Senaste nytt

Tjänstebilstråden

flatwhite

Medlem
Jag sträckkör ganska ofta 7+ timmar med min Model S. På den tiden vill jag ändå äta lunch, gå på toaletten och köpa kaffe. Inte nödvändigtvis på samma ställe. Och då är bilen i princip alltid klar före mig ändå. Endast några få gånger under mina tre år har jag väntat på bilen. Och endast en gång har jag stått i kö några minuter på en Supercharger. Det var i Krokom av alla ställen där det alla dagar i veckan finns minst 7 av 8 lediga stolpar. Jag lyckades träffa eftermiddagen då Storsjöcupen i Östersund avslutades och alla norrmän skulle hem till Trönderlag.

Edit: detta utspelade sig innan Superchargern i Storlien öppnade och norrmännen med mindre batterier behövde typ 100 % för att ta sig över fjället ner till Stjørdal.

Håller med i stort, men min situation är att jag just nu inte har en gammal ”fossilbil” att köra slut på.

Jag kan såklart köpa en rolig bil (sportbil eller elbil) men har kommit att inse att jag inte ens kan försvara det gentemot mig själv efter att ha snittat 400mil/år med min förra bil
Det är däremot lätt att dras med i denna tråd, och jag har sannerligen varit en syndare gällande irrationella inköp förr

Söker nu bara den bästa (inte nödvändigtvis lika med bra) kalkylen för riktigt låg användning, men med möjligheten att kunna ta den på en långresa om det skulle bli aktuellt. Så ingen minibil, och automat är krav.
Nu kommer säkert någon påpeka att hyra eller bilpool är det billigaste alternativet, men jag är för bekväm helt enkelt

Därmed ser jag bara att jag har tre alternativ:
1. Köpa någons begagnade fossilbil och köra slut på. Eller lagerbilar från 2018 som av anledning inte lyckats säljas.
Här finns väl oändligt av bilar som har kvar på garanti, eller med rätt försäkring kan vara intressanta. Då jag inte kör så mycket så är inte skillnader om 0,1L förbrukning per mil något som gör varken till eller från.

Här kan man nog uppfylla kraven i alla möjliga prisklasser, om man hittar bra pris för rätt försäkringsvillkor. En grupp vänner byggde en AI-tjänst för att analysera villkoren, så har hittat en del sweet spots för riktigt billiga fordon.
Inser dock att jag kanske inte ska göra prispressande till en sport utan köpa en bil jag gillar

2. Köpa en hybrid/mildhybrid då Malus enligt WLTP-cykeln annars gör att elbil framstår billigt (iofs det som är tanken).
Inte hittat många hybrider som löser ekvationen, men möjligen två:

a) Nu är det väl ingen bil jag betänker, men Ford Puma ST-Line har turbo och mildhybrid-lösning som gör att de plockar ut 155hk, och släpper ut 99g CO2, från 3-cyl på 1L.
200.000kr inkl rabatt, 0,47L/mil och 850kr i årsskatt är svårt att tävla med.
Synd nog har den bara manuell låda

b) Kia Niro/Hyundai Kona för 250.000kr, 0,35L blandat och 360kr i årsskatt.
130 mil på en tank är rätt lockande för att slippa tanka så ofta.

3. Ren elbil. Får väl lita på er som fått ihop kalkylen och göra en grundligare analys. Eller om det är just eldriften jag vill åt (och kan strunta i allt övrigt som rör bilen) vänta tills Dacias elbil kommer om 8-9 månader.
Kände lite att min gräns gick där, men kanske överraskar de. 200.000kr och 35mil enligt WLTP säger rykten. Är man beredd att lägga motsvarande 450.000 (eller mer fördelaktiga kalkyler på bilar som normalt säljs kontant för 450) går det säkert att hitta.


Även om Tesla och Polestar 2 verkar bra så tycker jag inte de känns rätt för mina behov. Hur billiga de än blir så blir de inte billiga nog för mina mycket begränsade behov.
Och skulle jag unna mig något för kuls skull, för betydligt mer pengar, så hade de heller inte betänkts. Blir det något roligt så måste det vara Italienskt (eller en brittisk Morgan)

Med 400 mil per år är det (som du är inne på) svårt att motivera en egen bil. Men funderar du på att bila i Europa så skulle jag säga en Tesla ändå. Enbart pga. laddnätverket. Men du behöver kanske inte en Long Range? Lek lite med A Better Routeplanner. Och släng in några sparade flygresor i kalkylen så blir den säkert bättre (oops, did I just say that out loud?).
 
