Senaste nytt

Tjäna EuroBonus poäng med/utan kort.

Delayed

Medlem
Finessen ligger i att betala hela sin skuld - vilket sällan/aldrig är det belopp fakturan för månaden säger. Det är inte jättesvårt.
Ja det klart man kan göra det och det är som sagt inte jättesvårt. Jag undrar mest om det finns någon "finess" i det alls. Personligen tycker jag det känns fullkomligt onödigt att hålla på med "extrainbetalningar" men det är naturligtvis upp till var och en.

Det är alltså inte "Exakt så!" att det finns någon finess med att betala sin faktura i slutet på månaden istället för den 3:e i månaden.
Finessen är väl möjligen att den rapporterade skulden blir i runda slängar halverad.

Allt detta resonemang förutsätter att det är skuld vid månadsskiftet Amex rapporterar. Vet vi säkert att det faktiskt är så?
 

MrRob

Medlem
Ja det klart man kan göra det och det är som sagt inte jättesvårt. Jag undrar mest om det finns någon "finess" i det alls. Personligen tycker jag det känns fullkomligt onödigt att hålla på med "extrainbetalningar" men det är naturligtvis upp till var och en.

Finessen är väl möjligen att den rapporterade skulden blir i runda slängar halverad.

Allt detta resonemang förutsätter att det är skuld vid månadsskiftet Amex rapporterar. Vet vi säkert att det faktiskt är så?

Jag gör fortfarande bara en betalning per månad så i mitt fall blir det inte tal om någon "extrainbetalning" som jag tolkar ordets innebörd.

Både Amex och SEB (SAS MC) rapporterar nyttjandegrad i form av kronor och ören man nyttjat av krediten den sista bankdagen i månaden. Jag är inte särskilt insatt i Konsumentkreditlagen men gissar att det är ett lagkrav.

Edit: Denna diskussionen går rätt kraftigt OT. Jag avrundar min del av diskussionen att vinningen i att betala hela sin skuld i slutet av månaden är att 1) man har ett större kreditutrymme att använda under nästkommande månad utifall det behövs och 2) det rapporteras ingen skuld till t.ex. UC om det är viktigt för kortinnehavaren.
 
Toppen