här kommer behöva hänvisa stora befolkningsdelar till enkom begagnat-marknaden, under minst 10år tills BEV-priserna kommit ner till liknande nivåer. VW talar om att sluta producera bensinbilar till 2040 och verkar samtligt ligga i framkant (av de som inte bara levererar premium).
    Känns som att Svenska bilköpare inte kommer ha lika stora valmöjligheter framöver, men det är väl iofs ingen mänsklig rättighet.
    Tror också att kostnaden för bilens livscykel, som snyggar till kalkylen till elbilars fördel, är en icke-fråga om man inte har initial kreditvärdighet för inköpet. 600.000kr är alltid 600.000kr osv. Även leasing påverkas.

    Kan spontant tycka att det är lite för lite morot för att befoga en så stor piska, även om man prioriterar klimatet. Nu känns det som om man dikterar rätt strama villkor, som konsumenterna tar ett väldigt stort ansvar att förverkliga.
    BEV står fortsatt för 2.3% av nybilsköpen så tror att mer bonusar ska till (likt i Norge och i Milano). Känns inte heller som om vi är landet med bäst infrastruktur för att ersätta bilåkande, utan det blir väl för folk att behålla äldre fordon.

    Vi får se. Hoppas också att BEV ökar i andel, men jag är försiktigt positiv om åtgärderna kommer leda till detta.
     
    Lauda 777 og Rickard_O synes godt om dette.
  3. Valley

    Valley Medlem

    By:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Man lär sluta med storpolitik när det gäller detta med bilar och utsläpp och subventioner. Men elbilar ger för dåligt med skattepengar tillbaka än vad hybrider gör och det är väl det enda som räknas i politikens högborg.
    En S560 Hybrid är ju annars en trevlig sak. Synd bara man bytte ut V8:an.
     
    Palazzi synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×