Last edited:
Jag fick en offert idag på E-tron, 799 000 kr efter rabatt men innan miljöbonusen. Jag jobbar på bank och vi har ju ingen försäljning med moms så vi kan inte lyfta halva momsen vid leasing så det blir ju ganska dyrt. Audihandlaren sa också att bilar som inte går att företagsleasa (blivit momssmittad eller vad det kallas) i steg 2 (när jag lämnat tillbaka min tjänstebil) kommer att ha mkt sämre andrahandsvärde än om ett företag ägt den.
Tesla får jag nog inte igenom i banken för den kan "sticka" ut för mkt.
Jag kollade vad e-tron skulle kosta med privatleasing och 2000 mil - 11 000 kr.

Känns som att jag får det tufft att få igenom den elbilen som tjänstebil.
 

Valley

Medlem
Polestar har inga traditionella handlare utan man får beställa på deras hemsida. De har formulerat alla avtal så att de inte explicit lovat leverans en specifik månad utan att det varit deras målsättning. Så var ganska inställd på att det skulle bli förseningar, speciellt när corona drog igång i Kina så deras fabriker stängdes.

Hade lite kontakt med dem för några veckor sedan när de ett tag var inne på leverans i september men nu när det är augusti så släpper jag det. Bilarna kom till Belgien förra veckan så det borde rulla på nu :)

Blir skoj höra vad tycker om bilen när du kört ett tag.
 

Valley

Medlem
Audi Stockholm hade en osannolikt bra kampanj på operationell företagsleasing på E-tron. 3771 kr ex moms per månad för firman (60 000 kr i miljöbonus) och förmånsvärde på drygt tvåtusen netto. Otroligt bra när man beaktar att listpriset för mitt exemplar ligger på hela 854 000 kr. Signade upp mig utan att blinka.
5470a67c-b2a0-4fcb-a3b1-7a2cf429f506

Är det verkligen sant?
Om du har någon säljare är jag intresserad att kontakta den.
Måste finnas någon hake va?
 

bompa

Medlem
Noterar att värmländska handlaren Lecab erbjuder Audi A6 Sedan 45 TFSI Quattro Proline för 2995/månaden vi privatleasing och 24mån/2000mil. Kanske det mest attraktiva privatleasingarbjudandet sedan man kunde köra Audi TT för 2095/mån...

Verkar vara som erbjudandet gäller tom 1 juli.. så försent..
 
Jag har precis bytt arbetsgivare och ska få (tvingande) en tjänstebil/förmånsbil och har funderat på detta upplägg.

Jag har en egen privatbil och vill endast använda tjänstebilen i tjänsten för att slippa förmånsvärdet - är det möjligt? Arbetsgivaren säger att Skatteverket sällan går med på det. Min kontring är att jag vill ha automat och dragkrok för att kunna använda bilen privat.

Frågan är alltså om Skatteverket accepterar det hela utan en massa trassel?
Låt en poolbil stå på företaget för tjänsteresor så är det ok. Med säljare med poolbil hemma och med elektronisk journal så är det ok. Men normalt så är förmånsbil förmånligt med bränsleförmån jämfört med egen bil.
 

Valley

Medlem
Noterar att värmländska handlaren Lecab erbjuder Audi A6 Sedan 45 TFSI Quattro Proline för 2995/månaden vi privatleasing och 24mån/2000mil. Kanske det mest attraktiva privatleasingarbjudandet sedan man kunde köra Audi TT för 2095/mån...

De brukar ha dylika kampanjer väldigt ofta.
I synnerhet vid sjunkande nybilsförsäljning.
I grunden läggs stora order för att få väldigt bra priser.
Så kommer ibland dagen då det inte går som planerat och man måste själv börja betala.
Då kan det komma enormt fina erbjudande.
Var hårfint ifrån att slå till en gång för länge sedan.
Men då säljarna tyckte det var roligare att prata skit med varandra istället för att sälja, fick det vara
 
Toppen